Matlust iFokus

Matlust

Läst 273 ggr
Fridaaaa
1

Lättlagad mat

Både jag & sambon har corona och aptiten är inte speciellt hög hos mig. Men mat behöver man ju äta.

Tips på lättlagat?

Jag har svårt att hitta soppa som jag gillar.
Köttfärsås med spagetti och korv med pasta har redan ätits. Och nudlar med bacon.

(jag äter bara gurka, majs, sallad och ärtor som grönsaker och de ska vara separat, potatis som rotfrukt. Äter inte curry eller saffran heller). Passerade tomater, sweetchilisås, ketchup te går bra Vita bönor går bra beroende på vad det är.

(ja jag är selektiv i kosten)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
1

Chilli con Carne kanske?

/Maria

[Tismon]
1

Du kan göra egen pizza eller pirog med färdigköpt pizzadeg.

Orkar ni hacka lite potatis kan man göra någon gulasch-inspirerad gryta/soppa på köttfärs, potatis, passerade tomater och annat som du klarar äta.

Gillar du köttbullor med potatis (och ev någon sås, kan man köpa färdigsås eller sådan man blandar ut enkelt med mjölk/vatten)?

Bakpotatis eller sötbakpotatis fylld med något du gillar.

Gillar du kyckling kan du lägga den i marinad över natten och sedan in i ugnen + ris (eller annat tillbehör som du gillar)

Ägg och bacon men vet ej om du gillar ägg

Korv med bröd

Calcifer
3

Måste det vara en "riktig" maträtt, eller hur man ska säga, eller går det bra med en kombination av smaker?

Min enklaste kombination av smaker och så är att jag helt enkelt lägger det jag gillar i t:ex ett tortillabröd med tacosås och gräddfil för extra smak. Då går det att lägga i exakt vad som helst egentligen. Någon form av kött, några grönsaker jag gillar, lite ost, och så är det klart. Mer eller mindre.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Undertaker]
1

Någon enkel nudelsoppa? Om du gillar soppor baserade på buljong. Då kan du ha i lite potatis. ärtor, majs och nudlar om det funkar för dig att blanda dem.

Annars kanske potatis med ärtor och köttfärsbiffar? Fast det är lite mer "jobb" att tillaga. Cowboymat? Vore vita bönor i tomatsås med bacon.

Om du inte gillar att blanda saker kan du göra en decomposed fried rice.

Fridaaaa
1

#1 Blir köttfärsås med bönor i då jag inte vill ha chilin i, och haft köttfärsås nu, men tack ändå! :)

#2 Har inte till att göra pizzadeg , och har inget pizzakit.

Köttbullar är gott men har jag inga färdiga, orkar inte stå och göra från grunden, annars god ide :)

Korv har vi som sagt haft nu så vill inte ha vanlig korv :)

Kyckling äter vi
Ägg äter jag enbart kokt :) Och då inte äggulan.

#3 Vet inte riktgit hur du menar?

#4 Soppor ska vara krämiga, annars äter jag inte dem.
Ja egna biffar orkar jag inte stå och göra från grunden just nu.
Jag äter inte vitabönor med bacon, sonen äter inte vita bönor öht men tack ändå! :)

Calcifer
2

#5: Alltså jag menar om du tänker dig mer ett recept till en maträtt med ett namn, eller om du är öppen för vad som kan tänkas för många vara mix and match eller nåt, men ändå fungerar för er?

[Undertaker]
1

#5: Funkar tomatsoppa? Kanske går att få till. Annars en krämigare potatissoppa? Gissar att du bara äter de soppor som består av grönsaker du gillar?

Fridaaaa
1

#6 Det spelar ingen roll, beror på vad det är för kombo

#7 Nja inget fan av tomatsoppa. Sambon gillar inte det alls.
Hur gör man krämig potatissoppa? Kan inte mixa. Helst inga grönsaker alls i soppor :) Jag har supersvårt att göra soppa ska jag vara ärlig med.

[Tismon]
2

#5: om du har mjöl, bakpulver, salt & olivolja (kan också ersättas med rapsolja elr ngn annann olja) finns denna enkla pizzadegen som görs utan jäsning:

https://www.arla.se/recept/snabb-pizzadeg-utan-jast/

Annat tips är också mackor och variera påläggen för att inte tröttna, verkligen bra att få i sig något och man orkar inte alltid laga maten när man är sjuk. Beroende på hur pass selektiv du är kan du läggain sallad, ost, smör, bacon och grilla i en mack-grill.

En frasig och snabbfixad pizzadeg för folk i farten. Ingen jäst är lika med ingen jästid! Bara att svänga ihop, kavla ut och toppa med valfri topping.
  • Redigerat 2022-12-07 17:32 av [Tismon]
Calcifer
1

#8: I så fall kanske något så enkelt som potatis (i en form ni gillar), tillsammans med en köttsort ni gillar, och sen med de grönsaker ni gillar. Plus en sås så att det inte blir torrt, eller smör till potatisen så det går att mosa lite men inte kräver att ni gör faktiskt potatismos? Det går ju att byta ut köttsort och grönsaker också så att ni får liknande men inte samma maträtt i flera dagar i rad. Det kan ju låta tråkigt, säkert, men samtidigt så om det är så att ni är sjuka och mat är viktigare än att det är världens mest roliga, så går det ju att kombinera i olika former just så att ni ändå får i er lite mat som inte är bara typ pasta och ärtor eller nåt. Såser finns det ju massor av, både enklare och jobbigare, både de man gör själv och de som köps färdiga.

När man är sjuk kanske man inte behöver ha den roligaste mat någonsin, men med bara små variationer kan ändå mat som är ganska lik varandra göra att man känner att det är tillräckligt för att man inte ska tröttna. :)

(När jag var sjuk sist åt jag som bas tomatsoppa, men la i olika ingredienser varje gång så det blev lite variation.)

[Undertaker]
1

#8: Förstår det. Har själv svårt för många soppors "konsistenser".

Krämigare borde den bli om du tar grädde istället för mjölk. Kokar man sönder potatisen borde det nog gå utan att mixa. Jag mixar dock alltid alla grönsaks(eller rotfrukts)soppor då jag hatar bitar.
Vissa recept innehåller även vita bönor som man tillsätter innan man mixar (vilket i ditt fall blir svårt) för att få mer krämig konsistens.

Har svårt att komma på recept som är enkla och funkar bra även utan vissa ingredienser. Pasta kan man ju göra många olika enkla och krämiga såser till.

Fridaaaa
1

#9 Ingen olivolja, använder aldrig det.
Mackor har jag ätit för mycket nu, och magen klarar inte massa mackor.
För mig är det viktigt med riktig mat också. Och speciellt med barn också hemma.

#11 Ätit pasta nu i 4 dagar, så måttligt trött på det och magen med xD

#10 Jag behöver sås till köttet och potatisen i så fall, sonen också men går ju alltid att fixa :) Ja inköp blir det ju inte utan blir det vi har hemma :)

Fridaaaa
1

Är jättesvårt. Magen klarar inte massa pasta och mackor såhär flera dagar till.

[Tismon]
1

#12: Ändrade inlägget, man kan byta med rapsolja eller annan olja.

Calcifer
1

#12: Okej, vad har ni hemma som kan användas till sås? Även med samma basingredienser går det ju att få lite olika smak beroende på ingredienser! Allt från enkla typ smörsåser till mer avancerat. :)

[Undertaker]
1

#12: Du kan även använda andra oljor. Funkar det med. Men förstår även om pizza är för nära en macka.

Jag förstår det. Äter själv knappt pasta.

Fridaaaa
1

#14 Har ingen olja, enbart smör och flytande smör :)

#15 Matlagnignsgrädde, grädde, kokosmjölk tex

#16 Nej tycker inte pizza är nära macka :) men har inga andra oljor heller, då vi aldrig brukar stort sätt använda det så :)

[Undertaker]
1

#17: Går säkert även i nödfall om man smälter smör, dock något jag aldrig testat.

Fridaaaa
2

#18 FÅr bli experiment till annan gång :)

Calcifer
1

Okej men det är en bra start. De ger alla lite olika bassmak. Har ni olika kryddor ni kan blanda med dem? Så att de alla får en olik grundsmak? I så fall har ni tre fina olika sorters sås ni kan kombinera med olika sorters tillbehör och då åtminstone lite variation.

Det är inte jättekul, men tills ni är friska och kan handla så är väl det viktigaste att ni får i er relativt bra mat, så kan ni såklart när ni mår bättre inhandla roligare ingredienser. Men ni borde kunna få minst tre olika smakprofiler från de såserna.

[Undertaker]
1

#19: Jag vill gärna ha en rapport. Man vet aldrig när det kan vara bra att veta det. :')

oh-la
1

Flygande Jacob med ris. Är jag extra lat kör jag det inte i ugnen utan steker bacon i stekpanna, steker kyckling i baconfett och häller över såsen i stekpannan. Låter det puttra ihop och har bacon i mot slutet eller som tillbehör i en skål vid sidan av. Då slipper jag både diska stekpannan och formen.

Fisk med potatis (klyftor i ugn eller vanlig kokt) med enkel citronsås (vispgrädde, creme fraiche, fiskbuljong, citron)

Sweet chili-gratäng med ris. Lite som en flygande Jacob men med Sweet chili istället för chilisås. Blanda Sweet chili med grädde efter tycke och smak. Stek kyckling och krydda med salt och peppar. Ner med kyckling i en form. Över med Sweet chili-grädden. Ha eventuellt lite ost på toppen. In i ugnen.

Fläskpannkaka om man inte känner att det är för mycket vitt mjöl. Det är vår sista utväg när orken är noll.

Fridaaaa
1

#22 Flygande jacob går bara om man kan skippa banan, jordnötter och chilisås.
Har bara kalkonbacon så blir inget fett i princip :)

Fridaaaa
0

Blev INTE bra att ersätta olja med smör kan jag säga, jag tyckte inte det i alla fall

Calcifer
0

Använde du vanligt bordssmör eller margarin?

Fridaaaa
0

#25 Smör, annars hade jag skrivit margarin om jag hade använt det :)

Calcifer
0

#26: Okej tänkte bara jag skulle kolla, häruppe där jag bor säger man smör även om margarin titt som tätt.

Nä vanligt smör är inte så lätt att steka i, kruxet är att det blir för varmt för fort. Ett tips kan vara att lägga i smöret innan stekpannan ens hunnit blivit varm, och sen lägga i det som nu ska stekas väldigt fort så smöret inte hinner bli bränt.

Ni råkar inte ha hemkörning där ni bor för övrigt? Under pandemin hade både ICA och Coop det iaf. Nu vet jag inte hur ni bor, men tänkte att det kanske kunde fungera annars.

Fridaaaa
0

#27 Nu var det inte att steka i, utan ersätta olja och ta det istället :)
Aldrig haft problem att steka i smör :)

Nej vi har inte hemkörning, och jag har maxbudget för varje vecka, så är det vi har hemma som gäller :)

Calcifer
1

#28: Åh okej då ber jag om ursäkt, jag trodde det var specifikt för att steka i du menade.

Och ni har inga vänner eller någon släkting som kan komma förbi med en påse mat?

Fridaaaa
0

#29 Vi har mat hemma, som vi lagar på. Behöver inte ha hem ännu mat :)
Plus att båda är friska så vi kan själva köra och handla.

• Redigerat 2022-12-10 15:41 av Fridaaaa
Calcifer
1

#30: Då ber jag om ursäkt igen, jag fick för mig att ni inte kunde handla och det var därför ni behövde råd. Jag läser som en kratta märker jag, förlåt för det.

I så fall skulle jag rekommendera grytor, för där kan man ha i exakt vad som helst. Lite buljong och kanske lite currypasta för en extra kick (som ni lägger i efter sonen fått sin mat). Går även att göra på passerade tomater, om det skulle falla er i smaken. När jag är fattig brukar jag göra korvgryta, då har jag passerade tomater, falukorv, och diverse grönsaker i.

Fridaaaa
0

#31 Inlägget är från 7/12 :) Så några dagar sedan :)

Calcifer
1

#32: Ja datum verkar jag inte kunna heller xD

Söker du fortfarande tips eller är du nöjd nu när ni kan åka och handla själva? :)

Fridaaaa
0

#33 Vi ska inte handla förrän måndag ändå :) Har som sagt maxbudget per vecka, lagar på det vi har hemma :)

Calcifer
0

Har ni hemma så ni skulle kunna göra en gryta av något slag?

Fridaaaa
0

#35 Har matlagningsgrädde, kyckling, kött tex
(vill inte ha med korv).

Calcifer
0

Matlagningsgrädde, kyckling, potatis, och grönsaker?

Skulle det slinka ner? Och såklart kryddor om ni har några. Gör ni ett storkok så kan det ju räcka flera dagar.

[Tismon]
0

#26: Ah, vad trist. Hoppas det löser sig för er

Fridaaaa
1

#38 Jadå vi har lagat annat istället :) Och vi är friska

[Tismon]
0

#39: Vad skönt att det löste sig och härligt att ni är friska nu! ☺