Mikrad lasagne
Lasagne är ju bra matlåda. Men det är banne mig bara tinad lasagne som man både kan bränna tungan på i ena tuggan och få brainfreeze av nästa tugga. Så svårt att tina jämt.
Mvh // Johan
Färdiglagad mat ska tinas på lägre effekt, bäst om din mikro har upptiningsfunktion.
/Désirée
Det har den nog. Men då går det nästan fortare att laga ny lasagne.
Uppenbart att jag inte gillar matlådor från frysen va? :)
Mvh // Johan
#2: Nänä, så lång tid tar det inte. Matlådor från frysen är en välsignelse.
Du som delar så mycket teknisk kunskap vet väl hur en mikro fungerar? 😉
Man tar fram matlådan vid frukosten, då hinner den halvtina. Om man använder plastlådor flyttar man sedan över maten till en tallrik och så använder man en mellaneffekt och värmer försiktigt maten ett par minuter, sedan kan man brassa på med full effekt någon minut.
Blir som nylagat, och du slipper disk av en massa kärl och redskap. 😊
#3: Haha.. Ja, jag tror jag till och med klarar av att ställa klockan på den efter strömavbrott.. :)
Disk-faktorn är helt klart en uppsida med matlåda.
Mvh // Johan
#0: Det är därför jag aldrig har lasagne som matlåda att ha med mig. Jag har sällan tiden att värma den långsamt eller låta värmen fördela sig/tina upp mitten. :’)
Man kanske får frysa in lasagnen som iskuber, så man kan tina små munsbitar var för sig…
Mvh // Johan
#6 Så gjorde jag med barnmaten, när mina barn var små 😊 Sindris #3 är en jättebra förklaring hur man bäst gör. Mikron är en välsignelse 😊
/Désirée
Ja, dela maten är också bra, Det gör jag med t ex köttfärsbiffar, värmer försiktigt, delar och vänder insidorna utåt. Precis så kan man göra med lasagne, pajer, gratänger etc.
Det handlar till en del om att planera - i god tid. 😉

Jag låter matlådorna stå framme och bli lite varma innan jag micrar dem
Stolt ägare till tre La permer
#9: Mina är inte kylda i 6 timmar innan jag mikrar dem men ändå är fortfarande nästan hela biten fryst. Och då är det ingen överdrivet stor bit ens. :’)