Kaffekanna
Jag är en dumbom
Råkade tappa min kaffekanna till min kaffekokare som är gjord i glas….
Har överlevt i mer än en vecka utan kaffe men jag börjar bli desperat. Vet ni om man kan köpa kaffekanna till kaffekokare eller måste jag köpa en helt ny kaffekokare?
Kolla på second hand de brukar gå att köpa där.
En som har gjort likadant. Hoppas att du hittar ngn som passar.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Tack för tips! Känns ju dumt egentligen att köpa en helt ny kaffekokare när den fungerar egentligen, hoppas också jag hittar någon som passar :)
Det beror på vilken modell av kaffekanna det är. Har sett att bl.a. ICA ibland säljer glaskannor separat, men det är ju inte säkert att just de passar din kaffekokare.
Har du kvar filterinsatsen till kannan? I så fall kan du sätta den på en glasburk eller något liknande och sedan koka vattnet i en vattenkokare (eller på spisen om du inte har vattenkokare) och hälla över bönorna, så att du slipper vara utan kaffet. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Det visade sig att det fanns en exakt likadan som jag gjorde sönder - det var absolut prisvärt att slippa köpa ny elektronik bara för att kannan havererade.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3: Wow du är en räddare i nöden! Tack Carmarino, jag får göra så tills jag hittat en kanna som passar. Ska bli sååå härligt med lite kaffe igen!
#4: Vad skönt att det löste sig för dig :) Precis, bara onödigt dyrt och sämre för miljön dessutom att skrota en fullt fungerande kaffekokare.

#4 Så bra att du hittade en ny kanna.
Stolt ägare till tre La permer
#5: Nöden är uppfinningarnas moder. 😊
Jag använder min kaffekokare till te, så de få gånger jag kokar kaffe använder jag en separat glaskanna (som jag tror jag köpte på ICA) med tillhörande filterhållare. Sedan kokar jag vattnet i vattenkokaren och häller det över bönorna (som jag maler själv). Det är därför jag vet att det funkar. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-11-24 16:08 av Carmarino
#7: Hur använder du kaffekokaren för te, ska inte telöven ligga i vattnet i några minuter? :)
Härligt att det löser sig för dig Tismon 😎
Jag hade annars tänkt föreslå min gamla metod som jag kört i alla år, kokkaffepanna på spisen den går aldrig sönder och den sviker aldrig men visst den kan koka över om än sällan om man passar den som man ska och så det det ju också det absolut godaste kaffet man man tänka sig 😎
#8: Gör precis som med kaffe. Gillar inte starkt te så jag tar ett halvt te-mått (ser ut som det här) teblad i filtret till ca 2 dl vatten. Sedan sätter jag igång bryggaren. Det tar ju lite tid för vattnet att rinna igenom, och det blir precis lagom starkt för mig.
#4:
Toppen !! Vilken tur du hade!
Det är så lätt att en kanna går sönder . 😊
HH 🙂
#9: jaså? Jag har bara en sådan väldigt liten espresso-kaffekanna som ser ut såhär till spisplattan men den gör bara väldigt stark och väldigt lite kaffe i taget 🙂 (jag har dessutom glömt att jag hade den heh, nu blir det en massa kaffebryggande här hemma 🤪)
#10: Aha, aldrig hört om att göra te i kaffekokare. Tack, det ska jag pröva någon gång! 😁
- Redigerat 2022-11-26 18:31 av [Tismon]
#12: Rekommenderar inte att du gör te i samma bryggare som du gör kaffe - om du inte vill ha te med kaffesmak och kaffe med tesmak. 😁
#13: Nähä, då antar jag att diskning inte gör någon skillnad hehe
#14: Nej, inte mycket. 😊
#13: har dock inte märkt av något sådant med min bryggare, som jag bryggt såväl kaffe som te i.
#16: Så bra. 👍
#17: jo. 😊
Gillar också att använda kannan till att värma upp havredryck i när jag vill göra iordning varm choklad.
#18: så mycket man kan använda kaffebryggare till! 😁
#19: jo, bara fantasin som sätter stopp, vad gäller det mesta. 😊
Också praktiskt de dagar jag är för lat för att diska upp kastrullen (har ingen diskmaskin, eller mikrovågsugn för den delen…).
- Redigerat 2022-11-30 16:11 av [Moon AppleGrey]
Har för mig att jag såg någon bok om att laga mat i kaffebryggare för ett tag sedan 😊
/Désirée
#21: Har också sett den. Bra för studenter som inte har tillgång till kök, men själv föredrar jag nog spisen. 😊