Olivolja
Olivolja är ju bra och nyttigt men rena djungeln när man står framför butikshyllan.
Vilken exakt sort och märke köper ni och vad använder ni den till?
Tips önskas. 🫒 🙂
Jag tycker Zeta är ett bra märke.
Använder till det mesta. Att steka, till dressing, i mat och det mesta man behöver olja till.
Jag brukar ha någon "finare" sort med god smak till att ex doppa bröd i.
/Maria
ICA ekologiska brukar jag nog använda mest.
Olivoljan har dock tyvärr blivit så dyr att jag inte använder den så ofta längre, numera bara till sallad.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja. Och mycket bluff är det. Man läset ju om det hela tiden.
Förut köpte jag Icas I love Eco från Spanien eller Italien. Man hoppas ju att Ica har lite koll på sina grejor.
Nu har jag förmånen att kunna köpa dunkar på vår REKO-marknad. Från en familjeägd gård på Sicilien.
Jag använder olivolja nästan uteslutande kall. På sallad, i gravlaxsås, till tsatziki och andra röror, marinering, bak. Om jag skall ha den i t ex ratatouille eller annan varm grönsaksrätt så tillsätter jag den när det inte är så jättehett längre.
Jag såg ett test för ett tag sedan, kommer tyvärr inte ihåg var, men vissa oljor var rent förskräckliga, så försök hitta ett test.
Du, hade inte den där sajten du tipsade om där men kunde köpa ekofrukt och sånt direkt från odlare i sydeuropa olivolja?
Angående olivolja, så såg jag också ett test, där var Coops ekologiska olivolja bäst. Får se om jag hittar testet.
#5 är det Crowd Farming som du syftar på?
/Désirée
Crowdfarming? Jag kommer faktiskt inte ihåg, men det är möjligt.
#6: Råd & Rön testade olivolja i förra numret (nr 7), och det var Coops Extra Virgin Fruttato olja som fick bäst resultat. Kanske var det deras test du tänkte på?
För dem som har abonnemang på Readly finns tidningen att läsa där. Artikeln på nätet är betalspärrad.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Har köpt Coops olivolja men tror inte jag testat den som fick högst betyg.
- Redigerat 2024-10-29 20:32 av Caeli
#7: Just det. Tack!
Jo, de har. Men det var inte billigt och så måste man köpa rätt mycket. För mycket för mig.
https://www.crowdfarming.com/sv/sokresultat?tab=boxes&categories=fetter-och-oljor
Jag använder mig av Fontanas extra virgin olivolja 750 ml som har blå textruta på den vita etiketten och är väldigt nöjd!
Undviker helt Zeta efter detta:
https://www.svt.se/nyheter/livsmedelsverket-17-av-21-olivoljor-felmarkta
https://kurera.se/livsmedelsverket-bara-3-av-21-oljor-inneholl-extra-virgin-olivolja/
Tusan att det inte går att hitta det utförliga testet längre, men Zeta hade en av de underkända som var bomolja!
ICAs verkar vara helt okej och de hade inget fusk i testet, men jag känner inte för att byta även om jag lär testa någon dag!
Jag ska köpa någon av de finare oljorna som Fontana har längre fram då den jag köper mest funkar i matlagning och bakning och inte har någon mer riktad smak, om vi säger så. Det ska bli spännande att pröva någon med spännande smak till bröd och annat :)
Men Zeta var ju en av de tre som hade riktig extra virgin enligt artikeln?
Är SLVs test publicerat nånstans? Vore ju väldigt intressant att läsa hela.
- Redigerat 2024-11-03 19:50 av hemul
#12 Jag är bergis på att det var Zeta som hade fuloljor och denna pekar också på det https://www.svt.se/nyheter/inrikes/zetas-olivolja-underkand-i-tva-fall-vd-kritisk-till-testet
Jag vill minnas att de testade 1-3 sorter av varje märke, kanske olika sorter såsom klassisk och de med en mer riktad smak såsom de säsongsbundna som finns och även eko.
Det är så synd att Livsmedelsverket länk inte längre fungerar och att jag inte har hittat den efter det när jag sökt tidigare. Man kanske kan kontakta dem och fråga om det. Jättekonstigt att det togs bort överhuvudtaget. Det får mig att tro att något var felaktigt, men här har ju Zetas oljor tagits bort ifrån marknaden vilket känns som något de hade tagit vidare och fightats om att rätta till om det inte stämde.
#13 Tur att de oljorna inte säljs längre.
/Maria
Så Zeta hade både bra och dåliga. Gillar inte deras grejer ivf så.
Hittade den här sidan på SLV. Men de skriver ju inte ut märkena!
- Redigerat 2024-11-03 21:38 av hemul
#14 Väldigt! Det är så läskigt med matfusk överlag och de här resultaten med alldeles för många felmärkningar känns skrämmande.
#15 Jättekonstigt. Det där gör ju ingenting för oss konsumenter som vill göra informerade val. Undrar om det är något fuffens som ligger bakom.
Vad är det du inte gillar med Zeta? Jag har vad jag vet aldrig prövat deras olivolja, men däremot andra produkter.
Det är inget sånt. Har inte tyckt om de av deras produkter jag provat bara, bl.a. nån olivolja.