Detta med maträtter
Jag är jättedålig på att variera kring maten
Någon som har bra middagsförslag?
Förutom köttfärssås, korvrätter och köttbullar?
(uttjatat och blir ändå med småbarn)
Dock! Inget med curry, ingefära
Grönsaker SEPARAT. Så inga "sallader".
Passerade tomater/pure/ketchup går bra i dock.
Rotfrukt: Äter enbart potatis.
Vill inte ha frukt i middagsmat.
Jag äter inte glad för vingrätt-rätter (stavning?)
All form av lök går bort (lökkrydda går bra). Likaså all form av kål går bort
(jag är selektiv i kosten och äter inte vad som helst)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Potatisbullar. Potatismos. Varierat med bacon, köttbullar, köttfärssås eller korv till +lingonsylt.
Eller är det bara hela potatis som gäller?
Soppor med olika mackor till.
Pasta? Ris?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1 Om du kollar inlägget igen vill jag INTE ha förslag på köttfärssås, köttbullar och korvrätter :)
Jag har jättesvårt att komma på soppor, har du tips på soppor som inte innefattar grönsaker eller rotfrukter?
"pasta" "ris" säger ingenting, vill ha tips på maträtter :)
Jag tolkade som att eftersom du åt det, så var det som tillbehör inget som är tvunget att äta om man inte vill.
#3 Nej det står "förutom" dvs vill ha förslag utöver dem.
Hade du tips på soppor? Som inte innehåller grönsaker eller rotfrukter? =) (potatis går bra, äter dock inte "ren" potatissoppa)
- Redigerat 2023-05-24 19:09 av Fridaaaa
Några olika förslag är:
Nässelsoppa och spenatsoppa båda dessa kan serveras med antingen förlorade ägg eller vanliga kokta ägg, makaronisoppa med köttfärs.
Potatismoussaka, makaronigratäng, lasagne, omeletter, äggröror, ugnsrostade potatisklyftor med någon god dipp gjord på t ex yoghurt, majonnäs och kryddor.
Jag rekommenderar dig också att titta i kokböcker och på olika matkonton på sociala medier, där finns mycket inspiration. Likaså läsa i våra olika trådar ”Vad blir det för mat idag?”
/Désirée
#5 Tack men äter inte nässel eller spenatsoppa :)
Har du recept på makaronisoppa?
Omelette och äggröror är för oss inte middag utan är max lättare lunch
Vad har du till potatisklyftorna? Tänker är inte middag med bara dipp :)
Jag använder mig inte av kokböcker.
Och många sidor = massa grönsaker och rotfrukter och sånt i = svårt att göra om, därav frågar här. De trådarna blir långa = segladdade. Så vill ha svar här tack :) Följer vissa matkonton men tycker det är svårt att göra om rätterna oftast.
Makaronisoppa kan varieras, men här ett litet förslag: Fräs valfri köttfärs ordentligt, tillsätt tomatpuré och låt fräsa en stund till, häll över burktomat, mosa eller riv kokt potatis, det funkar som redning, krydda upp ordentligt med dom kryddor som du gillar, häll på buljong och i med makaroner. Lite extra lyx får du om du strör över rostade brödtärningar och riven ost och gratinerar.
Bondomelett är en rejält matig omelett med potatis och kött/fågelrester, skinka eller bacon och ost blir det garanterat mer middagsrätt än lätt lunch.
/Désirée
#7 Jag äter enbart lättare variant av omelett, dvs inte med potatis osv. Så omelette som sagt är inget alternativ till middag :)
Fungerar det med passerade tomater istället för "burktomater"? För vill inte ha med bitarna i som det är i tex krossade tomater :) Får testa :)
Det funkar med passerade tomater eller tomatpure och extra tillsatt vatten/ buljong.
/Désirée
#9 toppen! :) tack :)
Tar gärna emot fler förslag :)
Någon med fler middagsförslag? =)
Bästa Fridaaaa det är tyvärr jättesvårt att ge dig några vettiga tips, eftersom dom flesta förslag som du får bemöter du oftast med, ”det äter jag inte” För att få bättre variation behöver du lära dig att äta fler råvaror och fler kombinationer av det som du faktiskt äter, som t ex när jag föreslog en mer matig omelett, då passade det dig inte heller, trots att du äter det som en sådan omelett innehåller.
/Désirée
#13 Många läser dock inte inlägg innan de kommenterar, som tex kommentar #1.
Nej det behöver jag inte. fungerar utmärkt ändå. och leva med selektiv ätovilja är inget man väljer att göra. Och nej det går inte alltid att sk "göra något åt" eller "vänja sig att äta". Det är något jag får leva med.
Jag skrev att jag äter bara lättare omelette. Och finns anledning till det: Min mage fungerar bättre på det. Min mage mår ofta inte bra på de mer "matiga" omeletterna och jag tycker inte det är lika gott heller för den delen.
Jag kan kombinera mycket av det jag äter, inte hävdad något annat
Undanber diskussioner kring min selektivitet i kosten. Det är ingenting jag har valt att leva med och något jag haft sedan jag var barn. (nej beror inte på mina föräldrar då de alltid varierat kosten och alltid haft mycket grönsaker och har fortfarande).
Jag vill ENBART ha tips på MIDDAGSRÄTTER utefter MITT INLÄGGET - ingenting annat tack.
- Redigerat 2023-05-25 17:53 av Fridaaaa
Bästa Fridaaaa, jag kommenterade och förklarade varför du inte får så många bra svar. Dina begränsningar är så snäva, så det blir närmast omöjligt att ge dig några bra tips. Så mitt tips är att söka KBT- behandling för alla dina begränsningar. Du säger att dom inte påverkar din vardag, men det som du skriver och ber om hjälp med visar att dina begränsningar har en mycket stor påverkan på din vardag. Sök hjälp för grundproblemet och jobba utifrån det.
Nej, det hjälper inte att skrika ut med VERSALER, att du bara vill ha tips på maträtter, när du ständigt ratar alla förslag som du får.
/Désirée
#14. Jag vet att du äter selektivt och det tipset jag gav var för att du skulle kunna variera men du valde att läsa det som negativt!
#15 Vill gärna att du slutar med "bästa Fridaaaa", för mig känns det just nu som en förminskning. Nej de är inte "så snäva", finns massor av rätter man kan göra ändå. Och har man inte förslag: Scrollar man förbi. Har man förslag utefter inlägget ger man dem. Simpelt.
Versalerna här på iFokus = tjock text. Kan inte göra det via telefonen. Det är inte att skrika att skriva ut det med enstaka ord. Hade det varit en mening ja, men inte enstaka ord i en text.
Vill att du respekterar att jag inte vill ha mer diskussion kring detta nu.
Nej detta har inte stor påverkan på min vardag.
Nej jag kommer inte gå KBT och riskera att förvärra det, för det kan bli så med KBT, KBT fungerar inte alltid, och jag har varit på det för en annan grej och blev bara värre = fick ordna det själv till det bättre. Så nej jag kommer inte riskera det kring maten. Fungerar utmärkt ändå. Och finns mycket man kan äta ändå. Förstår att det är svårt att förstå det om man själv äter mestadels det någon annan inte äter. Men tro mig - det går.
#16 Nej jag "valde inte att se det negativt", jag skrev att jag ville ha förslag UTÖVER köttbullar, köttfärssås eller korv. Finns massor av annat man kan äta som inte är specifikt det. Det är INTE att se negativt att man ber om förslag på ANNAT än det man skrivit att man vill ha tips "utöver det". Nu är det du som vänder det negativt inte jag.
- Redigerat 2023-05-26 07:11 av Fridaaaa
NU är det slut med diskussionen kring mitt selektiva i kosten och vill att man respekterar detta!
Antingen ger man förslag UTEFTER inlägget eller scrollar man förbi om det är så att man inte har några förslag.
Vill att man respekterar detta tack.
Fridaaaa anledningen till att jag skrev bästa Fridaaaa är att jag ville visa att jag respekterar dig och försöker förstå vad för svar du vill ha.
Anledningen till att jag tog upp att du är selektiv i kosten är att det är anledningen till att du får så få svar. Du bemöter ju i stort sett alla svar med ”nej, det äter jag inte”, eller ”nej, det vill jag inte göra”. Det är, således, nästan omöjligt att ge dig några tips som passar dig och då tröttnar dom flesta på att ens försöka ge dig några tips. Det är nog många som uppfattar dina ständiga NEJ, NEJ, NEJ som otrevligt och otacksamt.
/Désirée
Äter du potatisgratäng? Man kan tex göra med strimlad skinka i eller baconbitar i, eller så gör man den som vanligt och har valfritt tillbehör till.
Hur är det med lasagne?
Ett tips som vi brukar äta är potatis/köttfärs-gratäng. Gör den som man gör Jansons Frestelse, men byter fisken mot förstekt köttfärs.
#20 Ja det gör jag :)
Lasange äter jag också men tycker det är svårt att få hemmagjord riktigt krämig :( Även med mycket sås i :(
POtatis varvat med köttfärsås brukar jag göra ibland :)