Matlust iFokus

Matlust

Etikettertipsrådmathistoriaproblemlösning
Läst 160 ggr
Kaninsvans
0

Fryst paprika???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag hade tänkt följa ett gammalt recept på kyckling men receptet säger bara "1 pkt fryst paprika" och jag har ingen aning om hur mycket det är! 50g? 500g? Så vitt jag vet säljs inte (enbart) fryst paprika längre så har ingenting att gå efter! Vet heller inte ifrån vilket år häftet är ifrån så det hjälper mig inte heller 😞
Är det någon som kommer ihåg, iallafall på ett ungefär, hur mycket det är i "ett paket fryst paprika"? Var den strimlad? Hackad?
Bifogar bild på recepthäftet ifall någon känner igen det, och bild på receptet ifall någon kan använda sina kunskaper och lista ut hur mycket paprika som verkar rimligt

Vixxen
0

Fryst paprika finns i de flesta matvarubutiker vad jag vet.
De säljs ofta i storpack.

Kan tänka mig att de såldes i
400 grams påsar förr.

Kaninsvans
0

#1: Finns det?! Har aldrig sett 🫣
Och var förpackningarna så stora? Låter mycket 🤔

Vixxen
0

#2: Har sett på Willys, Coop och Ica iallafall.
Men tillsätt lagom mängd du tyvker passar då?

Maria
1

Jag har för mig att jag minns att paprika fanns i små "kartonger" ungefär som spenat fanns.
Har också för mig att det var 250 gram.

/Maria

DesK
1

På den tiden som receptet skrevs fanns det nog inte färsk paprika i butik året om. Skulle tro att det handlar om 250 grams paket, precis som Maria säger.

/Désirée

hemul
3

Äsch, ta bara så mycket som du själv tycker ser lagom ut. Mängden är ju inte essentiell, som det kan vara i ett bakrecept. Och att de anger "ett paket" är säkert bara för att det skulle bli krångligt om man tog lite mer eller mindre än ett sånt där paket innehöll.

• Redigerat 2024-07-10 13:27 av hemul