Matlust iFokus

Matlust

Läst 185 ggr
[Flodbis]
1

Krabbor/kräftor

Kommentarer om att andra anser att det är moraliskt fel att äta djur undanbedes.

Jag undrar om det finns något humant sätt att döda krabbor/kräftor på? Är de man köper i butiken dödade på ett humant sätt? Om ej, finns det något sätt att kontrollera så att man köper de som blivit avlivade humant?

Visste ej att folk fortfarande kokade kräftdjur levande och det gör nig lite illa till mods då det måste vara ett otroligt smärtsamt sätt att dö på.

oh-la
3

Absolut! Men det du köpet i butik är sannolikt kokta levande. Enda sättet skulle vara att precis innan kokning sätta kniven i den levande kräftans/krabbans huvud och klyva den. Lite klurigt eftersom nervsystemet sitter lite annorlunda på dessa djur, men det är ett sätt att avliva dem snabbt och sedan ner i gryta.

Maleficum
2

Krabba vet jag att det finns sätt för (min brorsa har använt den metoden i några år nu sen han hittade det). Krabbor har två nervknutar (som fungerar som "hjärna"), en precis bakom munnen och en "i mitten" under spetsen på bakkroppen (som de ju håller tätt mot magen) som man snabbt kan skada och då dör de direkt. Eftersom vi inte fiskat kräftor vet jag inte hur det funkar där men borde gå på samma vis som krabbor om man bara vet vart man ska sikta.

Tyvärr så är det nog svårt (om ens möjligt) att hitta i butik som inte är kokta levande (och tyvärr med masskokning finns även risken att vattnet hinner svalna såpass att det inte kokar och då tar extra tid för dem att dö).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Flodbis]
1

Okej men det låter ju bra att man åtminstone kan avliva dem etiskt

Det låter ju sjukt, enligt mig, att det inte går att få tag på i affärer. Jag trodde att koka kräftdjur levande var något man gjorde förr, inte idag. Vad konstigt att det inte finns något företag, märke, eller något som har fokus på etiskt kräftdjurskött, det finns ju särskilda produkter som är från etiska bondgårdar osv.

• Redigerat 2024-12-31 16:33 av [Flodbis]
Maleficum
1

#3: Tror problemet är att så fort man vill göra det lite mer storskaligt tar det för mycket tid och resurser att ändra på det (mycket lättare och snabbare att bara dumpa ner dem direkt och koka, kan ju till och med göras direkt på båten även om det väl främst är med räkor man gör det).

Sen är det väl något "man bara gör" och tror de flesta inte fattar att det är ett lidande för dem (eller inte bryr sig för det är ju "bara" kräftdjur).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

DesK
2

#0 Här på Matlust är alla matfrågor välkomna. Alla ska känna att dom kan ställa matrelaterade frågor, oavsett kostpreferenser. Nedsättande kommentarer om andras matvanor är inte tillåtna här. Så du ska känna dig välkommen och trygg här 😊
Jag har också funderat kring detta hur man avlivar skaldjur, så det är en riktigt bra fråga 😊
Tack för fina och bra svar till er som har svarat på frågan 🙏😊

/Désirée

Maria
3

Förr har jag kokat mycket skaldjur. Det gjordes under min barndom också.
Det tog stopp en gång på 2000-talet. Jag klarade inte av det längre.

Numera köper jag färdigt men har sådan dubbelmoral att jag inte vill veta…

/Maria

hemul
2

Jag vet inte om jag tycker metoden som rekommenderas istället här känns så mycket trevligare.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/visst-gor-det-ont-nar-kraftor-kokas

Det är klart det är plågsamt. Men jämfört med t.ex. fiskar som får ligga i en stor hög och flämta efter luft tills de kroknar vet jag inte om jag tycker seden att koka kräftor levande är värre. Minns förr när det fanns riktiga fiskaffärer och fisken ofta kom nära ifrån (uppväxt i Mälarstad). Då kunde man se fiskar som låg där på is i disken som fortfarande levde. Betydligt längre plåga.

Industriellt tror jag man bedövar dem med el, i den mån man försöker vara human. Men det är ju lite svårt att få till hemma kanske.

Kräftor känner smärta och stress på samma sätt som människor. – Därför ska man aldrig koka kräftor levande, säger forskaren Lynne Sneddon. Upptäckten kan leda till att kräftor kommer att omfattas av Djurskyddslagen och därmed hårdare krav vid avlivning.
  • Redigerat 2025-01-04 01:03 av hemul