Matlust iFokus

Matlust

Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 8700 ggr
MaMaMade
2006-06-09 20:03
0

Halloumi

Halloumi är supergott! Brukar steka o blanda den i tärningar med kikärtor och tunt skuren rå lök och hackade, torkade tomater.

Men nu undrar jag: hur länge kan man spara en öppnad förpackning? Tog hälften av en bit för 4 dagar sedan. Går resterande bit att stoppa i magen utan att man blir sjuk?

Pia
2006-06-09 20:15
0

Åh, halloumi skall jag också äta ikväll. Grillad. Jag brukar aldrig ta bitar av en förpackning, utan jag grillar då hela förpackningen på en gång och så går de resterande bitarna åt under några dagar. Hum 4 dagar i kylskåp, borde väl inte vara någon fara, ordentligt förpackad borde det väl på sätt och vis vara som "vilken ost som helst". Men jag är inte så hemma på dylikt.

clivia
2006-06-09 21:17
0

Jag brukar stoppa det som blir över i sin förpackning och så i en plastburk eller påse - det håller fint upp till en vecka tycker jag. Stek en bit och prova om den är OK men det tror jag säkert.

Min halloumifavorit är att lägga upp goda solvarma tomatskivor på ett vackert fat, salta med flingsalt, på med gyllene halloumiskivor, ibland grillade på utegrillen, lite fint hackad rödlök och så ringla lite olivolja överst. Jag introducerade halloumi till min familj på detta sätt och de blev helsålda. Sedan dess har mamma alltid halloumi hemma på sommren!

Pia
2006-06-09 23:35
1

Det är banne mig beroendeframkallande med grillad halloumi ju. Glad

Illan
2006-06-10 19:17
0

Min favorit är Schücks panerade stekta halloumistavar. Man vänder halloumistavar vetemjöl, ägg och sist ströbröd och steker dem i ganska generöst med matfett. Otroligt gott! Enda gången jag uppskattar halloumi faktiskt.

MaMaMade
2006-06-10 19:35
0

Påminner mig om resterna av julens edamerost eller när de rear nämnd ost.

Skär osten i stavar, panera som ovan o stek i mycket matfett.

Servera med fruktsalsa till, kiwi är supergott.