Matlust iFokus

Matlust

Läst 273 ggr
Fridaaaa
1

Matlådor

Jag måste bli bättre på att ta med matlådor till jobbet.
Någon som har bra tips på matlådor att ta med till dagen efter?

(obs grönsaker separat, så inte förslag på olika sallader)
Inget med curry, kål (all kål), lök (all lök, lökkrydda går bra), ingefära

Potatismos tycker jag inte är gott att micra dagen efter.
Inte heller omelett.

Förutom klassiska köttfärssås med spagetti, korvstroganoff, biffar/köttbullar med potatis och sås, det kör vi redan på.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2023-04-15 07:26 av Fridaaaa
Maria
3

Här gör vi alltid matlådor av mat som blivit över.
Jag gör alltid mycket mat till middagen och resterna blir matlådor.
Jag gör inte särskilda matlådor så att säga.

/Maria

Fridaaaa
1

#1 Som sagt tycker jag inte all mat är god att micra dagen efter :)
Därav frågan. Ibland blir det mat över, ibland inte. Och ibland är det då inte mat som är gott att värma dagen efter tex mos och pommes/klyftpotatis gillar jag inte att värma dagen efter. Så vill enbart ha förslag på middagsrätter utefter inlägget tack :) (lite trött på köttfärssås, biffar, köttbullar och stroganoff)

• Redigerat 2023-04-15 07:39 av Fridaaaa
Maria
3

Piroger gjorde jag ofta förr.
Bra lunchmat tycker jag.

/Maria

Caeli
3

Överblivet potatismos kan du göra potatisplättar eller potatisbullar av. Då blir det helt ok att värma tycker jag.

Tillbehören kan man variera. Så även innehållet i smeten. Jag brukar ha i havregryn för att få det lite matigare.

DesK
2

Lasagne och andra gratänger är ofta bra i matlåda.

/Désirée

Fridaaaa
0

#5 Exempel på gratänger? Förutom potatis/pastaköttfärsgratäng?

[Undertaker]
2

Dumplings (fast det är inte helt enkelt att göra själv och kräver lite övning) tycker jag funkar väldigt bra som matlåda om man har en mikro. Bara att tillsätta lite vatten innan man mikrar.

Fridaaaa
0

#7 Ja dumplings är ingenting för mig, jag är inget fan av matlagning så gör inte speciellt "avancerade" rätter. Men tack ändå! :)

Jillyana
2

#0: Sorted Food på YT har en app som heter "Sidekick". Gratis att prova i 30dagar. Kan vara något för dig kanske? du väljer x-antal maträtter du gillar, appen skapar en inköpslista (så allt du köper KOMMER att gå åt), du får noggranna instruktioner, tidtagning och om jag minns rätt har de dessutom videoanvisningar. Har själv inte använt appen men kollar på deras videos för inspiration :)

Link till deras yt: https://www.youtube.com/@SortedFood

We’re a group of mates battling to become awesome home cooks.From our studio in London, we’re joined by millions of passionate chefs and ‘normals’ around the...
Fridaaaa
0

#9 Appar går bort, jag gillar inte att kolla recept osv via mobilen, tycker det är för liten skärm. Och måste ha på svenska, men tack ändå! :)

hittade ingen app som heter Sidekick.

• Redigerat 2023-04-15 12:55 av Fridaaaa
Jillyana
2

#10: okej, eum … hmm … har du kollat kokböcker då? Typ "Bonniers Stora Kokbok"? Det är en gammal klassiker

Fridaaaa
0

#11 Jag kollar på nätet :)
Men nu söker jag förslag på maträtter utefter mitt inlägg. Vart man kan hitta recept det vet jag redan, men inte det som frågan gäller :)

Men den appen sidekick finns inte när jag söker ändå.
Men använder enbart på svenska :)

• Redigerat 2023-04-15 12:57 av Fridaaaa
Jillyana
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade den utan problem, kanske är ios endast?

Du kan ju göra någon variant av ramen? Tar nudlar, kött, chili, vitlök, kryddor, kött, soja(ostron+svamp), om det vart lite väl starkt kan man ha i något sött såsom annans, äpple mm beroende på vilket kött man använde. Har massa bra recept men det är svårtför mig som lekman att komma oå recept som passar dina restriktioner. En kock har kanske mer att komma med?
Ugnspankaka är ju gott med.

Fridaaaa
0

#13 Ingen aning faktiskt.

Ramen säger mig ingenting, vet inte vad det är.
Nudlar, kött, kryddor, och soja går bra men inte chili eller vitlök (se inlägget ang vitlök). Men frukt i maten = går bort för min del samt stark mat går bort.

Jillyana
3

#14: okej eum … vet inte hur jag ska ge dig något att bygga smaker med nu, tyvärr. Trodde inte vitlök var inräknat i lök då det oftast används annorlunda mot annan lök. Men lycka till.

Fridaaaa
0

#15 Står all lök i inlägget, förutom lökkrydda.
Avskyr vitlöksmak och doft. Och magen reagerar ofta på det.

Men har du tips på app eller hemsida som har samma funktion fast som är på engelska, kollar jag gärna det.

• Redigerat 2023-04-15 13:25 av Fridaaaa
Fridaaaa
0

#15 Men "ramen" går att värma i micron dagen efter?

Jillyana
2

#17: jadå, det är en nudelsoppa lite förenklat.

Fridaaaa
0

Någon som har tips på gratänger?
Förutom potatis/pasta-köttfärsgratäng? =)

Ser nu att jag glömde skriva: vill inte ha tips på soppor, jag äter knappt en enda soppa.

Garm
4

Jag har tyvärr inget tips på gratäng, men slår ett slag för paj. Jag tycker det funkar ok att värma dagen efter. Går ju att frysa in i portioner också.

DesK
2

/Désirée

Kycklinggratäng, fiskgratäng, potatisgratäng eller pastagratäng - en gratäng är alltid ett säkert kort till såväl helgmiddagen som till vardagens matlådemat. Och visst är det alltid lika härligt när maten sköter sig själv i ugnen? Här är våra 12 mest populära gratänger.
Caeli
3

#0: På tal om omelett så är det ju väldigt enkelt att tillaga från grunden i micron på jobbet.

Fridaaaa
1

#22 Personligen föredrar jag omelett på stekpanna :) men tack ändå! :)
Undviker helst massa ägg på jobbet, pga magen, vet inte alltid hur den reagerar.

#20 Tips på pajer? Ej med köttfärs :) Fryser ej in men går ju bra som middag dagen innan :)

#21 Tack får kolla länkarna sen om någon passar in :)

• Redigerat 2023-04-15 20:18 av Fridaaaa