Fondue
Jag har äntligen plockat upp min lilla fina fondue som jag fick för jättelängesen men aldrig har använt!
Hur använder man den? Stämmer det att det ska vara ett ljus i den silvriga behållaren?
Blir det tillräckligt varmt för att göra till exempel hot pot/nabe eller är den bättre för varmhållning? Det verkar som om dessa mest används för smält ost eller choklad, men det lär inte bli av så mycket här.
Berätta allt!
Man har alluminiumskålar med brännbar pasta/vätska i för att nå rätt temp.
Med detta blir det varmt nog för att koka saker (dock bör man koka upp över spis innan).
Osten kokar man först i kastrullen med vin, etc. tills den smälter och blir en homogen massa. Först därefter ställer man den över lågan.
Den där ser ut att vara för kött. Varken ost eller choklad grytor har dessa hack där man kan placera sin gaffel utan är öppna utan kant för att man enkelt ska kunna doppa bröd/frukt i grytan.
Ååh, tack! Vad mycket nytt jag lärde mig!
Efter en snabb översiktlig sökning verkar det vara lite klurigt att få tag på brännpasta i Sverige. Det är nog inte så vanligt med fondue här som i Tyskland eller liknande länder som är stora på ost. Men nog ska det gå på något vis! Jag antar att man inte kan släcka och tända upp igen senare?
Locket går att ta av och då är kanten helt slät, så den kanske är för både och? Är det tänkt att man ska tillaga köttet i olja eller buljong? Det kanske inte spelar någon roll. Recept finns på båda på Svenskt Kötts sida.
#3: Brännpastan? Jo, använder man till att den är slut. Finns flaskor med påfyllning också.
Kött föredrar jag i buljong då det blir mycket lättare samt inte stinker ner hela huset.
Brännpasta har vi aldrig använt.
Den här går bra.
https://www.clasohlson.com/se/T-Tenol-Kemetyl-Specialbransle,-1-liter/p/34-2224
Och jag håller med Undertaker, oljan blir inte kul, men en buljong kan man krydda på olika sätt. Det är roligt att samla släkt eller vänner kring en fonduegryta.
Jag tycker lövbiff blir bra att tillaga (om man inte lyxar till det med filé), skär i strimlor och sicksacka upp på gafflarna.
Det är smart med en potatisgratäng till för den håller sig varm länge. Sen kan man ha kalla eller varma grönsaker och kanske ett par såser att välja på, kanske peppar, eller bea.
För att slippa os, kan du använda en gasolbrännare istället. Fondue är så gott 😋
/Désirée
#5 Ja, det där ser helt klart ut som en spritbrännare. Man ser ju vadden däri t.o.m.
- Redigerat 2025-02-11 03:49 av hemul
Tack för era svar! Jag klumpar ihop mitt svar lite :)
Vad bra om jag slipper tillaga i olja! Det här med olika modeller och syften är så förvirrande för mig och jag funderade på om det inte blev lika bra med buljong med min modell.
Hot pot har jag gjort i traktörpanna eller gryta flera gånger förut och skulle vilja göra det oftare, så det hade varit super att kunna använda min lilla fondue till det! Då behöver jag inte oroa mig för att det ska kallna med mina megaportioner medan jag kollar på anime.
Nu blir jag desto mer förvirrad. T-Tenol ska användas till bland annat fondue, men samtidigt står det "Får inte utsättas för värme, heta ytor, gnistor, öppna lågor och andra antändningskällor. Rökning förbjuden. Inandas inte ångor." Hur hänger det ihop..?
Jag försökte lista ut vad en gasolbrännare är med bilder, men kom inte fram till något. Här märks det hur dålig koll jag har på allt sånt här! Jag har aldrig använt någonting liknande alls, så jag vet inte ens det mest grundläggande.
Så hela den lilla silvriga behållaren är en spritbrännare? Ska man hälla sprit/vad det nu kan heta direkt i? Vad gör vadden? Jag vet att ugnar har vadd bakom ugnsgallren då det syns när man tar bort dem för rengöring.
Det som står på Ttenol-flaskan gäller hur flaskan skall förvaras.
Du skall hälla lite vätska i behållaren. Vadden i suger upp vätskan och kommer att brinna när du tänt på. Vänta en stund så den får suga åt sig. Man kan jämföra den med en veke i ett ljus.
Jag blir lite fundersam när jag tittar på bilden på själva brännaren. Dels så är det den delen med handtag och hål i, den reglerar själva lågan, man vill ha lite mer öppet när man värmer upp buljongen (om man inte kan göra det på en spisplatta), sedan gör man lite mindre hål när man fått en stadig låga och bra temperatur. Men så skall det finnas ett lock med handtag så att man kan släcka lågan säkert. Kolla bilden från Clas Ohlson
https://www.clasohlson.com/se/Br%C3%A4nnare-f%C3%B6r-r%C3%B6k-ABU-Kinetic/p/51-3166?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-se-shopping-cm-low-Home%26Garden&utm_id=21300059957&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAh6y9BhBREiwApBLHC_vuBhVSQHI_E28jbV9D57rX-yvZStqBTO3j4-slk4neOHtsda5dQhoC_dYQAvD_BwE
Det går att sätta en kopp eller nåt över för att kväva lågan.
Men det bästa är nog att låga brännaren brinna ut. Det är bara jobbigt om det är sprit kvar som kan drälla. Utgår från stormkök, det är ju samma typ av brännare, lite stadigare bara.
Det du ska vara försiktig med är om spriten tar slut innan det är färdigtfondueat (nytt ord! 😛). Häll på inga villkor på mer sprit om du inte är bombsäker på att brännaren är släckt. Det kan sluta illa. Det bästa är att vänta tills du kan hålla den i handen utan att bränna dig. En spritlåga kan vara tämligen osynlig.
- Redigerat 2025-02-12 01:21 av hemul
#10: Bra råd där. Men menar du en vanlig kopp? Spricker inte den av värmen?
Nej. Man behöver ju inte ta en sån där antik lövtunn sak. Och det blir ju sot i, så en mugg man inte är så noga med är kanske bättre. Eller en tom konservburk. Vad som helst. Beroende på hur hålen sitter kan det räcka med att ställa nåt ovanpå brännaren också. På Trangia-brännare funkar det.
Men som sagt, låt den brinna ut istället. De droppar som är kvar är inget att spara på om man inte är långt ute i skogen och börjar få slut på t-sprit.
- Redigerat 2025-02-12 17:14 av hemul
Klumpar ihop svaret igen!
Jag tror inte att jag fick med något lock för släckningen då jag fick det begagnat, men det kanske inte är i hela världen om jag använder väldigt lite sprit? Hur mycket brukar användas om man vill ha lågan i säg 1,5-2 timmar?
Jag är extremt noga med eld och ser till att tändaren (en sån där lång) är både helt kall och har låset på innan jag lägger undan den. Tills jag är absolut helsäker så får den ligga på bänken då det är metall, bara för säkerhets skull.
Bra information, hörrni!
Kommer vadden att brinna upp så att den behöver bytas ut till slut eller är det väldigt likt en veke som är kvar?
Nu antar jag att denna typen av låga inte fungerar på riktigt samma sätt, men om man lägger något över bildas det alltså inte kondens som i sin tur kan explodera såsom olja gör med vatten om man lägger ett lock på? Jag har skrämt mig själv ett par gånger för att jag har lagt på locket för tidigt efter att ha friterat.
Ska det brinna så länge får du nog fylla på flera gånger. 😀
Nä, vadden brinner inte upp. Och det är ingen fara att kväva lågan. Inget kommer att explodera.
Då är det bäst att fylla på tillräckligt ifrån början, sålänge det får plats! Hur mycket räcker till hur länge, på ett hum?
Okej, intressant!
Tack så mycket för alla svar! Måste absolut inviga denna roliga lilla grej! Jag har hemmagjorda udonnudlar i frysen som jag ska använda i en hot pot/nabe framöver :)
Vet inte. Så länge sen jag använde spritbrännare. Har skaffat gasbrännare till mina campingkök. Men som jag minns brinner inte en full trangiabrännare så länge som du vill och din brännare ser mindre ut.
Okej, jag får pröva mig fram! Annars är det väl inte värre än att låta det slockna och köra en ny omgång. Jag tror säkert att locket gör susen också. Alternativt så kan jag lägga ett lock ifrån en kastrull på och ta i omgångar :)