Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 131 ggr
Maria
2

Köksknivar

Vad har ni för knivar? Är ni nöjd med era knivar?

Brukar ni slipa knivarna?

/Maria

[Moon AppleGrey]
2

Har köpt ett par ifrån hemsidan allt för vänsterhänta.
Tycker att de är jättebra, och är väldigt vassa, så har inte behövt slipa om dem ännu. 😊

MonicaLagerquist
2

Vi har på tok för många knivar.
Vissa använder bara jag och vissa använder min man och en del använder bara min son.

Stolt ägare till tre La permer

johan
3

Knivar från Ikea. Tycker dom är bra i förhållande till pris.

Mvh // Johan

Maria
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina favoritknivar är av märket Sabatier.

Den äldsta vi har har är över 40 år😉
De var så dyra då så vi fick spara och köpa efter hand.

Min man brukar slipa knivarna i verkstaden kanske en gång om året. Annars använder vi en sådan där vanlig slipstav.

De med svart skaft är Sabatier.

/Maria

Fridaaaa
2

Hade velat ha andra knivar men bra kostar en hel del

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
3

#5 Du får spara och köpa en och en.😉

För oss tog det många år. Den sista vi köpte av märket var en kökskniv.

Numera känns samlingen komplett .

/Maria

Soligajag1
1

#4:

Wow så mycket fina knivar 🔪

HH 🙂

Fridaaaa
2

#6 Beror lite på vad man anser är rimligt pris med :) Sån är jag i alla fall :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Soligajag1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag fick ett kniv sett av skolan där jag gick min utbildning kock/ kallskänka .
Men 2 Knivar är borta . Måste ha lånat ut dem till sonen 😝

Burgoogel Solingen

HH 🙂

Garm
2

Jag har en större kniv från Global, en stor och en lite mindre från Professional Secrets och en "lagom stor" från Ikea. Skickar iväg alla utom Ikea-kniven för slipning ungefär en gång om året ungefär. Ikea-kniven "fulslipar" jag hemma.
Är nöjd med alla mina knivar.

[Undertaker]
1

Ikea-knivar. Knivarna gör sitt jobb och jag behöver inte slipa dem allt för ofta.

Sindri
2

#4: Oj, det var en imponerande samling!
Jag har också lite för många, så alla får inte plats i mitt fina knivställ. En del småknivar (tomatkniv, skalkniv, fjällningskniv…..) ligger därför förvarade på ett felaktigt sätt, men jag är ändå rädd om dem och de funkar bra.
Jag har flera olika märken, Edge heter min filékniv, min långa köttkniv heter Wüsthof med Solingenblad, och min favvo är en Satake. Har en annan favvo som inte har namn men som är en gammal filékniv med vitt benskaft. Och så två ok från Hucho med träskaft.

Jag har en sån liten handslip som jag använder till vardags, men ung 1 gång om året skickar jag med knivbrev från Cervera eller går till en annan slipare.

Soligajag1
1

#12:
Helt fantastiskt !!!
En sådan samling skulle jag med vilja ha. 😊
Är imponerad .

HH 🙂

Carmarino
1

Har flera olika men de jag använder mest är från Leif Mannerström. Fick dem i julklapp från ett företag jag jobbade på för 10 år sedan. De håller sig vassa länge, men har en hyfsat bra knivslip som jag tar till om jag behöver slipa dem. Det räcker för mina behov.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

johan
1

#4: Varför behöver man så många knivar? Har varje kniv ett speciellt användningsområde eller är det många av samma?

Mvh // Johan

Sindri
1

Några av mina är för speciella syften.
Den långa smala från Edge är den enda man kan skäratunna skivor av kött och gravad fisk med.
Den långa från Wüsthof skär jag stora köttstycken i bitar med.
Skalknivar använder jag för att de är små och behändiga att hålla i handen, tomatkniv är småtandade på ett speciellt så de inte sprutar ut innanmäte när man skär i tomaten.
Vi har också några små vågtandade knivar som funkar att t ex skära ett par skivor gurka eller paprika med.
Kniven med benskaft mest för att det är gammal och snygg (den och några andra var kvarlämnade i den första lägenheten vi köpte).
Min Satake är dock den jag använder mest och den funkar till det mesta, t o m skala äpplen!

Ibland är det fler än jag som jobbat i köket och då behövs alternativ.

• Redigerat 2023-01-09 13:33 av Sindri
Maria
2

#15 Ärligt så vet jag inte.
Jag har en favoritkniv som jag använder till det mesta och så filekniven till fisk. Den räfflade brödkniven är också ett måste för mig.

Jag upplever att förr var det mycket mer "måsten" Man skulle ha vissa saker, det hörde liksom till och då hamnar vi långt utanför ämnet knivar.

/Maria

johan
1

#17: Ja, jag har nog också en eller två knivar plus potatisskalare som jag använder till det mesta.

Mvh // Johan