Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 113 ggr
Maria
2

Årstidsbunden mat

Idag ska vi äta kålpudding.
Egentligen tycker jag inte det är någon sommarmat.

Brukar ni tänka så?

Ärtsoppa tycker jag t.ex är godast den kallare årstiden.

/Maria

hemul
0

Inte så mycket faktiskt. Just ärtsoppa kanske. Men kålpudding åt jag häromdan. Som utflyktsmat. Tycker det är gott kallt. Och så himla praktiskt. Bara att ta en bit ur frysen så är den (förhoppningsvis) tinad när man ska äta och man kan äta den som en macka i handen, behöver varken burk, tallrik eller bestick.

Carmarino
0

Kan äta både ärtsoppa och kålpudding på sommaren. Brukade sakna dem under vår- och sommarmånaderna på den tiden jag åt i personalmatsalen på jobbet. Kocken där tyckte nämligen att det var vintermat.

Kan också äta glasspinnar på vintern om jag känner mig sugen på det. 😋

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tellberg35
3

tänker nog mycket så, lagar inga grytor, gratänger, soppor etc alls under sommarhalvåret

nu är det fokus på pasta med skaldjur, grillat, fisk, salsa, etc

Maria
1

#3 Jag håller med. Det är mer somrigt.

/Maria

Heddiz
1

#0: Ja det är faktiskt ofta jag tänker så och oftast så äter vi efter årstid.
Iaf någorlunda efter vädret..

Det beror dels på som du skriver att viss mat passar bättre när det tex är vinter eller kyligt ute eller tvärtom. Sen beror det för mig personligen på att min kropp helt enkelt inte brukar vilja ha "vintermat" på sommaren.

Tex Julmat..Det blir jag inte ens sugen på, på sommaren..
Kräftor mitt I vintern brukar jag inte heller bli sugen på.
Även om det har hänt att man blivit sugen på sånt då såklart. 😁

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Scorpio97
1

Det är ingenting jag tänker på medvetet, och blir jag sugen på sallad mitt i vintern eller soppa mitt i sommaren så äter jag det. Men vissa skillnader blir det nog ändå för att jag gärna äter råvaror i säsong och för att väder eller temperatur kan påverka vad jag blir sugen på.

//Jessie

Torparmor
1

Nja inte så värst årstidsbunden. Ärtsoppa åt vi tex i veckan och soppa överhuvudtaget äter vi ganska ofta precis som gratäng. Jag tycker gratäng är perfekt sommarmat för det går snabbt att laga i ugnen när man vill göra annat.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!