Recept med ägg
Jag har ett angenämt problem. Hönsen är igång att värpa för fullt och vi hämtar för tillfället in mellan 10 och 14 ägg om dagen. I skrivande stund har vi 72 ägg I kylen…
Vi äter äggröra så det sprutar ur öronen på oss, lagar koreanska snabbnudlar med ägg, steker ägg med potatis, ja… ni förstår. Nu behöver jag recept där det går många ägg! Handla så jag har hem kan jag göra när som, jag behöver bara hjälp och inspiration med recept. Med andra ord, ös på med äggrecept! Sälja ägg gör jag också, men så många köpare har jag inte än.
Vilket angenämt ”problem”! 😉 Ägg har ju väldigt lång hållbarhet, men med den mängden är, blir det ju ändå svårt. Läste någonstans att det går att frysa ägg, på flera olika sätt, men har aldrig testat.
/Désirée
Åh, tänk den som hade lite av ert angenäma problem :)
Jag tänkte direkt på frittata, det går åt mycket ägg till det och är riktigt gott

Hahaha! Ja, tänk att DET skulle bli ett problem 😂 räknade till på köpet inte med dagens skörd så 84 ägg har jag att jobba med… idag…
Frysa ägg #1 ska jag kika på. Vintertid lägger de inte lika mycket så då hade det ju varit fint att ändå kunna baka något.
Just det #2, frittata! Det var ett kanonförslag! Och ja, jag trodde aldrig att jag i dessa tider av dyra matpriser skulle svära över hönsen produktivitet 😂 tyvärr måste jag göra något, kommer ha över hundra ägg i slutet av veckan.
Spettekaka på äggulorna och maränger på vitorna. Håller sig länge.
Pannkakor, plättar och crepes kan man frysa in och ha på hög.
Ägg kan frysas i gulor och vitor och jag tror även ihop om man rör ihop dem lite. Vet dock inte om man kan få fluffiga sockerkakor av dem sedan.
Gravad äggula har jag sett recept på, det låter jättegott, hade jag ett överflöd skulle jag prova.
Jag skulle faktiskt också testa att göra äggoljetempera.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ggoljetempera
Ni kanske behöver måla om lite fönster i sommar? Jag skulle tycka det vore en dröm att få såna fönster.
Ägg i vattenglas
https://www.youtube.com/watch?v=bTlcCvvUjl0&ab_channel=HomesteadingFamily

#4, tack snälla för tipsen! Spättekaka håller ju förvisso, men jag tycker personligen inte det är någon höjdare. Lite krångligt att göra också. Pannkakor och plättar, även ugns och fläsk gör vi ofta. Kan ju förvisso frysa ett gäng, det är en kanonbra idé när orken tryter och barnen behöver mat.
Äggoljetempera lät superspännande! Nu har vi ett modernt hus med nya fönster så det hade inte gått i vårt hus, men jag tänker att det finns andra med höns och äggöverflöd som bor i miljöer det passar 😁
Ägg I vattenglas har jag om i hönsgrupper. Det känns enklare att frysa och tar mindre plats. Väldigt spännande metod dock!
#5: Det går att måla tavlor också. Vem vet, inspirationen kanske kommer en dag…. 😊
Äggost?
/Maria

#6 ja, vem vet. desperation kan vara katalysatorn till en helt ny hobby 😁
#7, ja! Det tänkte jag göra någon dag. Kanske till nästa helg. Form har jag, kanske helt enkelt får passa på. Har bara gjort äggost en gång sedan mamma gav mig formen och lämnade över sitt gamla recept.
Om jag hade bott i närheten, så hade jag varit storkund. Gör av med många, både mat och bakning. Jag köper ägg hos äggproducent, Uggelsta.