Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatpratfrukt
Läst 94 ggr
DesK
2023-12-14 20:19
3

CrowdFarming

Har ni handlat något via CrowdFarming?
Dom säljer ekologisk frukt, grönsaker och en del annat, som är i säsong, direkt från odlarna. För ca 2 veckor sedan beställde jag 12 kg clementiner som levererades hem till mig förra onsdagen. En bekant ville ha 3 kg och jag har gett bort 3 kg, resten är snart slut. Dom är så fräscha och goda. Så snart tänker jag beställa apelsiner. Med tanke på att det är ekologiskt är det inte så särskilt dyrt heller, jag betalade ca 35 kr/ kg.
https://www.crowdfarming.com/sv/farmer/el-romal/up/kop-apelsiner-citroner-el-romall/overharvest

/Désirée

Pyttelite
2023-12-14 20:50
1

Det ser ut att vara fantastiska frukter - leverera dom till hela Sverige?

Levererar dom till dörren eller finns det ngt hämtställe?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

DesK
2023-12-14 20:59
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Dom levererar till dörren och som jag fattar det, så levererar dom överallt i Sverige.
Så såg lådan ut. Dom lämnade utanför dörren och skickade bild på den stängda lådan vid min dörr. Jag var inte hemma, men en av killarna tog in den direkt.

/Désirée

Pyttelite
2023-12-14 21:02
1

Ser fint ut!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

DesK
2023-12-14 21:08
0

Det syns ju några omogna clementiner i bilden, dessa la jag i en skål i husets varmaste rum och sen en skål med mogna clementiner i köket och lådan bor i svalaste rummet. Smaken är fantastisk 😋😍

/Désirée

Sindri
2023-12-14 22:26
1

Jag tycker idén är fantastisk. Vi har ju haft hus i Spanien med egna fruktträd ett tag, plus att vi fick mycket av grannen där, men nu får vi hitta andra sätt att få hem färsk frukt. En låda clementiner skulle vara fint till jul, men jag tror inte vi skulle kunna göra av med så mycket.
Det har tyvärr blivit allt svårare att hitta ekologiskt frukt och grönt i butikerna.

DesK
2023-12-14 23:13
0

#5 Eftersom jag visste att jag skulle få avsättning för 12 kg clementiner köpte jag det, men man kan köpa mindre kartonger. Clementinsäsongen verkar dock gå mot sitt slut, nu är det mer apelsiner som gäller.

/Désirée

hemul
2023-12-17 07:47
2

Den där sajten har jag kollat på förr. Tack för påminnelsen!

Har aldrig beställt dock. Det är svårt när man är ensam, går inte åt så mycket. Det är ju bra priser, men tar man små mängder blir det rätt dyrt ändå. Hade jag jordkällare/kallskafferi så… Skulle väl kunna dela med nån, men blir så krångligt. Ingen tänkbar kandidat bor jättenära.

De har mandariner, såg jag. Det har jag inte ätit på decennier. Finns ju aldrig längre.

Men köp på ni som kan! Verkar vara en jättebra grej.