Matlust iFokus

Matlust

Läst 58 ggr
Bjorne
1

Fermentera rödbetor

Jag har fermenterat vitkål flera gånger med gott resultat. Det har blivit en utpräglad syrlig smak.
Nu har jag provat att fermentera strimlade rödbetor med lite rödlök, apelsinskal och ingefära enlig ett recept jag hittade på nätet.
Nu har det gått 13 dagar av bubblande i burken. Jag provsmakade men jag kunde inte känna någon särskild syrlighet. Smakade dock bra i övrigt.
Är detta normalt eller har det gått fel på något sätt. Jag hade 2% salthalt i lagen, ingen Jod. Kanske skall den stå en vecka till i rumstemperatur.
Kan man tillsätta lite ättika för att öka syrligheten.

Åsa S
2

Mina rödbetor blev jättesura men jag har lärt mig att man ska fermentera 3-4 veckor i rumstemperatur och sedan låta dem stå och eftermogna nån månad i kylskåp innan man smakar. Så 13dagar låter som för kort tid. Jag hade vassle från yoguhurt som starkultur. Jag tillsatte ingefära som det stod i receptet jag gillar ingefära men jag tyckte inte om det ihop med rödbetorna det smakar för parfymigt + de blev som sagt riktigt sura så jag funderar på om jag kan använda dem till något typ blötlögga och tillaga eller om jag ska hälla ut dem.

Jag skulle inte använda ättika det dödar ju bakterier även de bra fermenteringsbakterierna

Sindri
1

#1: Blev dina rödbetor bra i konsistensen? Jag och andra lyckas inte med dem, det blir bara "slime" av alltihop.

Åsa S
1

I det receptet jag följde skulle man tärna rödbetorna men jag tärnade nog för stora bitar för mina känns lite råa i texturen så rätt krispiga blev de det hade nog varit bättre med riktigt små tärningar. Eller kanske riktigt grovt rivna, jag har en gammal julienne och med en av skivorna kan man få mer grovrivet än den grova sidan som finns på moderna rivjärn

Sindri
1

Aha, jag tror att jag rev mina grovt. Slime blev det hur som helst.

Bjorne
1

Jag använde grova skivan. Samma som till jansson tex.
När jag provsmakade efter 13 dagar var konsistensen bara något mjukare än färska.