175 grader?
Många recept är ju med 175 grader i ugnen men min ugn kan bara ställa in 170,180,190 osv.
Hur hade ni gjort då?
/Maria
Jag hade tagit 180 grader när det inte går att ställa in 175.
Du får hålla koll på när det ser klart ut om du kör på 170° eller 180°.
Tack ska ni ha🙂
/Maria
Har du vred eller ställer du temperaturen digitalt? Med vred hade jag ställt det mittemellan 170 och 180, med digitalt hade jag tagit 180.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har vred men det går inte att ställa emellan utan det är liksom "hack" vid varje temperatur.
/Maria
- Redigerat 2023-01-14 13:48 av Maria
#5: Aha, då är det inte så lätt. Jag kan ställa vredet steglöst för min ugn. Plattorna har däremot fasta steg. Fast det är ändå inte så lätt att få exakt rätt temperatur i ugnen. Plus att det varierar en del mellan olika ugnar. För att veta vad som gäller för den egna ugnen får man nog mäta temperaturen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Kommer inte ihåg varför just 175 grader har blivit något slags norm för ugnsvärmen här i Sverige. I dom flesta ickesvenska recept är det hela tiotal, 170, 180 osv. Överlag har jag sänkt temperaturen i ugnen och tycker att resultatet blir så mycket bättre och mindre torrt. Så jag föreslår att du testar att ha 150 grader i ugnen och ökar tiden lite.
En annan viktig sak att tänka på är att alla ugnar är olika och håller mycket sällan exakt temperatur.
/Désirée
#8 Ah tack för tipset.
/Maria
Hade tagit det lägre.
Och om man har man varmluftsugn så är det ändå inte likvärdigt mot traditionell ugn. Funkar bra ändå trots att det inte är exakt som i recepten.
Mvh // Johan
#10 Har varmluft men använder det inte så ofta.
/Maria
#11: Jag använder i princip bara det.
Hur kommer det sig att du inte använder det?
Jag är inte helt säker, men jag tror det är mer energieffektivt också.
En sak jag gillar med varmluft är att det är enklare att få jämn värme om man ha två plåtar inne samtidigt.
Mvh // Johan
#12 Haha, det är nog för att det är första gången jag har en ugn med varmluft och jag känner mig ovan vid detta.😉
Min son tycker också jag ska använda det mer.
/Maria
Temperaturer är bara en fingervisning. Ugnar kan vara så olika, jag har två olika och den ena är varmare än den andra. I riktigt gamla recept står det ofta bara låg värme, medelvärme eller hög värme. Alla ugnar har en inskolningstid.
Vilken värme du skall ha beror på vad du skall laga/grädda. Vill man ha t ex mjukt bröd med knaprig yta är en högre temp bättre, man kan alltid vrida ner senare om det inte är färdigt inuti.
Kött, fågel och fisk lagar man helst på lägre temperaturer.
Jag har också varmluft och det står ofta i manualen att man skall välja 10% lägre temp, det gäller inte alltid dock. Man får som sagt var prova sig fram.
Min ugn (italienskt märke) har inte heller några grader som slutar på 5, men den är steglös i inställningen.
Varmluft är suveränt vid storbak då man kan ställa in flera plåtar åt gången. Det skall också bli jämnare gräddat. (Vilket min "italienare" inte har fattat.)
- Redigerat 2023-01-14 14:38 av Sindri
Denna spisen har vi haft cirka två år tror jag och jag har fortfarande inte riktigt blivit bekväm med den.
Likaså plattorna. Det tog en tid innan vi fick gasen rätt. Nu kan jag den😉
/Maria
Jag tänker att det beror lite på vilken maträtt man gör och vad man är ute efter. Gillar tex mina pommes lite extra krispiga, så de kör jag lite högre temp på. Eller om gratänger ska ha en fin yta. Gör jag däremot gryta eller typ pulled pork kan jag ha tempen lite lägre men inne lite längre.
Jag använder mest mikrokombi 360W + 4D Varmluft 170-190 grader. Det mesta blir klart på 10- 20 minuter
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#17 Nu blir jag nyfiken, vad för ugn har du?
/Désirée
#18: Det är nog något sådant:
https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/bast-i-test-kombiugn/
Men den kostar en hel del tyvärr. Den har också varmluft funktion.
#17 o #18
Det är en Siemens, ja egentligen två. Den första köpte vi när vi byggde om köket. Efter några år fungerade inte micron i maxläge men allt annat fungerade så den fick flytta ut till lilla verkstan. Där gör den nytta när vi har utejobb och till helger när vi behöver fixa mat till många.
Även den nya har några år på nacken, och priset var bara någon tusenlapp dyrare än vanliga inbyggnadsugnar.
Jag är fortfarande helnöjd, och skulle välja en liknande nästa gång oxå
Låt dagen idag bli din bästa hittills!