Högrev
Har aldrig haft råd med högrev men de sålde nu på extrapris så jag passade på…
Problemet är att jag aldrig använt högrev i min matlagning tidigare. Har ni några recept som är särskilt bra om det görs på högrev?
Det är långkokskött. Gör en gryta. Vill du ha ett specifikt recept, kolla t.ex. på kalops. Men man kan också bara improvisera.
Sär köttet i rätt stora bitar (stora tärningar, typ 3-5 cm). Bryn i smör. Förpassa till gryta. Bryn vad rotfrukter du har i bitar + lök. Morot absolut. Kanske palsternacka och selleri om du har. Ner i grytan med det med. Koka ur pannan så du får med allt gottis och häll ner i grytan ihop med extra vatten. Puttra grytan på svag värme runt 2 timmar. Behövs inte alltid så lång tid. Jag tycker det är gott att låta potatis koka med köttet, men det är valfritt, Du kan ha hela eller halva, men skär inte potatisen smått, då går de lätt sönder. Du behöver inte heller ha med potatisen från början, men de tål att att vara med hela tiden också om de inte är pyttesmå. Red med mjöl och/eller grädde efter tycke och smak.
Du kan också köra rödvin eller öl som vätska, helt eller delvis.
- Redigerat 2024-10-12 19:46 av hemul
Kryddor ska du också ha förstås, men det förtår du nog fast jag glömde bort det. Salt och peppar så klart. Räcker med det eller lägg nån örtkrydda du gillar. Timjan och några enbär så blir det lite viltstuk. Lagerblad sitter inte i vägen heller.
- Redigerat 2024-10-12 19:48 av hemul
Kalops tänker jag på med en gång.
/Maria
Spännande! Så grytor är bäst? Kan man göra någon form av biff också? Det räcker nog till kanske 3 olika måltider 😀
Nej. Som sagt är det långkokskött. Det måste puttra länge för att bli mört. Steker du det bara i stekpannan blir det inte kul.
Men inget hindrar att du skivar det och lagar till det på samma sätt som sjömansbiff. Skivar du tunt går det dessutom fortare. Alltså precis som ovan beskrivet men med köttet i skivor istället.
- Redigerat 2024-10-12 21:45 av hemul
#4: Jaha det visste jag inte. Då blir det nog kalops och den du föreslog 😁
Du kommer att gilla det. Framdelskött, som långkokskött oftast är, är smakrikare. Lycka till med koket! 😉
#7: Ja, jag har hört att det ska vara något alldeles särskilt. Ser fram emot att se hur det smakar, tack! 🥰
Om du har en gryta med lock som tål värme så sätt in det i ugnen på 75-100 grader. Där kan det stå och gosa till sig i många timmar. Jag kör alltid gryta i ugnen när allt är brynt och ilagt.
Ifall du vill lyxa till det så ta ut någon halvtimme innan du skall äta, tillsätt grädde och kör på platta utan lock.
Har man en köttkvarn kan man göra högrevsfärs.
https://www.gardssallskapet.se/kottguiden/recept/notkott/hogrevsfars
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Gulaschsoppa är fantastiskt gott på högrev!
Sedan är en högrevschili svårslagen. Servera med pitabröd, Gräddfil, ost och grönsaker. Kan också ätas mellan typ hamburgerbröd eller med nachochips.https://www.tasteline.com/recept/tommys-lordagschili-med-graddfil-och-brod/
Pulled beef blir också fantastiskt gott på högrev 😊
/Désirée