Ugnen
Vad brukar ni använda för att städa ugnen? Hur städar ni ugnen när ni väl gör det, vad använder ni för att skrubba och hur ytligt städar ni? Hur ofta gör ni detta?
Undrar också vad för medel man kan använda för att få bort inbränt svart på kastruller, plåtar osv. Står just nu och skrubbar med stålull (svinto) och diskmedel och känner att det borde finnas något som är mer effektivt. Har inget emot lite starkare grejer sålänge det inte är en hälsorisk att andas in
- Redigerat 2024-06-08 23:44 av [Flodbis]
Ugnen kan man spraya med en blandning av diskmedel och vatten, sätta på 100 grader en liten stund, sedan brukar det gå att tvätta ur den.
Använd inte stilfull till den eller kastruller - det repar. Det finns speciella skursvampar som ser ut som silvriga trasselsuddar, eller ännu bättre en liten skurduk som heter Euroscrub (har bara sett den på Cervera). De får dock inte användas på spishäll
Svart inuti grytor; koka upp med lite citronsyra ev med bikarbonat. Låt svalna, skrubba. Bikarbonat funkar på mycket. Du kan testa det i ugnen också om det inte hjälper med diskmedel.
Man kan använda sockerbitar (inte snabbitsocker dock) till att rengöra kastruller, men det tar tid - och många sockerbitar. Gör enligt Sindris tips och skrubba sedan med sockerbitarna. De funkar även på ugnsluckan.
https://www.ekotipset.se/blogg/tag/br%C3%A4nd+kastrull+socker
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Sist jag gjorde rent ugnen använde jag såpa.
- Blanda Grumme såpa och vatten i en sprayflaska. Blanda 2 delar såpa och 1 del vatten.
- Sätt på ugnen på 100 grader. Spraya såpblandningen på insidan av ugnen.
- Stäng sedan ugnsluckan och låt verka i 10–15 minuter. Stäng av ugnen. När ugnen har svalnat kan du torka ur ugnen med en trasa eller svamp.
https://www.grumme.se/tips-och-rad/tips-for-att-gora-rent-ugnen/
Hur ofta bör man göra rent i ugnen? Varje halvår? Varje år? Oftare eller mindre?

Jag prövade Ättika och bakpulver men dessa fläckarna är väldigt envisa. Är inte bakpulver och bikarbonat samma sak eller?
- Redigerat 2024-06-09 21:54 av [Flodbis]
Bakpulver är bikarbonat utblandat med något - potatismjöl tror jag. Inte alls lika effektivt.
Blanda citronsyra och bikarbonat och häll på hett vatten. Låt stå över natten, använd sedan en skursvamp (Euroscrub)och skura ut.
#6: Jaha okej, det visste jag inte så då lärde jag mig något nytt 😀 Har sett bikarbonat i mataffären men var skaffar man citronsyra?
#5: Sockerbitarna funkar på det också. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#7: Citronsyra finns också bland kryddpåsarna. Jag köper både citronsyra och bikarbonat i kg-påsar på nätet - det blir mycket billigare.
#4: Nu är jag ingen städexpert, men tänker att det beror på hur ofta man använder ugnen. Själv använder jag den sällan, inte ens en gång var annan månad, och då blir den ju förstås inte smutsig lika snabbt som om man använder den flera gånger per vecka eller varje dag.😄 Och då städar jag den där efter, alltså sällan.