Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 176 ggr
MonicaLagerquist
3

Ta med mat hem

Brukar du be om en låda att ta med maten hem om du inte orkar äta upp all mat när du äter ute?

Stolt ägare till tre La permer

[Undertaker]
2

Beror på resturangen (vissa har ingen låda och framförallt vid spontana besök är det svårt att råka ha med sig en låda). Sedan även hur mycket mat är kvar. (Är man proppmätt kanske man inte får ner det sista tuggorna samtidigt som det är en väldigt liten mängd att ta med sig.)

Men oftast i mitt fall är portionen antingen så att jag precis får i mig allt och är proppmätt eller att halva portionen och därmed en andra måltid finns kvar. Och då tar jag givetvis med mig den.

Denna kommentar har tagits bort.
beem
0

Jag har aldrig tagit med mig mat som blir över.
Det händer inte ofta att det blir något kvar.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
0

Jag skulle tycka att det kändes konstigt. Jag har aldrig gjort det.

/Maria

Carmarino
1

Det beror på vad det är. Oftast brukar jag äta upp det som serveras, men det har hänt att jag inte orkat äta upp en "välmatad" pizza och då har jag bett att få med mig resten hem. Det har aldrig varit några problem. Får den i en vanlig pizzakartong.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

MonicaLagerquist
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har ätit på Spicy hot idag och är portionerna gigantiska ochdehar lådor framme vid disken sådär tarvi alltid med oss maten hem
Det räcker till en måltid till

Stolt ägare till tre La permer

beem
0

#6: Så bra att de har lådor framme. Då skulle det kännas bättre för mig att ta hem och inte behöva be om en låda.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

hemul
0

#3: Har aldrig hänt mig. 😋

Fridaaaa
1

Beror på vad det är för mat och hur mycket det är kvar :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
5

Det är väldigt vedertaget nuförtiden även på de "finare" stockholmskrogarna.
I Spanien gör vi det väldigt ofta, det är stora portioner.
Jag tycker att
1) dels har man ju betalat för maten.
2) det är roligare för restaurangen att de vet att man inte lämnar mat för att det inte var gott
3) jättedåligt för miljön att vi kastar mat.
Så jag uppmanar alla att be om matlåda när man inte orkar äta upp.
Om jag går på ett ställe där jag vet att det blir mat över tar jag med egen låda, bättre för miljön än engångsförpackningar.

DesK
3

Självklart! Instämmer helt med Sindri och gör på liknande sätt.
Maten som vi lämnar på restaurangerna kastas ju, så det är svinn, som vi har betalat för. Så min följdfråga till er som aldrig tar med matrester hem är, kastar ni alla matrester efter era hemmamåltider också?

/Désirée

hemul
2

Beror nog på vad det är om jag skulle vilja ta med det hem, om jag nu till äventyrs skulle få nåt över.

Är ju himla skillnad med rester hemma. De är ju förhoppningsvis kvar i kastrullen eller på serveringsfatet. En röra av kött, ris/potatis, sås - vad det nu kan vara - som man slabbat runt med på tallriken känns ju kanske inte jättefräscht att ta hem och spara. Om man inte har hund.