Förkläde
Använder ni förkläde?
Jag köpte ett nytt igår. För första gången i läder
Jag har för vana att ibland tutta eld på både kläder och förkläden då vi har gasspis.
/Maria
Nej äger inget förkläde
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har inget förkläde. Vet att jag haft ett tidigare men det samlade mest damm och tog upp plats. Vet inte vart det tog vägen sen.
Jag har ett som är plastat på insidan som jag använder när jag diskar. Kan inte diska utan att jag stänker på mig så är behövligt 😂
Nej, har aldrig haft behov av ett :)
//Jessie
Har flera olika.
Så fort jag gör något åker det på. Skulle förstöra mina kläder annars
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Hi hi det gör jag faktiskt jag har ett som är från 50 eller 60 talet i släkten med tillhörande mössa jag använder det flitigt med och glädje dagligen 😎
Jag har ett gäng, men är dålig på att använda dom. Det blir i alla fall alltid, när jag är finklädd 😊
/Désirée
#0: Haha. Ännu en anledning att inte ha gaslågor. Jag skulle definitivt elda upp en hel del. 😁
Jag har många olika förkläden i olika modeller. Det är dels så förargligt att stänka ner sig, men dels är det också en hygienfråga. Det kan finnas en del på kläder som man inte vill vifta omkring med i köket. (Det är strängt förbjudet att ta av och på kläder i mitt kök).
När man bakar yr ju mjölet så det känns fräscht med förkläde.
Mitt senaste förkläde fick jag av en syster i vintras. Det är så himla smart sytt, man behöver inte knyta några band utan trär på förklädet över huvudet (stor öppning) och det går omlott bak. Stor ficka fram och en "släng" till som jag gav en knapp i samma färg.
Det är så himla fint så jag använder det med försiktighet.
Sedan har jag sommarförkläden och julförkläden, det är skillnad på dem. Jag har köpt en del äldre förkläden på second hand, bl a mitt bakförkläde som är vitt och väldigt långt.
Jag har också en kockmössa, det är bra när man skall ha gäster och inte vill ha stekos i håret.
Jag sätter alltid upp håret när jag lagar mat.
/Maria
#8 Mitt förkläde har jag sytt om så att det inte behöver knytas. Tror det heter "cross back apron" på engelska.
Jag klarar inte riktigt av att något ligger emot bak på nacken så tycker vanliga förkläden är jobbiga att använda (samma med halsband).
Min mormor hade alltid förkläde till vardags, ett fint hemsytt med broderier. Jag använde dem också förr. Nu bara sparar jag på dem och använder inte förkläde alls. Men det är praktiskt egentligen, när man bakar och så!
#0 Maria, inte tutta eld! 😮🤗
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#12 Ajdå! 😮🤗
#10: Wow, det kanske man kan, ja! Det är vore skönt att slippa de där banden som alltid åker ut när man tvättar förklädena, och så är de hopplösa att stryka sen.
Skall kolla om det kan funka på de modeller som jag har.
#14 Du verkar ju händig så du kan säkert göra snyggare än jag gjort men jag klippte av "nackbandet" och sydde fast knytbanden för midjan mot överdelen.
Finns lite olika varianter. Är lite sugen på att sätta i öljetter i sidorna, låta banden vara långa från överdelen så man kan korsa dem över ryggen, genom öljetterna och sedan knyta bak. Undrar om det blir lite bättre passform av det.
#15: Det där ser ju jättebra ut. Och vilket fint tyg!
Jag har ett par förkläden med ett enda band som är både nack-och knytband och går genom en kanal. Jag drar bara ut bandet och klipper i lagom bitar.
Om du vill knyta så är det nog bättre att låta banden gå genom hällor av tyget. Bara att klippa av bitar av bandet och vika in och du på. Tror jag har sett såna förkläden.

Nix äger inget
Stolt ägare till tre La permer
#17 det är ett förkläde från IKEA så ingen cred till mig att jag hittat något kul tyg 😉
Jag skulle kunna tänka mig ett Marimekko-förkläde. 😍
https://www.nordicnest.se/varumarken/marimekko/pieni-unikko-forklade/
#20: Vilken härlig färgklick i köket.
Jo, men väldigt sällan. Jag brukar loda omkring i gamla bekväma kläder hemma, som det inte gör nåt om de får lite (fler) fläckar. Men ibland om jag har gäster och alltså klätt mig mer anständigt åker ett förkläde på.
För det mesta använder jag några av alla mina. Har alla varianter både de jag trär på över huvud och de jag knyter. Brukar ofta använda en schalett över håret också.
Jag tycker det både är praktiskt och hygieniskt ungefär som att tvätta händerna både innan och under tiden man lagar mat. Jag är kanske indoktrinerad efter alla livsmedelshygienkurser jag gått på under årens lopp
Jag brås på min far - vi barn sa att han kom från Drällsta. Så jag skulle även behöva ha ett förkläde på när jag äter.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
- Redigerat 2025-01-20 14:13 av Torparmor
#23 Haha drällsta.😀
/Maria
#24 Ja det finns en plats utanför Enköping som heter så
#25 På riktigt? 😃
/Maria
#26 Ja åtminstone när jag var barn, vi åkte många gånger förbi skylten som pekade dit