Matlust iFokus

Matlust

Läst 209 ggr
pringles
0

Fläskfilé kvarglömd i rumstemp

Tillagad fläskfilé i en ugnsform med gräddsås.
Jag glömde detta framme på köksbänken sedan 19-tiden igår och jag upptäckte det NU kl 12.00

Jag får inte bli magsjuk/matförgiftad nu när jag ska iväg på en viktig grej imorrn.

Blir man sjuk av ugstillagad fläskfilé som stått i 20 + grader sedan kl 19 igår?

Maria
5

Jag hade ätit🙂

/Maria

pringles
1

Såsen är rejält kryddig så det kanske inte är så lätt att bara smaka av den och veta om det kan ha blivit något fel med köttet. Bakterier?

Magi-cat
1

Följer tråden. 🙂 (Jag hade nog inte ätit, jag är lite försiktig …)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
3

Jag har aldrig varit särskilt försiktig😉
Luktat och smakat. Jag har också glömt saker framme men i såfall använt det snarast.
Jag har aldrig blivit sjuk av mat faktiskt.

/Maria

Grace2009
3

Jag hade också ätit utan att vara orolig.

Magi-cat
0

Ok, jag kanske är onödigt försiktig. 🙂

Antar att det hjälper en hel del om man värmer maten ordentligt innan man ska äta den?

KPD
1

Normalt är det ingen risk, men värm ordentligt, om du är osäker. Vid en köksrenovering levde jag utan kylskåp ett par veckor. Fisk åt jag endast på inköpsdagen, men kött hade jag (såväl tillagat som otillagat) en till två dagar i rumstemperatur. Det var inga problem.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Torparmor
1

Jag skulle inte heller vara orolig. Vi har inte varit magsjuka de senaste tio åren och ändå får mycket stå framme och svalna tills jag upptäcker det.

Det tar ett antal timmar innan temperaturen svalnat så mycket att det kan börja bildas bakterier.
Men provsmaka på köttet, det är det som kan bli förstört inte såsen.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
0

Jag skulle äta

Stolt ägare till tre La permer

Heddiz
1

Om det var kött som stått framme längre än 12 timmar så skulle jag inte äta det.
Iaf inte om jag skulle iväg någonstans..ska man bara vara hemma så kan man ju chansa.😉.
Även om dom flesta bakterier dör vid upphettning så tror jag det kan bildas stafylokocker på köttet som inte går bort vid upphettning..Vet inte om det gäller lagat eller olagat kött, dock..

Om det var ris eller pasta till så skulle jag inte ätit det heller då det kan bildas gifter o mögel efter ngr timmar bara framme (vilket jag varit med om) som kan göra en magsjuk..

Det viktigaste är väl hur det smakar, men efter att blivit matförgiftad ngr ggr så tar jag inte risken att testa. För det kan smaka bra, men man kan ändå bli sjuk om man har otur. Jag har väl mest haft otur helt enkelt..haha.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2024-04-05 16:41 av Heddiz
pringles
3

Ja jag tog risken. Jag har ätit. Värmde rejält innan
Och det var hur gott som helst, precis som igår.
Fast jag hade mycket chili och vitlök i såsen. Kanske det kan dölja dålig smak på köttet.
Jag får hoppas på det bästa och än mår jag bra😄

Magi-cat
1

#11 Eller om chili och vitlök tar kål på ev. bakterier? 🙂

Det går säkert bra!

Det var intressant att läsa tråden och allas erfarenheter.

Heddiz
0

#11: Du tog chansen haha..Hungrig, kanske!? 😂
Ja varför slänga mat som smakar bra egentligen..

Jag tror nog inte det är så stor risk att du kommer bli dålig av det, trots allt så är det väl inte så himla vanligt att man blir dålig.

Det är nog bara jag som har haft otur med mat flera, flera ggr..men det har iofs inte bara varit mat som jag själv sparat eller dylikt, utan jag har fått riktigt hemska matförgiftningar från bla en påskmiddag vi var på när jag var yngre, men jag glömmer det aldrig..för det var fruktansvärt.
Flera ggr utomlands efter man har ätit olika rätter så kan man ju bli lite "körig" i magen--inget konstigt alls.. Men jag har blivit jättesjuk av att äta mat utomlands flera ggr så jag även där har jag mått förjäkligt.
Jag höll även på att dö pga något jag hade ätit när jag var på en finlandskryssning för 100år sen..Jag förlorade t.o medvetandet då.

Men ok jag måste ha fruktansvärt otur när det kommer till mat 😂

Sen chili o vitlök kan ju göra det opposite..Alltså skydda mot dåliga bakterier i magen.

Läste detta (nertill) på google..så jag vet inte om det är sant eller inte, men vitlök ska ju ha vissa skyddande egenskaper..Så helt fel är det nog inte..

"Vitlök har en positiv effekt på matsmältningen och hjälper till att förstöra skadliga bakterier i tarmarna och hålla tarmmikrofloran i en sund balans. Vitlök har också en stark förmåga att avlägsna gifter från lymfsystemet och stärka immunförsvaret"
Så det går nog bra i slutänden.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Maria
3

När jag gör kalops eller någon annan köttgryta så får det stå i uterummet över natten då det oftast inte får plats i kylen . Där är liiite svalare än inne men rummet ligger i anslutning till vårt vardagsrum men oisolerat.

I vårt sommartorp så fick maten stå ute beroende på årstid förstås. Funkade alltid jättebra.

/Maria

DesK
3

Jag låter alltid tillagad mat svalna helt i rumstemperatur och oftast stå framme över natten. Chili och andra starka kryddor döljer inte dålig smak från t ex kött och mejerivaror. Så om det hade blivit dåligt, så hade du känt det på smaken. Däremot är vitlök, ingefära och chili antibakteriella, vilket vi drar nytta av vid fermentering och annan inläggning. Generellt blir maten inte hälsovådlig, utan börjar smaka illa, när den förvaras i rumstemperatur. Våra förfäder åt nog ofta skämd mat, utan större problem.
Sedan finns det en stark tendens att lita till ”någon annans” kunskaper, t ex matindustrins, med deras bäst föredatum på allt möjligt, som håller evigheter efter att bäst föredatum har passerat. Alla som äter och lagar mat, måste lära sig att själva kunna avgöra, när/om mat blivit otjänlig. Därför är det bra med den här typen av diskussioner, där olika åsikter och erfarenheter kommer fram.

/Désirée

• Redigerat 2024-04-06 09:38 av DesK
Magi-cat
2

#15 👍

Drar mig till minnes att min mamma (som var en fantastisk matlagerska) ofta gjorde som du, lät maten stå över natten. De var ju vana från förr att inte ha kylskåp. Det hade vi inte vid sommarstugan heller. Fattar inte hur vi klarade oss. 🙂 Men det gick bra.

Nu lagar jag inte just kött, men är försiktig ändå. 🙂

pringles
3

Gick ju bra det här! Nu är man hemkommen igen och fortfarande inga tecken på sjukdom😃

Magi-cat
0

#17 Toppen! 👍🙂