Matlust iFokus

Matlust

Läst 145 ggr
hemul
5

Maten för dyr

Det visste vi ju. Men nu har konkurrensverket tittat på det också.

I genomlysningen av livsmedelsbranschen konstaterar Konkurrensverket att det i flera avseenden finns bristande konkurrens i livsmedelskedjan. För konsumenterna innebär den bristande konkurrensen att de betalar mer för många livsmedel än vad de skulle behöva göra. Följden blir också att pengarna inte alltid hamnar där de behövs för att gynna nyetableringar, investeringar och ökad produktion.

https://www.konkurrensverket.se/konkurrens/samlad-kunskap-om-konkurrens/konkurrensen-i-livsmedelsbranschen/

Denna kommentar har tagits bort.
Sindri
1

Det är konstigt. Jag har tillgång till 5 olika butikskedjor som ligger nära varandra. Men man måste förstås ha bil för att kunna utnyttja det på bästa sätt. Det finns möjlighet att handla på en 6e affär, men den är betydligt dyrare, och de som måste ta tåg eller buss blir hänvisade till den.
Framförallt skulle jag vilja att de tog bort momsen på ekologisk mat. Det har blivit svårare att hitta sån sedan prisökningar under pandemin.
Och en annan sak jag retar mig på är att extrapris till 90% (Obs! Ingen undersökning, mera reflektion) är på processade produkter från livsmedelsindustrin (såser, röror, färdigmarinerat kött etc). Aldrig på basvaror som folk ändå köper. Ibland kan det vara ekologiskt kött, men mer undantag än regel.

Sindri
2

En sak till som retar mig oerhört är att på.Coop får de bara beställa frukt och grönt från en leverantör (har personal sagt till mig). Den leverantören kan alltså ta vilka priser som helst (och leverera vilka produkter som helst) eftersom de har ensamrätt. Det tycker jag är horribelt. Undrar om det gäller för alla avdelningar hos Coop. Där kan konkurrensverket göra en insats.

hemul
1

Ja, det där står det om om man klickar sig vidare hos konkurrensverket. Det är svårt för utomstående leverantörer att ta sig in.

Jag har nog mer tur med extrapriserna. Köper kött i stort sätt uteslutande på expris. Blir ju mest fläskkött förstås. Likaså grädde. Men jag russinplockar som fasiken. Min närmsta butik är en svindyr ICA, men ICA kan ha bra extrapriser ibland de också. Jag handlar i stort sett bara det där.

Den här veckan har både ICA och Lidl expris på revbensspjäll t.ex. Lidl är billigast med har bara tjocka. ICA både tjocka och tunna.

• Redigerat 2024-06-25 18:42 av hemul
hemul
1

Slog nog mitt eget rekord i snikenhet förra veckan. Lidl sålde 15-pack ägg, 1.63/st, tror jag det blev. Men man fick bara köpa 2 paket. Så jag var dit 3 gånger. 😁

All potatis utom svindyr färskpotatis var slut, så besökte även Willys där det var lika illa. I helgen var jag till Hemköp som hade superpris på grädde, men den var slut så då fick jag gå till ICA som också hade extrapris men inte lika bra.

Till min förvåning sålde de färskpotatis för bara 4:90, så då fick det bli lite sån. Lidls ekologiska potatis är annars den jag köper. Den är supergod, från en gård på Gotland. De har börjat sälja den under sitt eget märke (Matriket) nu, men gårdens namn står fortfarande på påsen om man kollar.