Matlust iFokus

Matlust

Läst 490 ggr
Krullibull
0

Svamptork?

Jag håller på att odla mycket och planerar att torka kryddväxter och blommor till kryddor som de är, te, örtsalt och även för tillverkning av kroppsvård.

Nog för att det funkar okej att lägga ut på tidningar, men det tar lång tid så att det blir bruna fläckar, finns inget bra ställe att lägga det på där solen når (pga alla odlingar) och samlar dessutom upp hundhår, damm och annat bös som man sen får sitta och pilla ur med pincett. Att hänga upp det i knippen har inte heller funkat så bra då det inte höll sig torrt nog och även då blev brunt och fult.

Jag vill heller inte torka i ugn då det känns som att skulle dra mycket mer el än en liten tork och så behöver man passa på det, samt att det känns lite overkill för ett par små blad.

Har ni några tips på en bra svamptork eller motsvarande för en liten peng? Om möjligt max 300. Jag tror inte att jag kommer att torka några större och saftigare saker, utan lär hålla mig till tunna och torrare småsaker, så det måste inte vara någon superdupertork.

Maria
0

Det finns ganska många sorter av Olla/Ålla. Jag är osäker på stavning men googlar man kommer det upp en massa.

/Maria

Krullibull
0

#1 Åh, tack! Det märket ska jag kolla in! Har du någon erfarenhet av den själv?

Maria
0

Det är inget särskilt märke utan en sådan torkställning kallas så. Den har olika våningar.
Själv har jag alltid sagt Olla.
Använde en sådan förr och tyckte det var bra.
Min var i ett slags korgmaterial.

/Maria

Carmarino
1

Det kan stavas både ålla och olla, men ålla verkar vanligast.

Sök på "svamptork frukttork" (utan citattecken) så får du upp en massa olika varianter i olika prislägen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2024-05-11 15:03 av Carmarino
Sindri
1

Om du går upp en hundring så finns på bl a Clas Ohlson för 399:-.
Jag har en lite dyrare, men den ser ungefär ut som Classes.
Jag tycker det har varit en superbra investering.

Men örter skulle jag inte torka där, de skulle nog flyga omkring.
Jag har sett till att få ett utrymme ovanför kyl och frys (nuförtiden sätter man annars ventilationen allra högst upp i köket). Jag har inget galler där utan torkar örter på plåtbrickor. Funkar jättebra och går fort.

Om du inte har tillgång till ett sånt utrymme så leta på loppisar efter en gammal brevkorgsställning. Jag tycker jag ser såna lite då och då. Förr hade man såna på kontor. Typ en sån här
https://www.lomax.se/kontor/skrivbordstillbehor/brevkorgar/office-brevkorgsset-med-3-st-brevkorgar-svart-7156967/

En sån kan du ställa högt upp och slipper damm och hundhår.

Köp Office brevkorgsset med 3 st brevkorgar, svart från Office på Lomax.se. Fri frakt på köp över 699 kr exkl. moms och alltid snabb leverans!
DesK
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en sån här mattork, det som är bra med den är att man kan välja temperatur, vilket saknas på dom allra billigaste mattorkarna. Den här var inte särskilt dyr och den funkar bra för mina behov. Torkar en del kryddväxter och grönsaker, samt lite tunnskivat kött.

/Désirée

Krullibull
1

#3 Jahaa! Jag tror att jag fattar vad du pratar om, men kan faktiskt inte hitta någonting när jag söker. Det är kanske jag som är dum och faktiskt inte vet hur de kan se ut.

#4 Jag har inte djupdykt riktigt än, men de jag har sett verkar ligga på minst 499 kr och jag vill gärna försöka få ner det med någon hundralapp eller två om möjligt. Då är det bra med input eftersom det nog finns en del som inte alls är värda det trots låga krav. Jag ska kolla lite mer med hjälp av Prisjakt och Pricerunner!

#5 Den verkar vara uppskattad för sitt pris! Gör det egentligen någonting om örterna flyger runt? Om de inte går sönder så är det inte i hela världen sålänge de faktiskt torkar, känner jag. Sedan så ska det mesta av det smulas ner eller delas i bitar ändå, men man vill ju inte stå med ett fint puder i slutändan!

Tipset med brevkorg var ju smart! Dock så har jag det extremt sparsamt möblerat och tror att det ändå skulle bli dammigt, för det dammar så mycket här hemma att det inte märks att jag dammar 2 gånger i veckan. Nu har det börjat med pollen också, vilket kommer att innebära pollenpanerade växter. Undrar också om det skulle torka tillräckligt fort om det inte kan placeras i solen.

De ska tapetsera och måla inom en snar framtid så det känns dumt att köpa mina tilltänkta hyllor innan dess.

#6 Vilken fin! Nu så vet jag faktiskt inte hur torkarna fungerar, men om det är en som roterar, blåser det fortfarande då? Är dina kryddor intakta?

Sindri
1

#7: Brevkorg kan du ställa in i ett skåp eller lägga en bit tunt tyg över -det torkar ändå. Inte torka i solen, då blir bladen bruna och fula. Det skall inte torka för långsamt, men inte för fort heller.
En torkolla bygger många själva av ramar (gammalt fönster, tavelram, etc. ) där man spänner på myggnät, tyll (går bra med gammal gardin) eller annat finmaskigt.
Är man en riktig hemslöjdare så flätar man en i näver eller spån.
Exempel
https://yle.fi/a/7-561874
Här är en som använt en bakplåtshållare och improviserat.
https://istokethosmig.blogspot.com/2013/05/skriver-igen-min-libbsticka-som-jag.html
Andra lösningar
https://paulaz.se/backar-bandet/
Örter kan man binda i buketter och torka hängande någonstans.

Svampar kan man trä tråd igenom och spänna upp. Likaså bitar/skivor av frukt och grönsaker.

Kan du inte lägga mer än 300 så får det bli egna lösningar eller om du lyckas hitta en begagnad.

Skriver igen : LIBBSTI CK A ! Som kommer från fröer jag "snodde" åt mig av en libbsticka-planta som var planterad utanför kommu nens ...
  • Redigerat 2024-05-12 13:17 av Sindri
Krullibull
1

#8 Då har jag tänkt helt tvärtom, för jag var bergis på att det blev brunt för att det inte torkade tillräckligt snabbt och ruttnade, men det stämmer överens med min erfarenhet av att torka pepparmynta i solen (både på tidning och i upphängd) då den blev brun i en mycket högre utsträckning än persiljan som bara fick ett par timmar av solen och klarade sig nästan helt!

Då vågar jag mig nog på att pröva att hänga upp persiljan någonstans, fast inte vid fönstret. Det är ju lite lättare att placera knippen lite varstans på någon krok i taket eller handtaget till en garderob.

Vad fina ollorna i länkarna var!

hemul
2

Här har du en svindyr sån som Sindri menar.
https://robygge.se/hallbart-hemma/orttork-torkolla-robygge/

Annars kan du lätt snickra ihop ramar av list eller smala brädor som du häftar fast myggnät eller (bättre) finmaskigt rostfritt nät på. Brädor eller bred list är bättre om du vill stapla ållorna på varandra så det blir lite höjd mellan dem.

Jag har torkapparat av lite dyrare snitt. Men jag började med en sån där billig för en 300. Ska du bara torka örter duger den billiga helt klart.

Men ska man torka frukt och svamp i några större mängder så märker man snabbt hur mycket effektivare en bättre apparat är. Fr.a. brukar de billiga vara konstruerade så att fukten har svårt att avgå. Det brukar ha ett i stort sett heltäckande lock. Det blir kondens på locket som droppar tillbaka och förlänger torktiden. Plus att de har låg kapacitet så man får hålla på i dagar för att torka en kasse äpplen. I en bättre tork kan man stapla många fler ållor vilket ihop med att den är effektivara gör att det hela går mycket snabbare - och säkert drar mindre ström. Min Evermat klarar 10 ållor och det gör en jäkla skillnad om man har mycket att ta reda på.

Här är en typisk billig. Kolla locket.
https://estore.nu/sv/hushallsapparater/15879-esperanza---torkugn---125-w.html?SubmitCurrency=1&id_currency=1

Så här ser Evermat ut. Taskiga bilder, men på de nedre kan du se att den har ett gallerlock. En enkel detalj, men gör stor skillnad.
https://www.evermat.se/webshop.html

Blev visst en lång utläggning om ett kärt ämne. Oops! Och som sagt, ska du bara torka örter och inte större mängder "saftigare" saker så duger en billig. Som redan påpekats, se bara till att den har termostat.

En torkugn för snabb och effektiv torkning av svamp, frukt, grönsaker, örter med mera. Torkugnen torkar dina livsmedel och bevarar dessutom dess smak och aro...
  • Redigerat 2024-05-19 03:50 av hemul
Krullibull
0

#10 Jag skulle säkert kunna knåpa ihop någon liten ställning. Den för 300 såg fin och lagom ut annars! Bra att tänka på öppningen i toppen också. Med ugn så kör man ju med ugnsluckan på glänt av samma anledning. Tack!

Just nu så har jag två knippen persilja som verkar vara klara. Jag satte steksnören runt stjälkdelen, fäste dem i en galge och hängde upp galgen på en krok i taket där en lampa egentligen ska sitta. Det verkar ha funkat bra utan att färgen har påverkats. Dit upp når inte solen så väl, så de är fortfarande gröna och fina.

Det funkade däremot inte med min salladslök som jag prövade att ha därpå i ett par dagar innan jag gav upp. Den började bli gul och vissen, så jag antar att den behöver torka snabbare eftersom den är grövre. Det blev till att slänga in den i frysen istället tills jag har listat ut vad jag ska göra med framtida skördar. Synd, för jag vill använda den till mitt örtsalt!

hemul
0

Om du har en vanlig kalluftsfläkt så hjälper det också. När jag har plockat väldigt mycket trattkatareller eller trumpetsvamp, så allt inte på långa väger ryms i apparaten, brukar jag spänna lakan över några torkställningar som jag brer ut svampen på och så ställer jag en vanlig bordsfläkt på golvet och riktar den så det blåser upp under ställningarna. Svampen blir halvtorr över natten så det sen går jättefort i torkapparaten.

Luftcirkulation är grejen! Så om du har en fläkt så rikta den mot örtknippet.

• Redigerat 2024-06-02 16:14 av hemul
Torparmor
0

Jag funderar på hur du försökte torka lök. Dela lök, svamp, morötter och andra grönsaker som innehåller mycket vatten så torkar de fortare

Ett tips är att använda någon form av galler för första och sista torkningen. Jag har en rensbricka för lingon som jag lägger hushållspapper i. Sen utnyttjar oxå mina durkslag och vanliga brickor.

Jag fick en liknande den billiga men gav bort den då jag inte blev nöjd. Jag har en Evermat sen många år och är väldigt nöjd, men den är ju väldigt dyr. Nu har jag både mycket svamp, tomater, paprika, lök och andra grönsaker som jag ska torka så för mig är den värt det då jag köpte en omgång extra ollor också.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

hemul
1

Jag har 13 ollor till min. 10 är max rekommenderat och det verkar stämma, funkar inte med fler. De tre extra beror på att jag var lite snål när jag köpte apparaten och beställde bara sammanlagt 8. Så jag beställde två till senare. Då skickade de fel, de kupiga när jag hade beställt flata. Jag behövde inte skicka tillbaks de felaktigt levererade. När de flata kom visade sig att det var nåt fel i "vävningen" av de rostfria trådana på den ena. Såg ut som om en maska gått. Men den funkar ju ändå, bara man inte lägger dit pyttesmå saker. De beklagade och skickade en ny utan att jag behövde skicka tillbaks nu heller. Sånt är kul. 😀

Har faktiskt nytta av de där 3. Man kan förbereda medans det man redan laddat in torkar. Har ett system med svamp. I början började jag med de svårtorkade, som blöta soppar, kändes logiskt. Nu gör jag tvärtom och börjar med torra svampar som kremlor. De torkar så fort så man kan tömma ollorna vartefter och fylla på med nytt som man rensat och delat under tiden

Älskar min Evermat. Tror den betalat sig flera gånger om. Framför allt får man mer plats i frysen/slipper ha tidningar på golvet i dagar när det är dags för trattisar.

• Redigerat 2024-06-05 21:41 av hemul
Krullibull
1

#12 Dvs en vanlig fläkt som man har när det är varmt? Att spänna upp lakan skulle bli ännu mer hår galore än vad de redan är! Det kanske skulle gå att utnyttja vinden som drar in på balkongen istället. Det har lugnat ner sig med pollen fast nu är vi mitt i en regnperiod.

Persiljan tycker jag torkar i en bra takt, men det kanske funkar för salladslöken! För att samtidigt svara på #13 så hängde jag bara upp den i ett knippe precis som jag har gjort med persiljan, men ja, det funkade inte. Jag var väl inte sådär jätteöverraskad över resultatet.

Vad kul att du fick en extra olla med den lilla missen! Och smart med att ta de mindre sakerna först så att man kan fylla på. Lite som när man steker köttbullar eller annat kött och byter ut allt eftersom.

Att få plats i frysarna är definitivt en stor grej för mig, även om det skulle innebära att fylla upp skafferiet och skåpen istället. Fast att kunna ta fram egenodlade torkade kryddor eller växter till te.. Det är min grej.

hemul
1

Ja, precis, vanlig fläkt. Grejen är att få till luftcirkulation.

Nej, jag menade inte att du skulle spänna upp lakan för ett knippe örter! Häng dem som du brukar, men ställ dit en fläkt också om du har en. Inte för nära bara och inte för för högt varv, då kanske örterna blåser sönder.

Det där med lakanen gällde alltså jätteskörd av trattisar. Så här. Fläkten ungefär där jag står och riktad upp under ställningarna. Fläkten gör jätteskillnad.

IMAG0276.jpg

• Redigerat 2024-06-12 01:38 av hemul
Krullibull
1

#16 Jag kanske får pröva med fläkten, för nu har de nya knippena blivit fula, antagligen på grund av det kalla och blöta vädret som har varit nu. Vad kan tänkas vara lagom till ett knippe persilja, säg en liten näve per knippe?

Smart! Det där var ju verkligen massor!

hemul
1

Ja. Jag hade fått köra torken nonstop i flera dygn om jag lagt i de blöta trattisarna direkt (just den skörden är från en regnig sommar). Efter att ha förtorkats så här över natten blev de snustorra på mindre än en timme i torken och hela skörden klarades i princip av på en förmiddag, om jag minns rätt. Förutom tids- och arbetsbesparingen så drar en kalluftsfläkt inte så mycket ström. En tork en hel del.

Sorry, förstår inte frågan. Vad är det du undrar hur mycket som är lagom av?

Kanske ska du inte bunta ihop persiljan? Prova att sprida ut kvistarna istället. Om du har nåt nät eller bara spänner nåt tunnt tyg mellan ett par stolar eller liknande? Hopbuntning borde ju göra att luften kommer åt sämre och fukt stängs inne.

Krullibull
1

#18 Jag är hård på att spara ström, men du kanske har rätt. Vår lilla fläkt kanske inte alls drar så mycket som samvetet säger!

Skulle det vara lika effektivt att rulla in det i tidningspapper, tro? Jag sparar alltid tidningar så det finns det massor av. Inte för att persilja är särskilt blött..

Jag funderade på mängden i ett knippe. De jag körde först var mest bara prov och det funkade mycket bättre än förväntat då de höll sig gröna och fina. Däremot så har det som sagt varit mycket regn nu och dessa är mer fula i färgen, så jag la omgången som jag klippte nyligen på en tidning då jag fick plats på min hylla i köket.

Det är möjligt att de fördragna persiennerna har bidragit till det fula knippet också då de var uppdragna varje dag för de fina knippena.

Jag har extremt sparsamt möblerat så jag har bara en enda stol att använda, men det kanske räcker. Den är dessutom flätad så luften tar sig ju in bra ändå. Det skulle säkert ha gått med en kökshandduk och fläkten under.

Funderar också på om det hade blivit bra att bara lägga över persiljan över galgens lägre del då de ändå förgrenar sig vid bladen. Det kanske går att hänga upp dem så en och en.

Så snällt av dig att ta dig tid att bolla om det här :)

hemul
1

Nej, inte rulla in det i nånting alls, då blir det ju svårare för luften att komma åt och för fukten att avgå. Och tidningspapper är faktiskt inte ogiftigt, även om vissa populära bloggare säger att det är det.

Har bara torkat örter en gång (en jättemängd mynta åt en vän), men det torkade så fort i torken så det nästan rök om den.

Men rent generellt så är luft runt om det man ska torka viktigt, speciellt om luften är stillastående. Inte för tätt, inte lager på lager. Jag vet att man torkade örter i knippen förr, men jag tror ändå det är det som är problemet. Kanske hängde de dem över spisen där det blev drag från rökgången eller utomhus?

Kan du inte ha luft under (alltså på uppspänt galler eller tyg), så vänd på grejerna då och då så inte samma sida ligger nedåt hela tiden.

Jag lovar, en liten fläkt drar inte mycket ström. Har du tur står det väl på den hur många W den drar.

• Redigerat 2024-06-21 08:02 av hemul
hemul
1

Du kanske har en hyfsat stor brun kartong eller gammal ölback eller nåt sånt står och skräpar? Spänn ett tyg över den. Skär ut det mesta av sidorna ur kartongen så den liksom blir som ett bord med 4 ben men utan bordsskiva så luften kommer in under. Eller häng kvistarna en och en på en lina. Klädnypor!

• Redigerat 2024-06-21 08:05 av hemul
Sindri
1

Vad gäller persilja så är det en av de saker jag INTE torkar. Det är mycket bättre att frysa. Jag klipper ner bladen för sig, och stjälkar för sig. Stjälkarna ger fin smak i grytor och buljongen.
Basilika är en annan krydda som mest smakar hö när den torkas. Pepparmynta funkar bra att torka, men inte grönmynta, dill eller gräslök. De hamnar alla i frysen

hemul
1

Jaha. Jag köpte en sån där stor typ enliters kryddburk med torkad persilja en gång på en invandrarbutik och den var inte kul. Trodde jag bara haft otur, men då förstår jag.

Krullibull
1

En äggkartong hade väl funkat perfekt? Jag sparar ju de för 30-pack till hunden och har 2 hela och 2 halvtuggade att använda :)

Vad konstigt att ni inte var nöjda med torkad persilja. Min pappa tror jag hade torkat själv och den var jättegod, vilket är varför jag ens har tänkt på att börja torka nu när det är första året som jag odlar.

Jag har själv stött på hösmaken på både pepparmynta och persilja, men jag har märkt att det mest handlar om mynta där jag använt annat än bara bladen och persiljan vet då tusan. Vissa har smakat persilja med höinslag och annan har verkligen bara smakat bittert och höaktigt.

Jag skulle gärna frysa in, men dels så behöver jag frysplatsen och dels så vill jag ju göra örtsalt så jag behöver verkligen torka.

Vädret har som sagt inte varit på min sida på den senaste tiden även om det har blivit varmare nu. Både det på galgen och det som är utlagt glest på en tidning är gult och fult, så det blir bara att slänga båda. Dessutom så håller min persilja på att kolavippa själv, så vi får väl se hur det blir. Rosmarinen trivs iallafall än!

Krullibull
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu så blir det en lite rolig uppdatering, som tog lång tid då det växer så att det knakar så att varje bild blev utdaterad innan jag hunnit lägga upp inlägget ;)

Jag kör de nya handdukarna ifrån IKEA som inte var så bra för sitt tilltänkta ändamål uppepå 30-packs äggkartonger och det har torkat väldigt fint utan några tecken på att bli dåligt!

Det är ringblomma och blåklint. Hittills har det klarat sig ifrån hårdöden genom att förvaras på mina byrålådor :) Fast en jag plockade idag ifrån balkongen fick rensas först då klibbet på stjälken hade limmat fast en stor hundhårstuss.

Torparmor
0

Jag plockar av blombladen på ringblommor, då torkar de väldigt snabbt

Krullibull
0

#26 Jag är faktiskt inte säker på vilka delar man kan använda i ringblomssalva och hade tänkt låta dem torka och sen pilla bort det gröna. Jag är mån om att använda så mycket som möjligt och gjorde som på bilderna med stjälken kvar.

Jag planerar att främst göra salva till både mig och hundens tassar, men också te. Sen så kommer jag säkert på något mer senare! Vi får en hel del, så jag har iallafall slutat oroa mig för att inte ha tillräckligt för salva över till nästa säsong, trots att tassar flitigt smörjs in varje kväll!

Vad brukar du använda ringblomma till?

Carmarino
0

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Hemmagjord ringblomssalva är lättgjord och suverän till småsår och hudvård. Här är receptet på denna mirakelsalva. Välkommen till Faktabanken!
Sindri
0

#27: Det är kronbladen du skall använda så du kan gott torka bara dem.

Torparmor
0

#27 Jag använder dem i mat tex sallad och sås

Krullibull
0

#28 #29 Så endast de gula/orangea bladen utan delen med pollen? Det känns som ett sånt slöseri isåfall. Det känns som att det är där de nyttiga delarna sitter.

Jag kanske helt enkelt får testa med både och! Jag får definitivt tillräckligt med blommor iallafall. Det hade faktiskt varit fördelaktigt att kunna dra av kronbladen för det är så himla mycket bladlöss och trips på blommorna nu. Synd!

#30 Ååh, vad spännande! Jag och hunden har ju tagit oss något litet blad här och där och jag tycker att de skulle passa in i en sallad, men vad för sås gör du av dem? Kall sås?

Nu har jag lett oss lite OT här, men eftersom de ska torkas så är det ändå relevant! Jag startar kanske en separat tråd om just ringblommor för jag har blivit frälst!

Torparmor
0

#31 Jag strör dem i de flesta såstyper när de är "färdiggjorda". Men i de kalla behöver de "sätta" sig ett tag, precis som övriga kryddor. Med tagetes gör jag på samma sätt. Däremot använder jag bara gurkört som färsk i sallad OT - ursäkta

• Redigerat 2024-07-23 08:06 av Torparmor