Älgkött - så gör jag
God förmiddag på er!
Såg en sträng från i höstas med en fråga om älgstek. Vill berätta vad vi gör med älgarna.
Älgkött är mycket torrt och kan vara bra nog segt om det kommer från en gammal älg. Gammla älgar smakar dessutom tokmycket vilt, för mycket!
Vi tar reda på de fina bitarna från stekarna och så filén förstås.
Mal ner mycket till köttfärs och säljer resten och köper gris och lamm för pengarna. Inte vingar. 
Filén steker jag på svag värme i ugnen till rekommenderad temperatur, mellan 70-75 grader då sipprar det lite rosa saft från mitten, men är inte rött.
Stekbitarna steker jag länge i ugnen på svag värme, ibland har jag haft dem i saltlake 1 dygn före. Brukar köra på 75-100 graders värme från det jag stiger upp till eftermiddag eller middagstid, allt beroende på hur stor köttbiten är, skulle tro att det blir mellan 5-8 timmar i ugnen.
Till serverar jag potatis eller ris och någon kall sås: creme fraiche med hackad lök, torkade tomater och salt och peppar eller creme fraiche med riven pepparrot eller pepparrotsvisp, salt och peppar och så ugnsbakade rödbetor (i foliepaket med olivolja, balsamvinäger, salt, peppar och timjan. Nakne Kocken´s recept för övrigt.)
Ibland syndar vi till det med en kall, fet och onyttig köpt bearnaisesås! 
Kom ihåg: steker ni älgkött snabbt på hög värme (och kanske lite för länge) så blir det sulläder! Skav är gott och funkar så men då brukar det få stå och puttra ett tag på spisen i såsen.
MaMaMades älgskav:
Rök älgköttet helt lätt, helst med enris. (Går utan att röka också men smakar inte riktigt lika bra.) Skär i tunna, tunna skivor i "mattuggebitar". Bryn snabbt, häll på grädde alternativt gräddmjölk, rör i messmör efter smak och salta och peppra.
Servera med kokt potatis, lingon-hjortronsylt (50%/50%) alternativt gelé.
Smaklig spis alla! 

Får jag komma hem till dig på middag??? 
Visst serru! Bara att titta in, om vi är hemma, reser mycket! 

Bland de mer lyckade tillagningar vi gjort var att göra tjälknöl. Det vill säga man lägger frusen älgstek i saltvatten över natten och sedan steker den i ugn 12 timmar på 80 grader. Den blev perfekt rosa inuti och gick att skiva (med skärmaskin) i mycket tunna skivor. Drygt också - en stek på 3 kilo räckte gott och väl till femton personer. När skivorna är tunna räcker de långt. Plus dock rikligt med gräddsås som vi använde höstens torkade trattkantareller till.