Matlust iFokus

Matlust

Etikettdrycker
Läst 315 ggr
hemul
1

Frysa kakao?

Nån som testat det?

Grejen är att jag överilade mig lite. Har en period när jag dricker varm choklad nästan varje dag. Andra perioder då jag konsumerar chokladmjölk (hemgjord) dagligen förekommer också. Så läste jag om höga halter kadmium och bly i kakao. Det beror dels på att kakao lätt tar upp tungmetaller och dels på att den mesta kakaon kommer från sydamerika där vulkanisk aktivitet gör att det finns mycket av den varan i jorden.

Men kakao odlas också i Afrika, så jag gav mig på jakt efter det. Var inte lätt. Så kom jag att tänka på kakaonibs som jag brukade köpa från ett engelskt företag som heter Sevenhills innan Brexit. Men de finns även på amazon.se. Deras kakao är afrikansk och dessutom "organic" och raw. Skrev till Sevenhills för att höra om det skickas från England även om man beställer från amazon.se och de försäkrade att det skickas från ett av Amazons lager inom EU.

För att få ner kilopriset köpte jag ett STORT paket, 2 kg. Då fick jag fri frakt och kilopriset blev bara 10 kr över Garants oekologiska kakao. Torrvaror står sig, tänkte jag. Sen kom jag på att kakao är jäkligt fett och att jag varit med om att den blivit gammal.

Google var inte till nån hjälp. Hittade däremot att man kan frysa chokladkakor om man förpackar väldigt väl, helst vakuum, och låter dem gå via kylen så att kylprocessen blir mer gradvis.

Blev långt det här, men tänkte att fler kanske är intresserade. Man läser mycket om hälsofördelarna med kakao, men utan varningar för att större mängder kan vara direkt farligt!

Så, är det nån som provat att frysa? 😀

• Redigerat 2024-01-26 10:13 av DesK
  • Redigerat 2024-01-25 20:16 av hemul
hemul
3

Nu blev jag ju riktigt smart och googlade på engelska.

De här säger att det går och de säljer choklad. Ingen anledning för dem ljuga om det. Skulle de ljuga vore det väl åt andra hållet, så man köper ny cacao istället.

De säger att kakao håller sig i minst 3 år (i rumstemperatur), men antar att det är från tillverkningsdagen och den kanske man inte vet.

Jag hade ett paket Garant som jag glömt bort. Minns inte hur gammalt det var, men knappast så gammalt som tre år, och den kakaon såg väldigt konstig ut, löste inte upp sig normalt och smakade blä också

https://foodthoughts.co.uk/does-cocoa-powder-go-bad/

Does cocoa powder go bad? It’s a common question, but the answer isn’t that straightforward. Find out more.
  • Redigerat 2024-01-25 20:55 av hemul
Pyttelite
1

Om du förvarar större mängder kakao över en längre tid är det viktigt att du har en bra förpackning - mjölbaggar gillar kakao och de förändrar kakaon i både smak och konsistens.

Så kakaon ska inte förvaras i pappersförpackningar utan i tex en glasburk som är sluten och burken bör även stå mörkt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
2

Kakaopulver är ju kakao där man pressat ut fettet, så det kan ju inte vara särskilt fett.

Jag har just nu en "göra choklad-period", skall aldrig mer köpa chokladkakor, det är väl ok att lägga ut länken till din afrikanska choklad här?

Carmarino
1

Har inte märkt att varken kakao eller nibs blivit dåliga i rumstemperatur, men det borde inte vara några problem att frysa dem.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

hemul
1

#3 Kakaopulver innehåller för det mesta runt 20% fett. T.ex. Garant och Ögonkakao innehåller båda 21%. Det är ungefär lika mycket som bacon innehåller. Det jag köpte nu innehåller bara 11% dock.

#2 Jag har allt i burkar. Vi har haft problem med pälsängrar i det här gamla huset. Jo, de äter annat än päls och textilier.

#4 Det där oöppnade paketet jag hade som blivit för gammalt var verkligen äckligt.

• Redigerat 2024-01-26 04:29 av hemul
Carmarino
1

#5: Det är kanske olika beroende på vilken kakao det är.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
3

När jag kom till Sverige i mitten av 1960-talet hade min mormor en plåtburk med kakao i sitt kallskafferi, den burken var sedan innan WW2 och jag gjorde smet och åt upp och även ett antal muggar varm choklad.
(Lade till en etikett plus en tappad bokstav)

/Désirée

Carmarino
1

#7: Ja, och chokladkakor har funnits i arméns lager under många år. Hade en pojkvän som var stamanställd och han fick ibland med sig chokladkakor hem. De var minst 15-20 år gamla, men fullt ätbara ändå. Tror inte de hade varit frysta. Troligen hade de förvarats lite svalare än vanligt dock. Choklad ska ju förvaras torrt och svalt, helst runt 14-18 och inte över 24 grader.

https://www.standoutchocolate.se/sv/kunskap/fakta-och-siffror/forvaring/

hemul
1

Mitt paket som blev gammalt var Garant.

Kan ju hända att man använde konserveringsmedel förr. Det var ju inte så noga då, man hade inte koll som nu på vad de vräker i. Speciellt militärgrejset, som var gjort för att stå sig.

• Redigerat 2024-01-26 11:43 av hemul
Pyttelite
1

#9: Det har jag svårt att tänka mig - köpte själv en hög när överskottsbolaget när de gjorde rätt för sitt namn.

hemul
0

Varför det?

Pyttelite
0

#11: Varför?

hemul
0

Varför tror du inte det kan vara konservingsmedel i militärkäk.

Pyttelite
2

#13: Jag reagerar på din generella kommentar över att det måste varit gifter i maten förr - vilket du inte har något belägg för.

hemul
2

Men gud vad du vrider till allting. Jag sa inte att det MÅSTE vara det. Jag sa att man hade mindre koll på det förr och att militärmat är gjord för att vara hållbar. Det är alltså ingen omöjlighet att det är så. Har du nån troligare förklaring?

Hur som, jag behöver nog inte frysa. Det har redan kommit. Bäst före är 25-07-01, i princip 1½ år och det lär ju vara funkis långt efter det. Så jag hinner nog klämma i mig allt innan det blir dåligt.

Sjukt med en så stor påse! Ikväll blir det varm choklad med vispgrädde. Ska bli kul att prova. Aldrig testat raw kakao förut. Hoppas bara att jag tycker om det. 😂

kakao.jpg

Carmarino
1

#15: Du får komma med en recension när du testat. 😊

Denna kommentar har tagits bort.
Pyttelite
1

#15: Jag har inte en automatisk förklaring att man använt otillåtna medel för att bevara militära chokladkakor.

Vet du att det är fallet så ok men annars är det bara illvilliga insinuationer.

hemul
1

Men nu får du ge dig. Var har jag sagt nåt om otillåtna medel?

hemul
2

#16: Kan du ge dig på! 😀

Men jag är lite besviken. Jag var så säker på att det var raw. Men det står inget om det. Beror nog på att nibsen jag brukade köpa är raw och så trodde alla deras produkter var det.

Men av processbeskrivningen LÅTER det raw, ingen värme. Har faktiskt skrivit och frågat. Jag är inte raw-frälst. Bara det att jag läst att raw kakao ska vara
nåt extra.

The Cacao beans are harvested by hand and cracked to create Cacao Nibs. The nibs are then ground into our Cacao Paste. The paste is pressed to form a cake which is then ground into a fine powder and sieved to create our Organic Cacao Powder.
https://sevenhillswholefoods.com/products/organic-cacao-powder#

Raw eller inte så är det säkert hundra gånger bättre än Garant oekologisk för bara 10 kr mer per kilo. 😁

Sevenhills Wholefoods Organic Cacao has for centuries been predominant to diets in its native areas, yet in recent times, has attracted attention for its nutritionally rich profile, and health benefits associated with its antioxidant content. We source our beans from Peru and only those of a premium variety.
hemul
2

Jaha, nu har jag provat. Varm choklad med vispgrädde blev det. Det smakade lite annorlunda, men jag kan inte sätta tummen på vad skillnaden var. Fylligare kanske? Fick en lite sträv känsla i munnen, så där som det blir om man biter i ett slånbär, men utan den syrliga smaken och inte så mycket, men ni fattar, lite garvsyrakänsla. Jag tyckte kakaon var god, men kan inte säga att skillnaden var sensationell. Jag tycker ju Garant och Ögonkakao är goda också.

Får räcka med att den var god. Och att jag slipper bli förgiftad av tungmetaller och processkemikalier.

Carmarino
1

#21: Ja, huvudsaken är att den är god. Om den sedan även är nyttig är det ju en extra bonus. 😊

hemul
2

Idag tyckte jag chokladen var godare än gamla Garant! Tror jag tog för mycket kakao igår. Jag tog mer mjölk än jag brukar och höftade med mer kakao också och det blev nog lite väl mycket.

Idag kände jag inte den där garvsyrekänslan. Sevenhills är nog något bittrare än Garant, men det är inte en nackdel för mig.

• Redigerat 2024-01-28 23:47 av hemul
Sindri
2

Jag gör bara choklad på grädde och vatten. 2 dl mjölk ger 10g kolhydrater. 1 dl grädde+1 dl vatten 3g.
Maken, som gillar kräm och som inte kan sluta med sin havregrynsgröt, tar den helst med grädde+vatten också.

hemul
1

Men varken du eller jag kör väl med nolltolerans mot kolhydrater? Blandar du grädde och mjölk eller gör du vattchoklad med vispgrädde på?

Sindri
1

Jag gör choklad med ung lika delar grädde och vatten.
Jag är inte superstrikt med kolisar nej, men lägger dem hellre på annat.

hemul
1

Jag menade så klart att fråga om du blandar grädde och VATTEN ovan.

När jag var liten fick man aldrig mjölkchoklad med vispgrädde. Det var aningen vattchoklade med vispgrädde eller mjölkchoklad utan. Tur att Luther hoppat ner från axeln nu. 😀

Undrade bara varför du kommentarade kolhydraterna när vi inte är på KiF.

Sindri
1

#27: Men jag vet ju att du är på Kif också.

DesK
1

Det är helt okej att tala om kolhydratsreducerad kost här också. Så länge vi respekterar varandra och inte talar nedsättande om andras kostval.

/Désirée

hemul
1

Det förstår vi nog att man kan.