Matlust iFokus

Matlust

Etikettertipsrådveggo-vegetariskt
Läst 79 ggr
Linnea Starstable123
2022-11-05 14:12
2

Vegetarisk mat

Hejsan! Jag har bestämt mig efter år av fundering att bli vegetarian. Ni som är vegetarianer/har varit eller liknande, hur ska jag på bästa sätt gå över till vegetarisk mat från kött?

~Bästa Lukas~
Verona=🖤

[Undertaker]
2022-11-05 14:32
2

Jag är då inte vegetarian men äter inget kött och bara fisk, dessutom åt jag under flera års tid knappt kött innan jag valde att avstå helt (fisk är undantaget). Något som är viktigt att tänka på är vilka ämnen du nu får i dig mindre av och vad du måste äta för att motverka detta.

Här kommer lite allmänna tips kring det hela:
Bästa sättet beror nog främst på hur din kropp är och även hur mycket kött du åt innan. Jag har sedan många år ätit främst vegetariska rätter som då ursprungligen redan var vegetariska. Något man måste vara försiktig med allmänt är att inte ta kötträtter och bara ersätta köttet med något. Visst, beroende på vad man ersätter det med funkar det bra men jag har tyckt att det är svårare att äta "rätt" så. Asiatisk och indisk mat lämpar sig ofta då det finns många rätter som redan är vegetariska och recepten har blandad "svårighet".

Jag känner folk som äter vegetarisk men bara halva rätter och allmänt inte linser, bönor och annat och de som äter allt. Vad jag märkt är att de som inte är skeptiska eller kräsna har en kost som innehåller egentligen allt kroppen behöver (och behöver på så vis inte äta kosttillskott eller bara väldigt få) medan de kräsna jag fått träffa i mitt liv väldigt gärna lever på pizza, pommes och sötsaker. Problemet blir då att man inte får i sig allt man behöver.

Om du inte vill laga allt för mycket mat varje dag är en av det stora fördelarna att olika lins-, bön- och andra röror oftast lämpar sig bra för att tillagas i början av veckan och sedan återanvändas i hur många olika rätter som helst. Även tofu och liknande går, om man hittar en "lagom" kryddning att använda i många olika rätter utan att man behöver tillaga den varje gång.

Sedan som kvinna bör man hålla koll på att man får i sig nog järn då man ibland redan kan ha låga värden trots att man äter kött.

Enklast är nog om du letar fram recept du vill testa. Om du fortfarande bor hemma eller med någon som äter kött brukar det gå bra att laga den vegetariska måltiden och köttätarna får fixa sig någon form av kött till ifall de känner för det.

Va även medveten om att svensk husmanskost kanske inte alltid lämpar sig att försöka göra vegetarisk och att det kanske blir lite trist, framförallt om man inte gillar produkter som ska efterlikna kött (jag avskyr sådana… klarar inte konsistensen och sällan smaken…) men med lite fantasi går det att hitta på något. Jag är dock en trist person som tycker att om man ska äta vegetarisk bör man främst äta saker som var vegetariska från början men det är min åsikt. :')

Återkommer om jag kommer på något annat.

Om du vill ha förslag på rätter så har jag säkert några recept.

Linnea Starstable123
2022-11-06 18:17
1

#1 Tack! Låter som ett klokt svar. Om du har några bra recept så vill jag gärna veta, har lite idétorka😅

~Bästa Lukas~
Verona=🖤

[Undertaker]
2022-11-06 18:53
1
Den koreanska risrätten bibimbap – här i en variant utan kött och med svamp istället! Svampen marineras i en smakrik marinad innan den steks, och serveras sedan med olika sauterade, marinerade och syrade grönsaker, ris, ett stekt ägg och gochujangsås.
Linnea Starstable123
2022-11-18 10:26
1

#2 Tack för svaret! Testade den friterade tofun och den var väldigt smarrig!

~Bästa Lukas~
Verona=🖤