Burkar
Har ni torrvaror som socker, mjöl, ströbröd, linser osv. i burkar eller hur förvarar ni dessa?
/Maria
Socker, mjöl, pasta, ris tex har jag i glasburkar
Ströbröd tex har jag i sina vanliga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Torrvarror som säljs i papperspåse eller kartong flyttar jag över och förvarar i glas- eller plastburk. Tex mjöl, kakao, havregryn.
Torrvaror som säljs i plastförpackning behåller jag i utsprungsförpackning, och försluter med klämma om inte förpackningen är återförslutningsbar. Tex sötningsmedel och fröer/nötter
//Jessie
#2 Så gör jag också.
/Maria
Jag gör lite olika. Var hittar ni glasburkar som t ex 2 kg mjöl går ned i?
/Désirée
#4 Jag har en stor burk till vetemjölet. Kanske rymmer 1 1/2 kg. Resten får vara i plastpåse med klämma på.
/Maria
Jag har en plastburk till vetemjölet, men jag använder inte så mycket mjöl så jag köper oftast 1 kg-förpackning.
Men Clas Ohlson har en glasburk på 3,6 liter. Om jag fick fram rätt siffror ska 2 kg vetemjöl vara ca 3,3 liter. Beror väl lite på hur packat det är men borde ju inte bli några mängder som inte får plats åtminstone
https://www.clasohlson.com/se/Glasburk-med-lock/p/34-2052-4?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI2rWii_TjggMVyWGRBR2XkQvxEAQYASABEgJR0fD_BwE
//Jessie
#6 Just det. Så har jag också gjort sista tiden. Det hade jag glömt😊
/Maria
Här är det sån omsättning på det mesta så det hinner aldrig mellanlanda i några burkar. Plastklämmor är toppen, och många påsar nu har ziplock. Jag gör egen müsli och den häller jag över i burkar.
Japp, Dels dräller det mindre och sen har vi tidigare haft stora problem med pälsängrar, så vanan lever kvar. Och man kan vid behov ha ett mått i varje burk, praktiskt.
Jag tycker burkar med bygellock är trevligast, snygga nog att ställa fram om det är så. IKEAs är lika bra som de gamla och mycket billigare än att handla på loppis.
Det finns en sajt som har en otrolig mängd trevliga glasburkar. Varning dock, sajten må vara på svenska, men de skickar från Tyskland så frakten blir dyr. Fast det skulle den ju bli inom Sverige också. Har spart länken ifall man träffar likasinnade nån gång och kan beställa flera ihop.
https://www.glasoflaskor.se/
Hade vi förresten inte en tråd om just det här för nån månad sen? Känns som jag upprepar mig. 😄
- Redigerat 2023-11-27 20:48 av hemul
Jag förvararar torrvaror i lådor och behövde anpassa till höjd och mått på lådorna. I varje låda fick jag plats med genomskinliga plastlådor med lock 12 st + ett par små och sen en plåtburk för kakao. Kryddpåsar förvarar jag stående i plastlådor utan lock. Det som inte går i plastlådorna förvaras i sina tillslutna påsar i 2 lådor där jag även förvarar "krismaten"
Låt dagen idag bli din bästa hittills!