Fahrinsocker
Hur förvarar man farinsocker utan att det blir hårt? Jag får banka sönder bitar när det ligger i originalförpackning och jag tror det blev likadant när jag hade den i glasburk. Eller är det oundvikligt?
Försöka hitta en torr plats är nog det som funkar bäst. Man kan lägga i riskorn eller annat som suger åt sig fukten (så som vissa restauranger gör med saltkvarnar).
#1: Jag förvarar det i mitt skafferi. Kanske är det hög luftfuktighet där jag bor…?
Ska man ha riset under allt farinsocker då, menar du?
- Redigerat 2024-07-17 16:33 av [Flodbis]
Intressant, vad jag läser mig till så vill man lagra den fuktigt men jag har upplevt att det är då den brukar få klumpar…?
Då lär ris inte hjälpa.
Vad konstigt! Hur ska man hålla den fuktig, ens?
Ris ska man inte använda. Det torkar ut sockret och gör det ännu hårdare. Förvara det i en riktigt tättslutande burk så håller det sig fuktigt.
Skulle det ha blivit hårt kan man lägga i en bit fuktigt hushållspapper i burken. Stäng locket och låt det stå en timme eller längre. Det lär också funka att köra det en kort stund i mikron. Har inte provat själv så jag vet inte hur länge.
Samma gäller för muscovadosocker för övrigt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2024-07-17 17:55 av Carmarino
https://www.ikea.com/se/sv/cat/korken-serie-24046/
Kan också vara smart att flytta över till en mindre burk vartefter innehållet minskar. Eller ha det i flera små burkar från början.
Jag antar att sockret är förpackat i papp, och papp drar till sig fukt, så en burk i glas eller plåt vore bättre.
Ĵag hade det i en ganska tät glasburk tidigare men det blev ändå hårt 😮
HELT tät burk som är rätt så full. Och börjar det torka kan man lägga i en delad potatis eller bara en tygbit eller nåt som fuktats.
Har inte köpt farinsocker på många år. Förr var det i plastburkar - där det torkade. Sen övergick de till torrt farinsockar, som ströckocker. Det låter ju som det finns fuktigt farinsocker igen nu. Vad är det för märke? Willys har bara det där trista torra.
https://www.willys.se/produkt/Brun-Farin-Stro-100603367_ST
#7: Det är förpackat i påsar av rätt kraftig plast, men det räcker med ett litet hål i påsen för att sockret ska torka.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#9: Det torra heter farin strö. Det fuktiga heter bara farin.
Dansukker rekommenderar att man häller upp sockret i en tättslutande burk och förvarar det i kylskåp.
https://www.dansukker.se/se/produkter/alla-produkter/farinsocker
Morfar använde alltid farin då det fanns i en sån där brun plastburk, när det var hårt lade han ner en bit mjukt bröd i några timmar då blev sockret mjukt igen det brukar jag göra ifall jag har framförhållning och vet att jag ska använda farin nästa dag eller så en bit mjukt bröd i burken under natten och sedan är det lätt att baka.
Tips från Dansukker om att använda mikrovågsugnen för att göra sockret mjukt. Det verkar vara snabbaste sättet.
- Redigerat 2024-07-22 11:50 av Carmarino
#11: Ja, jag ser det nu. När det begav sig försvann det fuktiga farinet helt och ersattes av det torra eländet. Jag ringde t.o.m. till Danukker (om det nu var de på den tiden) och klagade min nöd.
Jag köper mitt på Willys. Så det är alltså skillnad på dem? Borde jag hålla denna fuktig också?
- Redigerat 2024-08-09 18:40 av [Flodbis]
#15: Det är ingen skillnad på socker köpt i olika affärer, men det är skillnad på farinsocker och farinsocker strö. Vanligt farinsocker blir hårt när det torkar men farinsocker strö förblir löst.
Normalt brukar farinsocker ligga i en förpackning av kraftig plast, medan farinsocker strö har en förpackning av kartong.
#16: Jaha… jag köper den på Willys vilket verkar vara farinsocker strö, men efter några veckor så klumpar den sig också?;🤔
#17: Lite kan nog även strö klumpa sig, men det brukar inte bli lika hårt. Det går dock att göra det mjukt igen på samma sätt som för det vanliga farinsockret.
#18: Jaha då förstår jag 🙂 tack!