Sköljer du grönsaker?
Jag brukar alltid skölja grönsaker snabbt under kranen. Funderar egentligen på varför jag gör det. Det är ju inte som att vattnet är tillräckligt varmt eller att man gör det tillräckligt länge för att ta död på en enda bakterie. Och det är ytterst få grönsaker man köper i butik som har jord på sig.
Det känns som en sådan där grej man gör för att man alltid gjort, utan att egentligen fundera på vilket problem det faktiskt löser.
Sköljer du grönsaker? Om ja, varför?
Mvh // Johan
Jag sköljer inte om det inte är massa jord.
Jag tror att vanan är kvar sedan vi bodde i sommarstuga (alla helger och lov).
Där hade vi inte så mycket vatten i början.
Många rotfrukter och annat skalar man dessutom.
/Maria
”Grönsaker kan bli förorenade av sjukdomsframkallande mikroorganismer via bevattning, jord, gödsel, hantering eller vid kontakt med förorenat material. Halten av sjukdomsframkallande mikroorganismer på grönsaker minskar när de sköljs.
Det vanligaste sättet är att skölja grönsaker är under rinnande vatten. Det går också bra att skölja i ett vattenbad. Sköljning tar bort de flesta mikroorganismerna på grönsaker, men det kan finnas några kvar. Även om inte alla mikroorganismer försvinner vid sköljning, minskar ändå antalet och då minskar även risken att bli sjuk.”
Källa: Livsmedelsverket
Jag sköljer grönsaker (och frukt) om jag ska äta skalet. Jag sköljer i kallt vatten och gnuggar snabbt av grönsaken. Om jag ska skala sköljer jag inte om det inte blir synligt smuts kvar efter skalningen.
Jag vet inte hur stor skillnad det gör. Men damm, jord, smuts från andra varor i handlingskassen, att andra kan ha rört vid den osv gör ändå att jag tycker det känns bättre. Jag tänker inte att det tar död på något, men att bakterier och andra ämnen kan sköljas bort precis som #2 skriver.
//Jessie
Jag sköljer allt och ibland t o m använder diskmedel på frukter och annat som många människor har tagit i.
Jag vet att det inte är bra heller men hellre det än folks bakterier.
Min moster hade t o m en levande daggmask i en purjolök hon hade köpt och i en färdig skuren och sköljd sallad låg det har pluttar i….🤢
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag sköljer och torkar av alla grönsaker, som säljs i lösvikt, med handduk. Vi vet ju inte hur många gånger en sådan grönsak har varit på golvet och /eller hur många händer som har hanterat grönsaken. Detta gör jag även med dom som jag ska skala. Tänker som så att alla har väl sett hur en handhandduk ser ut efter några dagars användning. Dessutom tar grönsakerna som är avtorkade åt sig dressing och andra smaker bättre. Grönsaker från egen täppa eller kruka sköljer och torkar jag vid behov. Plastförpackade grönsaker från butik, där det uttryckligen står att dom är klara att äta, använder jag som de är.
/Désirée
- Redigerat 2023-04-02 21:37 av DesK
#5: Jag gör precis som DesK och av samma anledning. Man dödar inte bakterier med vatten, men man sköljer bort de flesta och spär ut ämnen. Frukt och grönt i lösvikt har varit med om mycket, vi har väl alla sett en och annan apelsin på golvet i butiken,
Jag sköljer även det jag skall skala, jag tar ju i varan och kniven kan också ta med sig oönskade saker in i frukten/grönsaken.
Sköljer ni inplastade grönsaker? Sallad och gurka t ex är nästan alltid inplastad.
Mvh // Johan
Jag sköljer allt, det kan finnas damm, insektsrester, hanteringsrester och annat.
Köper f.ö. sällan gurka i Sverige. Är så trött på den smaklösa, vattniga slanggurkan. Vi äter när vi har egenodlad och syrar och lägger in så mycket vi kan.
Sallad köper jag ibland (vitkål går lika bra), men i så fall bara i kruka. Den sitter i jord och jordbakterier skall man akta sig för.
Plast skyddar ju bara mot hanteringen efter inplastningen, och jag är dessutom misstänksam mot själva plasten.
Jag skär t ex alltid runt alla sidor på ost som varit inplastad.
Himmel, jag känner mig riktigt sunkig 😳
/Maria
#9: Jag känner mer att det vore intressant med en rejäl undersökning som kollar hälsan hos grupper som gör olika mycket för att skölja grönsaker.
Hur stor effekt, om mätbar, har det på ens hälsa liksom.
Alltså, inte vad olika personer tycker, utan mätbara effekter.
Att tycka något är äckligt eller ohygieniskt behöver ju inte betyda att det är det. Liksom att tycka att något inte spelar roll kan vara naivt.
Personligen är jag mer rädd för disktrasan än jag är för dom flesta osköljda grönsaker eller frukterna. Typ, att torka av diskbänk där man ska hantera mat med en disktrasa känns värre än att någon skulle rört min sallad jag köpt från Ica.
Men det vore intressant med en rejäl forskningsrapport om vad som är verkliga vs påhittade risker.
Mvh // Johan
#10 Det skulle vara mycket intressant med en sådan forskningsrapport. Håller med dig ang disktrasan, den byts dagligen här och tvättas i minst 60 grader.
/Désirée
#10 #11Ja det hade varit spännande.
/Maria
Det finns många forskningsrapporter som berör sköljning av frukt och grönsaker med olika spännande resultat.
Här har vi ett resultat som talar för ADHD om man inte sköljer frukten - observera att det endast är en studie och ska inte tolkas som absolut sanning.
Vad vi vet är att det är lätt att sprida sjukdomar genom frukt och grönsaker senaste året utbröt en serie sjukdomsfall i salmonella pga sallad. Salmonella kan döda svaga personer annars är det väl bara en trist infektion.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
En annan studie som diskuterar hantering av sallad:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag är otroligt noga med att skölja och skala grönsaker och frukt. Dels med tanke på besprutning och även hantering.
Hörde talas om en person som fick mask i magen efter att inte sköljt salladen. Dom kom ut efter rå vitlökskur.
Livsmedelsverkets rekommendationer torde vara vettiga att följa, eller?
Nej det är väldigt sällan jag sköljer något.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sallad och salladskål vattnar jag ur innan jag äter den
Tomater och gurka odlar jag själv så de äter jag som de är.
Stolt ägare till tre La permer
Det räcker inte med att bara skölja sallad och kål utanpå, utan jag strimlar dessa och sköljer sedan, då sköljs allt helt och hållet och även inuti. Många tror att man bara sköljer för ev besprutning, men ämnen till mask bildas redan när grönsakerna börjar gro.
#19 Fast maskar hinner nog utvecklas färdigt så de syns från att grönsakerna gror till skörd.
Här har vi tur
- vi äter bara i undantagsfall grönsaker som vi köper, och har bra koll på vad som behöver sköljas, när och hur.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!