Matlust iFokus

Matlust

Etikettertipsråd
Läst 134 ggr
DesK
2

Gör egna skafferivaror!

Kopierad text från Finlands svenska Marthaförbund

Att göra egna skafferivaror är både ekonomiskt och miljösmart. Du slipper onödiga tillsatsämnen, sparar pengar och minskar mängden förpackningsavfall. Här är några tips på produkter du enkelt kan göra själv.

🫙 Kryddblandningar: En blandning av olika kryddor, till exempel tacokrydda. Det är både billigare och smidigt att göra mixen själv.

🫙 Smaksatt matolja och vinäger: T.ex. vitlöks- eller chiliolja görs genom att sätta skalad vitlök eller en hel chili i neutral olja.

🫙 Hemlagat skorpmjöl: Kör torrt bröd i en blender för att göra eget skorpmjöl.

🫙 Varm choklad: Blanda kakao och lite socker istället för att köpa färdig blandning.

🫙 Mysli och granola: Rosta havreflingor, nötter, frön och exempelvis honung i ugnen. Torkade frukter kan tillsättas efteråt.

🫙 Marinader: Gör egna marinader med ingredienser som olja, kryddor, örter, soja, honung och balsamico.

🫙 Krutonger: Tärna torrt bröd, krydda och rosta i stekpanna för att piffa upp sallader och soppor.

🫙 Egen buljong: Koka buljong av kycklingskrov eller fiskskrov, lök, lagerblad och rotsaker. Koka länge, reducera och frys in i iskubsformer.

🫙 Pickellag: Gör egen pickellag genom att blanda 1 dl ättika, 2 dl socker och 3 dl vatten. Kallas även 1-2-3-lag.

🫙 Dippblandningar: Blanda kryddor, färska örter och gräddfil, yoghurt eller crème fraiche för egen dippsås.

🫙 Majonnäs: Mixa ihop egen majonnäs med en stavmixer. Placera stavmixern i botten av en mixerskål, tillsätt ett ägg, 2 ½ dl olja, 1 tesked vinäger, 1 tesked senap och 1 krm salt. Mixa och dra långsamt upp stavmixern tills det blir en krämig majonnäs.

#gördetsjälv #hemlagat #skafferitricks #skafferiet #kökstips

/Désirée

MonicaLagerquist
3

Alt det där gör jag redan
Fast jag gör normalt inte egen buljong utan kokar soppa på det direkt och vid behov fryser in soppa i platta plastpåsar

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
2

Glömde en sak.
På den tiden svågern brukade sitta jordbruk köpte vi hel vete och malde till mjöl i en kvarn här i närheten.
En säck vete räckte ungefär ett år

Stolt ägare till tre La permer

Magi-cat
2

#0 Marthaförbundet är så bra! Enkla, handfasta, kunniga råd som följer med sin tid.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2

Jag har gjort dom flesta av dessa tips i många år, men tycker att sammanställningen är så bra 😊
#3 Håller helt med dig! 👍😊

/Désirée

Maria
2

Många bra tips där.

/Maria

Tant Grön
3

Har gjort/gör det mesta på listan plus en hel del annat.
Idag gjorde jag egen ghee av smör jag kärnat själv av grädde på kort datum, halva priset.
Gör också Etiopiens motsvarighet till ghee, niter kibbe. Ett underbart gott kryddsmör och ett måste till injera.
Gör eget örtsalt och torkar allt möjligt m.m.

Magi-cat
2

#6 Vad gott det låter! 😋

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

hemul
4

Fast det där tipset med vitlök och örter i olivolja ska man nog låta bli. Vi hade en lång diskussion om det för ett tag sen. Om det var här eller nån annanstans, på iFokus ivf. Har man otur så får man nämligen en botulinumodling…

https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/egen-inlagd-vitlok-i-olja/

Det fanns bättre länkar, men jag hittar inte den gamla tråden.

Hej, Vi lägger ofta in vitlök i olivolja i en burk som vi förvarar i kyl. Jag hörde att bakterier kan bildas och man kan bli sjuk i Botulism om man …