Godmorgon 14 juni!
Pust - en till jättevarm dag, verkar det som. Men det blåser i alla fall lite grann. Har precis ätit frukost och har absolut noll matplaner för resten av dagen. Lunch? Kanske det. Middag? Ute, möjligen. Jag funkar inte i den här temperaturen, så enkelt är det.. :)
jag funkar skapligt i värmen om jag nu lyckas sätta mig på skuggsidan av pendeltåget på hemvägen - annars blir det kris! En del säger att det blir regn till kvällen men det tror jag inte förrän jag ser det. De har klippt av det långa gräset på fältet utanför vårt höghus och det ligger där och torkar. När jag gick förbi i morse luktade det precis som hemma på gården när höskörden är på gång! Mmmm.
Idag har jag med mig ugnsstekt kyckling från frysen och min goda coleslaw blandad med lite grekisk yoghurt. Ska ta en tur till konsum sen och komplettera måltiden med sallad och bröd. Och handla gott bröd och bananer till en kollega som blev av med sitt mellanmål igår när jag och en annan kollega i ett anfall av raseri slängde allt som såg övergivet ut i kylen på nedre botten…upps…
Jag ska på sammanträden ikväll (igen!) så middagen blir det väl både si och så med. Suck.
Fick (krävde) sovmorgon idag när Minstan började göra sig hörd. (Väckte alltså maken som sover m öronproppar o sa åt honom att ta över morgonbestyren! ;) Var ute m hunden 04.30, +15, klarblå himmel…*underbart* men det blåste o det gör det än. :(
Nu har vi +17 o himlen är mulen, rätt så skönt efter de sista dagarnas hetta. Hoppas kunna komma ut efter lunch. Just nu sover Minstan o mat skall lagas men sedan…! Fast då har det väl börjat att regna… Nåväl, det finns massor som måste göras inomhus också.
Ha en skön dag alla!
Klarad Gaspacho, 4 pers <!-- /\* Font Definitions \*/ @font-face {font-family:Wingdings; panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:2; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 268435456 0 0 -2147483648 0;} /\* Style Definitions \*/ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} h1 {mso-style-next:Normal; margin-top:12.0pt; margin-right:0cm; margin-bottom:3.0pt; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; page-break-after:avoid; mso-outline-level:1; font-size:16.0pt; font-family:Arial; mso-font-kerning:16.0pt;} span.SpellE {mso-style-name:""; mso-spl-e:yes;} span.GramE {mso-style-name:""; mso-gram-e:yes;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /\* List Definitions \*/ @list l0 {mso-list-id:96944950; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1666598864 69009409 69009411 69009413 69009409 69009411 69009413 69009409 69009411 69009413;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:\\F0B7; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} -->
Klarad Gaspacho, 4 pers
8 bifftomater
Salt, tabasco
3 msk olivolja
1 fast avokado som tärnats; 12 cocktailtomater i halvor; 4 tomater som skalats, kärnats ur och tärnats; 1 liten zucchini i skivor; 1 syrligt äpple som tärnats, 1 liten salladslök gräslök, svartpeppar, (ev.) färska räkor
Mixa tomaterna i en elektrisk mixer och låt saften droppa genom en fin silduk över natten. Smaka av med salt och tabasco ( den kalla soppan får gärna vara lite ”het”). Ställ den sedan i en skål med is, så att den är riktigt kall när den ska serveras.
Häll olivoljan i en tät plastpåse och lägg i grönsakerna och äpplet. Blås upp påsen och skaka ”ballongen”. Blanda i den kalla soppan. Avsluta med lite gräslök, nymald svartpeppar och några droppar olivolja.