Basilika
Vad ska jag göra med denna tycker ni? Den var i en svinn-smart-låda.
Jag har nyligen gjort och ätit hemlagad pizza i två dagar så det tänkte jag inte äta igen på ett tag.
Jag har fläskfile med brunsås och potatis jag ska äta idag men det känns inte som basilika skulle passa till.
Går den frysa på något sätt annars?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#0: Plantera om den i en kruka så har du basilika resten av livet. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Aha, smart😀
Du kan mixa och frysa den och/ eller så gör du en skaplig laddning pesto 😊
/Désirée
Jag tycker uppdriven basilika är svår att få fin.
När jag köper basilika klipper jag toppskiktet precis ovanför ett bladpar, sedan klipper jag bort en bit av stjälken så den slutar under nästa bladpar.
Sedan tar jag bort bladen tills det finns 3-4 kvar i toppen. Du kan använda de borttagna bladen direkt eller frysa in. Sätt sedan sticklingarna i vatten, de brukar få rötter rätt fort. Då planterar du sticklingarna i en kruka, men inte så tätt tillsammans som i krukan du köpte. Jag sätter ca 4 sticklingar i en 12cm kruka. (Diametern) Vartefter plantan växer får du plantera i större kruka.
Det som är kvar av ursprungsplantan när du tagit sticklingar kommer att förgrena sig och leva vidare ett tag, men de brukar vissna ner till slut.
Fortsätt att beskära basilikan och ta nya sticklingar så fort plantan börjar se vissen ut.
Den trivs ute i solen på sommaren, helst i lerkruka, men fryser så fort temperaturen går under +10 grader.
- Redigerat 2024-06-08 21:29 av Sindri
#1: kommer basilikan tillbaka om man planterar den och skördar? Gäller detta alla kryddplantor eller bara basilika?
Man skördar inte hela. Jag har många olika örter som är perenner (de kan växa ute, klarar vintern och kommer tillbaka varje år).
Det gäller t ex inte basilika och rosmarin, de fryser.
De flesta örter kan man klippa lite hur som helst, men basilika klipper man ovanför ett bladpar. Då brukar det växa ut ett par grenar där. Basilikan hör till de som gillar att man toppar den, annars blir den vedartad och ful.
Det gäller också för t ex salvia.
Om du tänker på de örter man köper i livsmedelsbutiker så kan de inte stå i sina krukor. De är ofta hårt drivna och står alldeles för tätt. Jag har delat på såna plantor och grävt ner i trädgården och de lever ännu efter många år.
#5: Som Johan i videon - och Sindri här ovan - säger så ska man toppa basilikaplantan (Johan visar exakt hur man gör). Då blir den större och frodigare.
Såvitt jag vet funkar det på alla kryddväxter, även om de kanske beskärs lite olika. Vet inte vad som gäller för de olika sorterna, men det brukar finnas gott om information om det på Internet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har skurit av toppen på en sirapsflaska och satt ner krukan med basilika där. Haft vatten några centimeter upp på krukan de första dagarna, sedan utvecklas långa rötter så det går att minska på vattenmängden och den sköter sig mera själv.
#8: Alla kryddplantor jag köpt har vissnat så småningom om jag inte planterat om dem med mer plats för varje planta. De får så tunna stammar så det bara vissnar ner.
Om man köper kruksallad kan man också plantera om i större kruka och dela på den och få sallad länge - ända till den blommar.
#9: Ja, Johan i videon är noga med att påpeka att man måste plantera om kryddväxterna. Annars vissnar de.