Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 185 ggr
Maria
2

Julskinkan

Hur tillagar ni er julskinka?
Ni kanske rentav varierar eller t.om köper färdig skinka.

/Maria

Fridaaaa
2

Köper färdigkokt men griljerar själv :) Med senap, ägg, honung och ströbröd.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
1

Jag köper färdigrimmad, har lyckats hitta utan nitrit. Jag brukar salta ur dem rätt mycket, sedan bakar jag i ugn och griljerar. Jag kokade ett år, men ingen var intresserad av dopp i grytan.
I år har jag även en liten rå skinka av vildsvin som jag skall binda upp och rimma själv, det blir spännande.
Jag har en fråga till er som brukar ugnsbaka själva; I anvisningarna rekommenderas aluminiumfolie runt skinkan för att behålla saftigheten, men jag försöker undvika folie så mycket som möjligt, det borde väl gå precis lika bra att lägga den i en stor gryta med lock?

Soligajag1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag köper färdig julskinka i skivor , Johnnnys Senap till , fäbodknäcke som jag gillar .

HH 🙂

Garm
3

Köper färdigrimmad och kokar själv. Spadet blir lite dopp till sambon och resten fryses in till kålsoppa vid senare tillfälle.

Maria
4

Jag har köpt färdig skinka men det kommer jag aldrig göra igen

Jag gör på mammas vis. Kokar skinkan 1 timme per kilo med lök, lagerblad och kryddpeppar i spadet.

Både jag och min man gillar när skinkan är åt det "torrare" hållet.

Jag griljerar och tycker det är viktigt att ha nejlikor instuckna. Det ger inte bara god smak och ser snyggt ut utan griljeringen "fastnar" bättre. 😉

Av spadet blir det långkål och grönkålssopoa.

/Maria

Sabah
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här blir det ingen helgskinka, julskinkan har rymt! 🐖😉😄

Haha, Werner & Werner, visst är de underbara!🐖😅

💖🧡💛💚💙💜

Provided to YouTube by WM Sweden Vår julskinka har rymt · Werner & Werner Werner & Werner - Kockarnas skiva ℗ 1991 Mariann a Warner Music Group Company C...
  • Redigerat 2022-12-05 12:53 av Sabah
CasaRamon
3

Jag köper färdigkokt julskinka. Skulle helst vilja ha Rapsgris men den är ju så dyr, tyvärr. Men absolut den godaste.
Griljerar med ägg, senap och mandelmjöl.

[Tismon]
1

Har aldrig gjort julskinka, mamma bjuder alltid på mat på julen och då finns den redan där.

Kanske borde pröva någon gång 🙂

Fridaaaa
2

#8 Vi blir med bjudna varje jul, men äter det innan julafton :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2

Så nu kokar vår skinka och det börjar lukta så gott😉

/Maria

Garm
3

#10: Härligt! Det doftar gott här hemma också, för jag har kokat skinkan idag. Den har även griljerats, så det blir en skinkmacka eller två ikväll. Det ser jag mycket fram emot!

Maria
1

#11 Så gott🙂

/Maria

MonicaLagerquist
1

Köper färdig och grilljerar själv.
Kvällen innan julafton äter vi vörtbröd med julskinka

Stolt ägare till tre La permer