Matlust iFokus

Matlust

Läst 129 ggr
[Flodbis]
2

Mjöl

Enligt engelska texter bör man inte konsumera mjöl rått utan att ha hettat upp mjölet pga salmonella eller Kolibakterier, men jag hittar inget om detta på svenska. Stämmer det?

Tänkte göra "ätbar" rå kakdeg som jag ska blanda i glass (likt Ben & Jerry-glasserna) och i värsta fall får jag bara mikra mjölet innan jag använder det. Men blev nyfiken nu om detta också förekommer i svenskt mjöl?

Maleficum
2

Aldrig hört talas om.

Sökte lite på det och det verkar främst vara i USA och Kanada som drabbats. Än så länge verkar inga fall skett i varken Sverige eller andra delar av Europa så tror inte du behöver oroa dig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
2

Har inte heller hört talas om det, men när jag kollade på det så hittade jag den här rapporten från Livsmedelsverket.

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2019/l-2019-nr-21-stec-i-vetemjol.pdf

Första stycket i sammanfattningen lyder:

Sedan 2009 har det i USA och Kanada rapporterats om enstaka utbrott med enterohemorragisk Escherichia coli (EHEC) som kopplats till konsumtion av vetemjöl och ej tillagade produkter av mjöl som till exempel färdigförpackad kakdeg. Många människor har blivit allvarligt sjuka, bland dessa flera yngre. Detta trots att mjöl är en torr råvara med låg vattenaktivitet som förhindrar tillväxt hos bakterier. I Sverige finns inga kända sjukdomsfall av EHEC där smittkällan har varit vetemjöl eller mjölprodukter. Syftet med underlaget var att sammanställa vad det är som ligger bakom de aktuella utbrotten och bedöma om motsvarande utbrott skulle kunna hända i Sverige.

Så du kan nog lugnt använda svenskt mjöl till din kakdegsglass.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2024-05-14 11:19 av Carmarino
[Flodbis]
1

#1 & #2: Aha, tack så mycket för svar! Undra varför det skett i USA och Kanada men inte här. Kan det vara att vi har striktare reglering kring maten, tro?

Carmarino
1

#3: Det är mycket möjligt att vi har bättre livsmedelskontroll här.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ