Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 405 ggr
Sommaräng
1

Falukorv

Jag skulle vilja veta något recept på någon maträtt som innehåller falukorv.
Vet någon person här något recept förutom korv stroganoff eller stekt falukorv med makaroner?

Krullibull
2

Jag tycker att falukorv i ugn tillsammans med haricot verts, lök, ärtor och broccoli är jättegott! Bäst blir det om man har en gräddbaserad eller mjölkbaserad sås på. Äts med pasta eller ris!

Åsa S
3
  1. Man kan varva skivor av falukorv med ex. skivor av tomat, zucchini, lök i en ugnsform ha på lite örtkryddor, lite grädde och toppa med ost och gratinera i ugn tills allt är genomlagat.

2. Korvsoppa koka potatisbitar, rotsaksbitar typ morot i buljong tills de börjar bli mjuka, tärna ner falukorv och låt allt bli genomkokt, kanske toppa med persilja ifall det finns hemma.

3. Falukorvspizza byt bara ut skinkan mot falukorv

4. Makaronipudding byt bara ut skinkan mot falukorv

Det finns en falukorvsinfluencer som lagar en massa olika rätter med falukorv, har sett när han gjorde sushi fast med falukorv han bytte bara ut laxen och lade en tunn skiva falukorv på riskorven så har man fantasi kan man ju göra massor med falukorv

Sommaräng
1

#2: Tack för svaret Åsa S.
Dessa recept ska jag laga en dag.

Krullibull
3

#2 Ååh, nu när du nämnde soppa så kom jag att tänka på soppa som har vitkål, lök och falukorv. Den är fantastisk god!

Sindri
2

Min mamma brukade lägga korven i en ugnsform, skära skivor men inte ända ner, korven skall hålla ihop.
Sedan lade hon äppelskivor emellan (man kan såklart ta något annat, t ex tomatskivor), hyvlade på ostskivor och skjutsade in i ugnen. Skulle gissa på 175 grader, sådär 20 minuter.

Sommaräng
1

#4:👍🏻

Sommaräng
1

#4: 👍🏻

[Undertaker]
2

#5: Vi brukade även ha lök och zucchini, sedan potatismos till det hela.

Krullibull
1

#5 Så lite som klassisk ugnsbakad falukorv? Vad äter man till? Hur kryddar man?

UlrikaD
1

Jag brukar göra den här klassiska falukorven i ugn. Skär som ovan skriver ner en bit och stoppar äpple och gul lök ner I springorna. Sen lägger jag även basilika pesto ovanpå. Annan pesto funkar ju också. Runt falukorven lägger jag krossade tomater, champinjoner på burk, vitlök och massa kryddor.
Serveras med potatis eller potatismos. Snabbt, lätt och gott.🙂

Sommaräng
1

#8: 👍🏻

Sommaräng
1

#10: Det låter gott. Att ha krossade tomater och champinjoner var nytt för mig😀Jag ska laga den maträtt en dag.

• Redigerat 2025-02-13 13:44 av Sommaräng
Sommaräng
1

Alla recepten på falukorv som ni skrivit om låter gott. 😄Bra tips på olika maträtter.

• Redigerat 2025-02-13 13:47 av Sommaräng
Sindri
1

#9: Jag tror vi fick potatismos till. På den tiden (50-talet) åt man inte så mycket grönsaker och kryddor var nog bara salt och peppar, men du har ju fått andra förslag på det.

Krullibull
1

#10 #14 Så spännande med sådana variationer! Jag får också ta och pröva något nytt nästa gång jag köper hem en falukorv.

Sommaräng
1

#14: Jag är glad att få alla tips jag kan få. Det är roligt att kunna laga falukorv på olika sätt och det blir olika maträtter.

• Redigerat 2025-02-13 18:43 av Sommaräng
Carmarino
1

Tycker det är så gott med stekt - eller ugnsbakad - falukorv med potatismos och lingon. Det behövs inga andra kryddor för mig. Falukorven brukar ju vara rätt salt. Gör potatismoset själv, med massor av smör och späder med mjölk till lagom konsistens. För mig innebär det så pass fast att jag nästan kan ställa gaffeln i moset utan att den välter. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
0

Tyvärr kan jag inte äta falukorv, men gärna annan emulsionskorv från Tyskland eller Orienten. Jag gör en gryta med korven i bitar som jag fräser lätt tillsammans finskuren lök och rå potatis i bitar, häller på buljong och kryddar med svartpeppar, strax innan grytan är färdig rör jag ned skånsk grov senap. Detta är en snabblagad allt i ettgryta. Killarna steker fintärnad (som färdig pyttipanna) korv med tomatpuré och finskulen lök och vitlök och lite svartpeppar, vi äter det med libabröd, stark orientalisk inlagd gurka och salladsblad, är nog gott till potatismos eller t ex stuvade makaroner också.

/Désirée

Sommaräng
1

#1: Det låter gott. Tack 😄för att du DesK skrev om den maträtten

Tarotstollan
1

Jag har både senap och ketchup på korven, ost, hackad bostongurka, lök eller äpple emellan och alltid ost uppepå.
Ofta tar jag en burk krossade tomater och en burk majs runt omkring korven, då är "såsen" klar till moset.
Blir det över och tomaterna och majsen torkat, bara späd med lite vatten och rör om så blir det ok i mikron igen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2025-02-13 21:54 av Tarotstollan
Tarotstollan
2

Hittade en gammal tråd med falukorvs recept, här finns nog ännu mera goda förslag.😋😋😋

https://matlust.ifokus.se/discussion/1173356/falukorv-variationer

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
Sommaräng
0

#21: 👍🏻😀

UlrikaD
0

#20 Osten glömde jag ju skriva upp.🙂

hemul
2

Kokt falukorv är en bortglömd rätt som faktiskt är himla gott. Bör serveras med smakrik sås. Klassiker är senapssås och pepparrotssås. Fast inte samtidigt då. 😂

Kan koka i skivor eller om man vill ha det lite festligare skär man inte riktigt igenom så korven fortfarande hänger ihop. Tänk hasselbackspotatis.

Ha lite salt och några korn peppar och kanske kryddpeppar i vattnet. Alla bra korvgubbars knep. När man kokar korv i bara vatten kokar man ur smak. Därför varmkorven på t.ex. IKEA är så menlös. Det är alldeles för avancerat för dem att salta vattnet - och det är nog inte den bästa korven från början heller.

Till har man kokt potatis, pressad potatis, potatismos…

Sommaräng
1

#24: Hemul .Du har rätt i att kokt falukorv är en bortglömd maträtt. Så gott med senapssås eller med pepparrotssås . Tack för att du skrev det och påminde mig om denna goda maträtt. 😀

Tarotstollan
1

#24. Glöm inte lagerbladen, det ger extra god smak.😋

hemul
1

Det glömde jag. Men det skulle jag ALDRIG glömma i verkligheten! 😄

#24 Ja, jag tycker det är jättegott. Jag gillar det där att korven sväller och blir saftig. Ändå gör jag det nästan aldrig. Äter sällan korv som huvudmål. Men brukar ha färdigskivad falukorv i frysen för nödlägen.

• Redigerat 2025-02-15 00:26 av hemul
Tarotstollan
1

Jag äter falukorv ofta. Så enkelt att steka upp, även att ha på mackan med senap.

hemul
1

Där sa du nåt. Kall stekt falukorv är faktiskt jättegott!

Förr var ju falukorven ätbar "rå" också, innan de började mala ner fettet. Då var det var små späckbitar i. Det är där malda fettet gör att man får som en fet hinna i gommen om man tuggar i sig en rå skiva.

Kommer ihåg att nåt charkföretag försökte sälja in traditionell falukorv igen. Tror det var Melkers och att den hette Gammeldags. Det var flera decennier sen. Jag var då ihop med en tysk som vägrade äta falukorv. Men den åt han och t.o.m. skivade rå på mackan!

• Redigerat 2025-02-16 14:46 av hemul
Sommaräng
0

#28: 👍🏻

Carmarino
2

#29: Jag äter fortfarande rå falukorv (när jag skivar den för att steka) och det gör min katt också. Har inte märkt att det blir någon fet hinna i munnen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

hemul
2

Men då kanske du bara tar en liten bit?

Siljans chark är bättre. Jag tror att den korven ivf inte har 100% malt späck. Men kan se små vita prickar om man tittar när. Förr var de alltså större och väl synliga.

• Redigerat 2025-02-16 20:19 av hemul
Carmarino
1

#32: Jag brukar äta ändbitarna.

CasaRamon
2

Jag köper alltid falukorv med hög kötthalt, 71 % Ica. Tunna korvar köper jag på Lidl, som har korv med 92 % kötthalt. Mycket smak och mindre tillsatser och utfyllnad.