Tacokryddning
Brukar ni göra egen kryddning eller köpa kryddmix när ni gör tacos eller wraps?
Jag har tidigare alltid köpt kryddmix, men har på senare tid börjat freestyla ihop något eget.
Detta brukar jag ha i:
* Köttfärs
* Salt
* Cayennepeppar
* Paprikapulver
* Spiskummin
* Tomatpuré
Hur brukar ni göra?
Mvh // Johan
Jag brukar köra med köpta påsar. Det är riktigt gott att göra lasagne och slänga i lite tacokrydda och sen ha lite parmesanost till.
johan: Får du samma smak som den köpta kryddmixen? Om inte, hur skiljer den sig?
Riktigt samma smak är det inte, men jag tror en av de viktiga kryddorna är spiskummin. Den gör att lukten blir rätt.
Stora skillnaden är väl att det är relativt mycket socker i färdig kryddmix.
Mvh // Johan
Spiskummin har jag i hyllan. Kollade på en kryddmixpåse för ett gäng år sedan och insåg att den nog skulle passa i diverse köttfärsrätter.
När det gäller löksmak så upptäckte jag att det blir en stor smakskillnad om man stavmixar löken till en sörja istället för finhackar.
Ska nog testa ditt recept nästa vecka.
Spiskummin är, mycket riktigt, den viktigaste ingrediensen i tacokryddningen. Sen har man väl inte så mycket monosodiumglutamat i hyllan därhemma, så riktigt samma smak som kryddpåsen kanske är svårt att uppnå. 

Hej
Tack för tipset.
Vi har typ vitlök i allt att det är synd om folk som jag omges men vadå hästarna klagar sällan.
Kanon nu kan jag nog få till kryddblandningen själv nästa gång ifall man inte har mix hemma.
hmm vad gott med tacos det får bli i morgon om ungarna vill.
MVH Linda
Jag kryddar nästan alltid själv, eftersom jag fått för mig att den enda kryddmix jag verkligen gillar är Taco Bells, och den går förstås inte att få tag i. (Och då kan det lika gärna vara.)
Brukar krydda tacoköttfärs med vitlök, spiskummmin och chili eller cayenne. Ibland en smula curry, ibland nåt annat. MSG *har* jag faktiskt hemma, men det är rysligt läskigt om man har i för mycket. Använder aldrig. (Men finns, för den som vill, i de flesta asiatiska butiker.)