Uppblåst köttfärsförpackning - blandfärs
Inte äta.
Hur såg förpackningen ut innan du frös den? Det finns förpackningar som ser ut sådär, tror det är någon sorts gas i den. Kanhända att den utvidgat sig i kylan.
Om färsen legat i frysen hela tiden och hållit minimum -18 grader skall den vara helt ok att äta. För mig ser färgen helt normal ut.
Tina den i kylskåpet. Öppna den när den tinat och låt den ligga en timme (fortfarande i kylskåpet), luktar den ok då så är den ok.
Så såg den ut innan. Alltså lite luftig förpackning. Det gick att trycka på plasten och att den sviktar. Inte som nu som att den känns som den ska spricka när som helst. Men kanske normalt att det blir så när man fryser den?
Jag har verkligen fobi för att äta för gammalt eller ruttet kött. Vill INTE bli magsjuk
Ät det gas bode det väl snarast krympa i kyla. Har sett såna där uppblåsta paket i disken i affären. Har ingen aning om vad det beror på.
Ni kom jag på att jag sett det med ostförpackningar också. Såna där där plasten inte sitter sådär supertajt från början.
Här är ivf nån med precis samma problem som du. Det kommer väl inte fram till något i den tråden heller.
https://www.reddit.com/r/foodsafety/comments/1328tfl/frozen_meat_package_is_puffy_safe_to_eat/?tl=sv
Då är väl det bästa att ringa affären och fråga. Är det fel på förpackningen är det bara att byta.
Ta ur den ur förpackningen och lukta och smaka.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Här finns lite vägledning,
https://svensktkott.se/om-kott/kopa-laga-och-forvara/kopa-kott/forpackning-av-kott/
Konklusionen är alltså att köttet troligen inte bör ätas och att man inte skall lägga förpackningar med gas i frysen, utan packa om dem innan. Fast det borde räcka med att sticka ett pyttelitet hål i plasten och släppa ut gasen. Nu har vi lärt oss nåt.
Det där att det kan dofta lite syrligt har jag läst om olika typer av förpackningar. Men jag tycker det ofta stinker! Hatar det. Är ju jättesvårt att veta om köttet är OK eller inte. Den mesta doften försvinner efter ett tag i luften, men inte helt, som de säger att den ska göra. Köttet är ju slajmigt också vilket inte gör att det känns fräschare.
Det var bättre förr! Faktiskt.
Länge velade jag och jag var inne på att kasta det men nej, nu blir det inte så.
Jag tinade färsen och stekte lite. Ingen konstig lukt eller smak. Man BORDE ju känna om det är ruttet tänker jag.
Det får bära eller brista. Vi har 2 toaletter i huset, så jag hoppas att det inte kan vara dåligt när det ju smakar gott.
#10: Håller tummarna för att ni får en fin middag.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.