Tips om att steka lök
Lärde mig nåt nytt för några veckor sen. Kommer inte ihåg om det var nån TV-kock som sa det eller om jag läste det på nätet. I alla fall, man skär ju alltid lök på samma sätt, jag ivf, tvärs över. Så ska man skära om man vill steka löken mjuk, men vill man ha den knaprig ska man skära löken på längden, längs med fibrerna. Rätt logiskt, men har aldrig slagit mig.
Det funkar! Jag brukar inte vilja ha löken superknaprig, men lite knaprig-seg liksom. Och den blir definitvt mer så när man skär så här. Prova!
- Redigerat 2025-03-14 21:57 av hemul
Detta var spännande! Det får jag prova!
Med fibrerna, menar du då åt det hållet som ränderna går? Dvs kniven pekandes mot toppen och stumpen?
Ja, precis! Om man delar den på längden först (tipp till tipp liksom) och sen skivar i samma riktning får man långa fina stimlor. 😀
Jag åt veckans stekta sill idag. Jag har ju inte löksås till utan stekt lök. Stimlade på längden och sänkte värmen till ettan när löken fått färg och där fick den stå och krympa ihop rätt länge. Det var grejen! Löken blev sådär knäckig som jag älskar men sällan får till.
- Redigerat 2025-03-14 23:33 av hemul
Tack! Kul att höra att du har provat det igen! Nu blir det vetenskap här ;)
Jag kan tycka att lök blir så tråkig och mosig om den ska stekas ihop med grönsaker och sen ätas med ris eller nudlar. Detta hade kanske kunnat vara lösningen, med ett par försök!
Det där att bryna den först och sen låta den stå länge på svag värme och krympa ihop funkade för mig. Men det är ju olika hur man vill ha löken. Har fått den så på restaurang nån gång, men aldrig lyckats själv förut.
Konstigt hur det enda ger det andra. Man lär sig ett knep och så kommer man bums på ett annat alldeles själv. Måste äta nåt med stekt lök snart igen för att se om jag kan upprepa det.
I morrn blir det sill igen fast det inte gått en vecka. Måste passa in det när jag vet att jag ska vara hemma, för jag blir så förbenat törstig! Ska bli spännande att se om jag får till löken igen.
Det där med salt är konstigt förresten. Visst är sillen salt, men inte ettersalt. Jag saltar rätt mycket annars också, saltar alltid ovanpå maten. Varför blir jag så himla törstig av sill när jag inte blir det om jag vräker i mig t.ex. en påse salta nötter? Och inte blir jag det av inlagd sill heller och jag vattnar ur den lika länge. Fast det är klart, där går väl mer salt ur när den ligger i lagen kanske.

Bra tips, ska testas!
Lök i alla dess former är för övrigt bland det bästa som finns tycker jag. Vad hade man gjort utan lök? Löjromstoast utan gräslök och röd lök? Pannbiff utan stekt lök? Sallad utan salladslök? Vitlökssmör utan vitlök? Nej tack… :)
#6 Jag håller med.
Lök i olika former måste man bara ha hemma.
/Maria
Jag med! Är helt insnöad på rå rödlök. Kan jag få in det nånstans så… Sista nätet jag köpte var extragott också. Ibland är rödlöken liksom saftigare och sötare och det var den nu.
Vitlök också. Är så kul att den blir olika beroende på hur man hanterar den. Just nu älskar jag att ha stora bitar, hela eller halva kyftor, i maten, den mildare smaken det blir Då kan man ta mycket också iom att den inte får den oönskade effekten pressad vitlök kan ha. 💩
Och purjo! Så himla praktisk. Både lök och grönsak på en gång. Nåja, lök är väl alltid en grönsak, men ni fattar. 😄
Roscoelök har blivit en ny favorit här hemma, men vi älskar alla lök 🧅 😋😍
/Désirée
#10 Jättegod.
/Maria
Den var ny för mig. Men oj vad dyr den verkar vara (googlade)!