Matlust iFokus

Matlust

Läst 495 ggr
Fridaaaa
1

Stekpanna

Måste köpa en ny, 26-28 cm
Söker som är med högre kanter på.

Dock inte de dyrare modellerna.
Haft från ica men de har blivit ojämna i botten.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Herveaux
5

Jag älskar min gjutjärnspanna. Dyrare i inköp men tar man hand om den så håller den i stort sett hur länge som helst.

// Harley

Fridaaaa
0

#1 Ja dyra alternativ är som sagt inte något alternativ för oss :) Så beror helt på kostnad. Köper inte det begagnat

• Redigerat 2024-11-07 11:27 av Fridaaaa
Herveaux
6

#2: Jag tänkte annars att om ni lägger en slant nu så har ni snart fått igen de pengarna eftersom det i stort sett är en engångskostnad.

Vad har ni för stekpanne-budget, ungefär?

// Harley

Fridaaaa
0

#3 Man kan se det på olika stt men jag lägger inte dyra pengar på stekpannor och sånt. Så beror på vad de ligger i kostnad nya, vet du det?

Herveaux
3

#4: Googlade snabbt på gjutjärnspannor i 26-28cm-storleken och hittade från 500kr och uppåt.

(Jag har en 30cm gjutjärn från Skeppshult, den kostade runt 1400kr om jag minns rätt. Haft den 5-6år nu, ser ut som ny och steker jämnt och fint.)

// Harley

Fridaaaa
2

#5 Ja under 500 kr ska det kosta, inte mer. Får kolla om jag kan hitta till vettigt pris, kanske kommer på black friday :)

Caeli
6

Vi använder sambons mormors gjutjärnspanna troligtvis inköpt någon gång på 50- eller 60-talet. Apropå hållbarhet…

Fridaaaa
0

#7 Ja de är säkert bra men jag ger inte dyra summor och köper ej begagnat på sånt :)

Emo
5

Jag har lärt mig att gjutjärnsstekjärn är den bästa och enklaste sättet att få i sig det järn man behöver, så jag kan inte tänka mig att använda något sämre.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Fridaaaa
0

#9 Ja som sagt är de dyra, och jag köper inte det begagnat. Så beror på om man kan hitta på bra rea annars fungerar det inte prismässigt.

hemul
3
25% större yta: GreenPan Torino Stekpanna 28 cm - ✓ 5/5 stjärnor på Trustpilot
Torparmor
7

Varför köper du inte en gjutjärnsstekpanna på loppis? För det första är det otroligt prisvärda du behöver knappast betala över 100 kr och dessutom är det otroligt hållbara mycket bättre en andra nyare och dyrare.

Om man använder på vanlig spis slår den sig inte i botten

Nu har vi haft tur vi har en ärvd som tidigare använts på vedspis, men med nyslipad botten för 100 kr fungerar den utmärkt på vår glashäll

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2024-11-07 18:03 av Torparmor
DesK
2

Gissar att den från ICA var en panna med släpp lättbeläggning. Sådana är mycket ömtåliga, dom tål inte höga temperaturer, utan allt som man tillagar i dom måste tillagas på medel eller låg värme, för att dom inte ska slå sig och beläggningen inte ska förstöras. Mitt förslag är att du väljer den billigaste pannan som du kan hitta och sedan får du byta ut den ca en gång om året. Med lite tur kan du nog hitta en kvalitetspanna på rea som Hemul säger i #11.

/Désirée

hemul
5

Det är ju en sån det blir om det ska vara billigt.

Liz85
8

Kan förstå om man inte alltid har pengar att lägga ut på en dyr stekpanna bara sådär.

Och det finns saker man verkligen behöver. Men tyvärr brukar billigt = sämre kvalitet. Så man får köpa den prylen oftare och därmed blir det dyrare i längden.

Finns möjlighet och tid att vänta så skulle jag rekommendera alla som ber om tips att lägga undan lite pengar inför inköp. För att få något bra som håller längre och därmed torde bli billigare i längden.

Och nån här ovan har liksom jag, en ärvd gjutjärnspanna. Så visst, den kan kosta litegrann i inköp, men å andra sidan skulle du kunna ha den i bra många år, kanske livet ut, och till och med låta ditt barn eller barnbarn ta över den i framtiden, typ.. :) Där kan man snacka hållbart och billigt i längden!

• Redigerat 2024-11-07 22:39 av Liz85
Fridaaaa
1

#11 Googla är dock inte svar på frågan utan vill ha tips av er då det finns bra och dåliga :)

#15 Ja jag köper inte begagnat, och ny blir bara om jag hittar på bra rea.
Handlar inte om att ha råd eller inte, utan jag lägger inte höga summor på stekpanna som användas bara då och då :) Men alla är vi olika vad vi lägger pengar på helt enkelt :)

Fridaaaa
0

#13 Nja det inte speciellt vettigt eller bra för miljön att hålla på och som icas tex blev den så skev inom några få månader.

Torparmor
3

Och vad har du emot en begagnad gjutjärn?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Fridaaaa
4

#18 Spelar det någon roll i sammanhanget? Vissa saker gillar man helt enkelt inte att köpa begagnat, men hör inte till tråden varför. Söker i detta fallet enbart nytt

hemul
1

Vad var det för fel på den jag hittade då?

• Redigerat 2024-11-08 20:53 av hemul
Emo
5

#20 Den var för bra. Tillför nödvöndigt ämne och är därför bra för hälsan.

Hellre en nyttig begagnad (som går att rengöra) en en ny skadlig. Det har en del med fåglar upptäkt.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

hemul
0

Va? 😮

Liz85
3

#21: Jag är lost! Tror att frågan i inlägg 20 var ämnad till någon annan egentligen.

Så jag hänger inte med i vad det är som var "för bra och bra för hälsan"?

Tror att även #22 är lika lost som jag för övrigt… ;)

Skulle vi kunna få en utveckling av svaret alternativt en tolk?

Fridaaaa
1

#20 Har inte skrivit att det är något fel på den?

DesK
0

Jag instämmer med #23, tycker också att det är rörigt i tråden. Så utveckla vad det är som är för bra m m!

/Désirée

Fridaaaa
1

Enda är att jag vill inte köpa begagnat och det ska inte vara dyrt helt enkelt.
Och inte kassa som icas.

DesK
2

#26 Det är jag säker på att alla här i tråden förstår och det måste alla respektera.
Det är #21 som ser konstigt och förvirrande ut.
För att försöka svara på din fråga, så finns det tyvärr inga släpp-lättpannor med mycket lång hållbarhet. Vad än reklamen säger. Dock finns det bättre och sämre sådana pannor. Mitt förslag är att du försöker hitta en gjutjärnspanna eller kolstålspanna på rea, som Hemul föreslog. Om du ändå vill ha en panna med släpp-lättbeläggning, så måste du vara mycket försiktig med värmen och endast använda redskap av trä eller plast. Då förlänger du livet mycket på den pannan.

/Désirée

Fridaaaa
3

#27 Uppenbarligen inte eftersom vissa fortsatt skriva kring det, trots att jag tydligt skrivit att jag inte vill ha det. Och ifrågasätter varför istället för att bara acceptera det helt enkelt

Beror på vad man räknar som långbarhet, den på ica är max några få månader, vilket jag anser att de ska hålla mer än så. Det är väldigt kort.

Ja jag har skrivit att jag ska hålla utkik efter om jag hittar, tex black friday.
Använder främst plast (har svårt att hålla i träslevar mm får rysningar). Måste inte vara någon panna som är "släpp-lättbelägg" det har jag inte skrivit.

DesK
1

#28 Vet och förstår det, men min förhoppning är att alla nu respekterar dina önskemål, därför skrev jag som jag gjorde.
Några månader är riktigt dåligt och fullkomligt oacceptabelt, förutsatt att du har följt anvisningarna för just den pannan. Eftersom du mest använder plastredskap, verkar det ju som att följer anvisningarna för pannan.
Nej, du har inte skrivit något om att pannan måste vara med släpp-lättbeläggning, det var därför som jag skrev ordet ”om”
Ibland har t ex Elgiganten och / Netonnet bra priser på olika matlagningskärl. Kanske kan du hitta en vettig panna där?

/Désirée

Fridaaaa
0

#29 Ja jag har följt anvisningar, det som händer är att stekpannan blir ojämn.

DesK
0

#30 Det låter ju som att den pannan är av riktigt dålig kvalitet!

/Désirée

Fridaaaa
1

#31 Ja haft 2 därifrån, aldrig mer. Blev samma med båda

DesK
0

Då tycker jag att du ska skriva till ICA och reklamera pannorna, kanske kan du få tillbaka lite pengar.

/Désirée

Fridaaaa
2

#33 Detta är inte nu, utan för 2-3 år sedan. Nu har jag haft ett märke jag inte kommer ihåg vartifrån den är då jag fick den ny vid något tillfälle.

hemul
3

#24 Jag antog att det var det därför att du inte kommenterat alls.

#26 Då upprepar jag frågan. Vad är det för fel på den jag hittade? Den är rätt storlek, den är billig, den har positiva omdömen och du slipper teflon.

Fridaaaa
2

#35 Och jag har svarat dig och då upprepar jag svaret: att jag har inte sagt att det är något fel på den du hittade.

hemul
5

Nej. Men varför passar den inte då? Är ju lite svårt att veta vad du är ute efter om du inte talar om varför det vi tipsar om inte funkar.

Willys hade en ännu billigare när jag var där för en stund sen. Inte heller teflon, utan nån keramisk beläggning. Men det är ju inte säkert att de har den på din Willys.

IMG_20241109_211253.jpg

Fridaaaa
3

#37 Jag har inte sagt att den inte passar - varför hitta på saker som inte stämmer? Jag köper inte första bästa som dyker upp, inget fel att kolla runt lite, eller hur?

Den finns inte på vårt willys tyvärr.

hemul
6

Och jag har inte sagt att du sagt det. Men du har fortfarande inte kommenterat den. Hur ska vi veta om den är åt rätt håll om du varken säger bu eller bä?

• Redigerat 2024-11-11 05:31 av hemul
DesK
0

Fridaaaa, såg idag att dom har billiga stekpannor ca 200:- på Stora Coop, I alla fall här på västsidan 😊

/Désirée