Förvara rotfrukter
Tror jag frågade om tips om hur man förvarar dem här förut. Nu har jag äntligen lärt mig ett bra sätt som verkar funka för mig!
Trillade på en månskensbondes blogg, bokmärkte tyvärr inte. Men han menade att rotfrukter behöver vatten, så han tipsade om att helt enkelt sätta dem som en bukett blommor i ett kärl med lite vatten på botten.
Funkar super! Har haft palsternackor så i 10 dar nu. Vid det laget brukar de vara ganska skrumpna och trista, men dessa är lika fasta och spänstiga fortfarande.
Gjorde samma med morötter och de ser också fina ut, men de skulle kanske ha hållt sig 10 dgr ändå.
Enda problemet är att det blir lite skrymmande i kylen om man har mycket. Som nu var det extrapris på ekologiska morötter, då köpte jag 3 kg…
Kan inte säga än hur länge de håller sig, men det ser väldigt lovande ut.
Är jätteglad, speciellt för palsternackorna. Älskar de små liven, men har bara tordats köpa några åt gången eftersom de blir dåliga så fort.
Ifall det inte framgick hur jag menade. Och så bara sådär en cm vatten på botten. Man får ha lite koll och vattna då och då.

Det är inte jättepalsernackor! De råkar bara stå närmare kameran. 😄
Jag tycker de håller sig länge i sina påsar i kylskåpslådan. Om man gör lite mer hål i påsarna så det inte blir kondens.
Det är så jag har gjort. Men för mig blir de slimiga och får äckliga svarta fläckar. Morötter alltså.
Aha, då är det något som inte är rätt. Vi har ett nytt kylskåp med bra temp i grönsakslådorna. Jag har hört ett annat tips och det är att stoppa morötter i en hink med sand. Då skall man kunna förvara dem väldigt länge. Men hinken måste förstås stå mörkt, svalt och fuktigt.
Jodå, jag vet hur jag skulle göra om jag bodde på landet och hade jordkällare. Men i en lägenhet i stan…
Har haft problem med rotfrukter hela mitt liv och ett antal olika kylar av variernade ålder…
Men detta verkar funka även för mig. Får se hur länge morötterna håller sig.
Konstigt nog står sig potatis bra fast jag har den i kylen.
#5: Ser tjusigt och läckert ut - vad använder du palsternackorna till för maträtter?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#5: Så kul att du hittat ett sätt. Nej, det är inte lät när man bor i lägenhet. Jag har i många år önskat mig ett svalskåp, ett kylskåp som håller ca 12-13 grader, det tror jag vore idealiskt för frukt och grönt.
#7: Sådant fanns ju förr i lägenheterna - synd att det försvann.
Har man balkong kan man ha ett uteskafferi i frigolitlådor - det fungerar också.
Om man har plats och möjlighet, så kan en vinkyl funka som svalskåp. Här hemma har vi löst det med att ha 2 kylskåp, det ena är lite mindre kallt äen det andra. Dels har vi skapligt gott om plats och dels är vi ju 4-6 vuxna som bor här 😊
/Désirée
- Redigerat 2023-10-12 17:41 av DesK
#9: Men vad ska man ha vinet då? 😳
Vinet klarar sig alltid! Jag har mitt i matkällaren. Blir det för kallt tar jag ut det vita, men det var länge sedan vi hade så kallt så det behövdes.
#10 Rotsakerna får dela vinkylen med vinerna 😉
/Désirée
#11: Matkällaren är ett fint alternativ till en vinkyl och mycket plats finns det.
- Redigerat 2023-10-12 18:19 av Pyttelite
#13: Haha, det beror på vems matkällare man tittar in i…… 😁
#6: Allt möjligt. Älskar den där lite söta, kryddiga smaken. Blir t.ex. jättegott i rotmos. Inte sånt med kålrot, men t.ex. morötter, potatis o palsternacka eller bara potatis o plasternacka.
Men mest bryner jag bara skivor/bitar tillsammans med morot och ibland annat och har antingen som tillbehör eller i nån "snabbgryta". Med det menar jag att man bryner kött och alla tillbehör och sen får det puttra ihop ett tag tills det är klart. Inte nödvändigtvis långkok alltså. Kan göra så med tärnad fläskkarré t.ex. som inte behöver bli mer än genomkokt.
Det viktiga är att man steker den. Smaken blir härligt koncentrerad. Vatten kommer i närheten bara om det ska bli mos!
- Redigerat 2023-10-13 18:45 av hemul
#15: Låter jättegott och rotfrukter får oftast en spännande smak och färg inte alltid som man tror.
Prova. Jättesmarrigt. 🤤
#17: Det ska jag absolut göra - gott tips! 😊
Jag förvarar morötter i sand i ett svalt förråd. Då jag tar in för köksanvändning har jag en större plastlåda med lock, ett kaffefat i botten och en bottenskyla vatten det fungerar också utmärkt i flera veckor.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Det där med plastlåda lät intressant. Läggar du morötterna i lådan bara då? D.v.s. de behöver inte stå med spetsen i vatten?
Jag lägger dem bara i lådan ovanpå fatet så det blir bara fukten från vattnet i botten som "håller kvar" fukten i morötterna
Vilken smart idé!
Ja det har fungerat bra ett par vintrar.
Har du locket helt på eller på glänt?
Jag har en del såna där burkar som de säljer (sålde, de verkar byta till flergångs överallt nu) lösgodis i. De borde väl funka.
Locket helt löst på - inget snäpplås använder en gammal glasslåda 1,5-2 liters
- Redigerat 2023-11-05 11:48 av Torparmor
OK! Tack.