Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 358 ggr
Maria
2

Stuvade makaroner

Hur kan man ens komma på idén att stuva makaroner 😃

Jag har testat och det räcker.

Är det något ni tycker om?

/Maria

[Leifsdotra]
3

Ja, i den här familjen är det väldigt omtyckt! Däremot så blir det inte av jätteofta eftersom jag vägrar göra den förenklade varianten med vattenkokta makaroner och stuvning bredvid som man sedan blandar ihop i sista minuten. Det ska vara mjölkkokta makaroner, annars är det inte gott.

Maria
1

#1 Tänk att smaken är så olika 😃

/Maria

Maria
2

För mig är det så främmande att koka makaroner i mjölk😮

/Maria

Fridaaaa
1

Ja det är gott :)
Har även testat med lite ost i, varit gott :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

johan
1

#0: Gillar du gratänger? T ex pastagratäng?

Mvh // Johan

Sindri
3

Som barn var det en höjdare, med tunna skivor hårdstekt falukorv till….
Idag äter jag varken falukorv eller makaroner i någon form.

beem
2

Stuvade makaroner är ett måste. De går ju inte äta som de är 🙂

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
2

#5 Ja det gör jag men då är det ju en massa annat gott i😉

/Maria

[Undertaker]
1

Jag gillar inte stuvade makaroner. Dock "liknande" rätter.

MonicaLagerquist
1

Jag kokar makaronerna i vatten och sen gör jag en mjölk och mjöl redning och häller över makaronerna.
Gott både till korv och köttbullar

Stolt ägare till tre La permer

[Hayabusa-0001]
0

Stekt falukorv och stuvade makaroner 😀👌🏼

Maria
0

Haha. Jag verkar vara ganska ensam med denna aversion mot stuvade makaroner 😃

/Maria

Carmarino
0

Har inte ätit stuvade makaroner på länge, men tycker det är gott till stekt falukorv. 😋

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

hemul
0

Och till stekt fläsk. Gärna både och!

Är ju lågkolhydratare sen 20 år snart, så det blir bara om jag blir bjuden och det blir jag aldrig. Men jag tycker det är jättegott. Gillar stuvningar öht. Stuvade morötter är mums och det äter jag fortfarande. 😁

myhairlady
0

Jag älskar stuvade makaroner, stekt falukorv och stekt ägg. Mumma. Jag äter det rätt sällan då jag blir tjock av det.

DesK
1

Maria, jag har alltid undrat precis det samma! Fattar absolut inte grejen med stuvade makaroner.

/Désirée

Maria
3

Annan stuvning tycker jag om som potatis, morötter spenat osv.

För mig är stuvade makaroner ungefär som om man skulle stuva ris🤪

/Maria

hemul
0

Ja, det är ju också gott! 😁

[Flodbis]
2

#17: risotto? Risgrynsgröt? 😉

Förövrigt gillar jag själv stuvade makaroner

• Redigerat 2024-08-26 05:28 av [Flodbis]
Maria
5

#19 Risotto är ju en hel maträtt med olika ingredienser. Risgrynsgröt görs av grötris så för mig är det långt ifrån någon stuvning.🙂

/Maria

[Flodbis]
1

#20: jag brukar göra ris av grötris ibland, ofta när jag gör sushi och vill ha det lite klibbigt (mycket billigare än sushiris). Man kan använda det som jasmineris. Så för mig är det inte så stor skillnad 😀

• Redigerat 2024-08-26 06:20 av [Flodbis]
Maria
3

#21 Men långtifrån stuvat😉….

/Maria

DesK
1

För mig är stuvade makaroner lite som kaka på kaka, makaroner består av mjöl och vatten och sen stuvar man dom med mjölk och mjöl. Sen kan jag inte äta för mycket mat med mjölk i, då blir magen ilsk på mig.
Gratänger och risgrynsgröt är ju närbesläktade med stuvade rätter. Så jag förstår den kopplingen. Risotto däremot är något annat, även om konsistensen påminner lite om stuvat.
Det är roligt och intressant med den här typen av diskussioner för vi upplever och tycker så olika och det är fint när alla vill dela med sig av hur just ni tänker 😊

/Désirée

johan
2

Dillstuvad potatis är gott.. :)

Mvh // Johan

[Flodbis]
1

#22: Gröt är ju nästan stuvat ris tycker jag 🫣😉

#23: Jag tänker också på saker som typ pasta cabonara, då använder du ju matfett + ägg + ost för att göra såsen som man sedan vänder ner pastan i. Finns även en del mjölkiga såser som används till pasta som kan liknas vid stuvning 😁

• Redigerat 2024-08-26 10:17 av [Flodbis]
Maria
2

#24 Det är ett måste till gravad lax🙂

/Maria

[Leifsdotra]
3

#23: Fast stuvade makaroner är för mig mjölkkokta makaroner, dvs du kokar dem i mjölk redan från start. Stärkelsen från pastan och koktiden gör att mjölken tjocknar. Att koka makaronerna i vatten och blanda med en stuvning på mölk+mjöl på sidan om är inte samma sak för mig. Det smakar inte lika gott.

myhairlady
3

Jag blandar aldrig i något mjöl när jag stuvar makaronerna. De innehåller redan mjöl. Jag kokar dem i mjölk och i slutet av kokningen häller jag ibland i lite grädde också för att få det extra "grötigt"