Matlust iFokus

Matlust

Läst 229 ggr
hemul
2025-01-16 01:46
1

Cashback

Har alltid tyckt det verkar så krångligt och osäkert. Klicka nån länk och KANSKE få en cookie som funkar - eller kanske inte.

Men sen i somras har jag använt en app som funkar suveränt. Rabble heter den. Den är inriktad på mat, eller rättare sånt som kan köpas i livsmedelbutiker.

Inget jäkla länklickande. Man lägger till de erbjudanden man är intresserad av till en lista (i appen alltså). Sen handlar man precis som vanligt. Scannar (fotar av) kvittot med appen. De varor som man köpt som är med på listan får man omedelbart pengarna för. AI, antar jag. Är kvittot suddigt eller väldigt skrynkligt kan de behöva kolla manuellt. Då brukar man få pengarna nästa dag. När man har 50 kr kan man föra över pengarna till bankkonto. Det sker också på studs. Är väl det där nya som ska bankerna fått krav på sig att genomföra som de smygstartat med, att överföringar ska ske mer eller mindre momentant.

Det är inte jättemycket för mig iom jag är lågkolhydratare. Men jag har haft tur med erbjudanden man kunnat utnyttja hur många gånger som helst (tills det tar slut och bara en gång per kvitto), så jag har bunkrat dels en suverän handkräm som är dyr, men det var 50:- cahcback. Och även diskmedlet jag alltid anänder, 10:-. Kommer inte att behöva köpa det på väldigt länge nu.

Ibland är saker helt gratis, d.v.s. 100% cachback. Då plockar man så klart ut det. Om inte annat kan man ge bort det. Jag har ivf en uppsättning olika alkoholfria öl som jag betalat 0 för. Bra att ha om nån gäst inte dricker eller kör bil.

Allt är väldigt redigt också. Tydligt om man kan utnyttja en rabatt eller flera gånger, vilka butiker den gäller i o.s.v. Historik är det också, så man kan se exakt vad man köpt när och hur mycket men fått tillbaks. Gillar sånt.

Pinsamt att säga, men jag tycker faktiskt det är roligt, så tänkte jag skulle tipsa.
https://www.rabble.se/

Man får dessutom 10kr om någon värvar en och den som värvar får samma. Men sånt kanske man inte ska posta här, så om nån vill ha koden så får ni PM:a mig.

Har fått ihop nästan 1000 kr sedan augusti eller när det var jag började, trots att jag inte äter varken bröd eller chips eller dricker läsk, för sånt är det ganska ofta. Och det är pengar för mig. Alla bäckar små är min melodi. 😋

• Redigerat 2025-01-16 02:08 av hemul
DesK
2025-01-16 07:05
0

Det kanske kan vara nått… 😊

/Désirée

hemul
2025-01-16 11:08
1

Det är fånigt, men jag tycker det är lite spännande att kika om det kommit nåt nytt. Och sen är jag impad av att appen funkar så bra och att allt är så smidigt. Det är man inte riktigt van vid. De svarar på support också.

Köper man ofta det där jag inte köper, d.v.s. snacks och sånt. så kan man defintivt spara pengar. För mig duggar det lite mer ojämt, men har ju ändå sparat en hel del.

Det har varit sånt som kött också. Men då var det vissa lyxigare grejer. Men ost förekommer. En jättegod ädelost just nu som jag köpt.

johan
2025-01-16 17:00
4

Tycker alltid man ska ställa sig frågan "What's in it for them?".

Varför vill dom och kan dom ge cash för att du handlar varor?

Gissningsvis för att du gått med på att ge bort data som dom sedan säljer vidare.

Att skanna alla kvitton blir ett sätt att i detalj veta exakt vad du handlar, inkl vilka varumärken, hur ofta, hur mycket. Vad gör dom med den informationen?

Mvh // Johan

Carmarino
2025-01-16 17:05
2

#3: Precis vad jag också funderade på. De betalar ju knappast utan att få något i gengäld.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

hemul
2025-01-16 17:22
1

Men det får de ju! Vi köper deras varor, kanske gillar dem och köper igen. Dessutom finns väl alltid chansen att man köper nåt man inte hade köpt utan rabatt och att man kanske väljer OLWs chips istället för Estrellas därför att man får rabatt. Ni missuppfattar hela grejen. Det är inte företaget bakom appen som ger en pengar! De hanterar bara processen.

Det är precis som med de cachbacksajter som funnits länge. Det är företagen vars varor man får cachback på som står för fiolerna och betalar företaget bakom sajten eller appen för att hantera det hela.. Det är inte annorlunda än rabattkuponger. Skillnaden är bara att man betalar hela priset först och får rabatten sen. Butiken är inte involverad i hanteringen och märker öht inget av det.

Samma sak som kuponger alltså, men på ett modernare sätt. Antagligen med betydligt mindre adminsitrationskostnader och krångel än när kuponger ska hanteras. Ingen anledning att vara mer misstänksam mot detta än mot en traditionell papperskupong.

Som jag skrev inledningsvis är de traditionella cachbacksajterna osäkra iom att allt baseras på en cookie. Och dessutom krångliga att använda. Så man kanske köper nåt för att man tror att man ska får 15% tillbaka och så skiter det sig med cookien p.g.a. browserinställningar eller annat och man får aldrig sin rabatt. Med appen finns inte den osäkerheten. Håller man bara reda på kvittot så får man sin rabatt. Mycket smartare.

Risken att appar gör nåt man inte vill finns ju alltid. Men har svårt att tro att den skulle vara större med en sån här app. Varje androidanvändare har ju redan mobben full med mjukvara från spioneri- och datainsamlingsmästarna Google så… Dessutom skulle nog förtroendet för företaget bakom allvarligt skadas om det kom fram att de höll på med sånt.

• Redigerat 2025-01-16 17:47 av hemul
DesK
2025-01-16 20:47
0

#5 Instämmer! Jag tänker testa appen, men det lilla som jag har sett bådar inte så gott, mest skräp som läsk, chips och godis.

/Désirée

johan
2025-01-16 22:14
1

Ni gör som ni vill. Kanske tycker man datainsamling eller andra skumma affärsidéer är värt det, om man får betalt.

Men min erfarenhet av den här typen av saker handlar inte om att få dig att köpa det ena över det andra. Det handlar om data.

Men låt oss säga att det är Estrella som betalar tjänsten 5 kr och du får 4 kr av dom. För att få det måste du fota av kvittot. Då har du ju ändå lämnat ifrån dig information om allt du handlat, vilket som lika väl kan sälja till OLW också. Och att ICA köper info om alla dina köp på andra matbutiker, för att skapa mer pricksäker reklam till dig för att locka dig till ICA.

Om något är gratis, så är det oftast du som är produkten.

Mvh // Johan

DesK
2025-01-16 22:16
0

#7 Så sant!

/Désirée

hemul
2025-01-16 22:52
3

#7 Då tycker jag du ska undvika att handla helt och hållet, ivf med kort. För jag kan försäkra dig att butiken redan samlat in den där datan. Faktiskt mer än appen hypotetiskt kan göra, för de kan även koppla det till ditt kortnummer, vilket appen inte kan. 😀

#6 Tror du kommer att gilla den. Jo, det är mycket skräp, speciellt just nu. Men det speglar ju rätt bra vad som säljs i en livsmedelsbutik, tyvärr. Men rätt vad det är kommer de bra grejerna. Ser att Cambozola, den goda osten, ligger kvar. Den är dyr som satan, men 50% off gör ju att man kan unna sig en bit. Jag köpte två för säkerhets skull. En har jag kvar. 😉

• Redigerat 2025-01-16 23:11 av hemul
johan
2025-01-17 18:25
0

#9: Kort-utfärdaren vet bara var, när och för hur mycket jag betalt. Dom vet inte varje enskild vara. Just den butiken kan koppla ett kort och en tidpunkt till ett köp, men den kommer garanterat inte delas med deras konkurrenter.

Med Apple Pay så är det ytterligare lite mer privat, för där får inte butiken mitt kortnummer. Dom får en unik identifierar för mitt kort och just deras butik. Så även om 10 kedjor skulle samarbeta och jämföra vad mitt kort köpt, så går inte det, för jag kommer vara unik på varje ställe.

Men absolut blir man spårad hur man än gör. Men det är olika nivå på det. Och det finns exempel där data om köp i fysiska butiker har legat till grund för annonser online.

Mvh // Johan

hemul
2025-01-17 18:49
0

Menar du att du är på nätet utan VPN? Eller åtminstone Tor? Så du är bara rätt för att nån ska sälja uppfiger om vad du åter du äter alltså? 😉

• Redigerat 2025-01-17 18:49 av hemul
hemul
2025-02-02 19:06
1

Om nu nån är intresserad har det dykt upp kakor som ser jättegoda ut i appen. Nu äter ju inte jag sånt egentligen, men kan göra ett litet undantag ibland numera 🙄 och om inte annat är det trevligt att ha nåt att bjuda på eller ge bort.

Det är de som de kallar mellanmålskakor en liten bit ner på sidan här.
https://elovena.se/

Som de själva säger där på sajten är de ett gammalt finskt företag som försöker slå sig in på den svenska marknaden. Och det gör de tydligen bl.a. genom att skänka bort kakor.

Det är två kupongen. En på varianten med mörk choklad och en på valfri sort. Så om jag förstår det rätt kan man plocka ut en av varje eller två choklad. Det är alltså 100% cahsback. Cashbacken gäller på ICA. De fanns inte på min närmsta ICA, men jag hittade dem på en annan genom att kolla ICAs näthandel och där kostar de 51 kr styck (utgår från att om jag kan beställa via nätet så finns de också i butiken). Så en ganska bra deal, tycker jag. 😉

Blir ett besök på den ICAn i veckan. Ska kalasa på en av varje, sen fryser jag resten. Hoppas jag. 😋

Heja dig ochHavre bra! Välkommen till Elovenas värld. En värld där dagarna är fyllda av energi och välbefinnande. Med havre i vårt hjärta och en positiv syn på livet är vårt mål lika enkelt som viktigt – att sprida glädje och må bra-känsla över hela Sverige. Vill du få ett smakprov på vår värld? Prova […]
  • Redigerat 2025-02-02 19:09 av hemul