Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdryckerövrigt
Läst 2701 ggr
Pernilla
2006-01-07 23:16
1

Öl

Har fastnat för ett fantastiskt gott öl från det lokala ångbryggeriet i min gamla hemstad Nynäshamn (Nynäshamns Ångbryggeri). Ölet heter Landsorts Lager och är härligt ljust med alldeles lagom sötma och beska. Ett trevligt sommaröl men går självklart lika bra att njuta i bastun eller till vintermiddagen eller… tja, när man vill ha ett riktigt gott öl.

Har ni några favoritölsorter - och känner ni till några andra lokala bryggerier som gör spännande öl?

//Pernilla

Oskar
2006-01-08 00:50
0

http://www.nilsoscar.se/se/startsida/

Företaget finns i Stockholm så jag gissar att jag kan kalla dem mitt lokala bryggeri. :)

I allafall gör det en mängd goda öl. Har tex ett som jag tror heter Imperial Stout. Mums.

Oskar

CBA
2006-01-09 11:33
1

Jag är inte så förtjust i öl men Belgisk öl är gott tycker jag. Dom flesta är runda och mjuka i smaken utan den dör beska eftersmaken jag tycker de flesa ölsorter har.

Jag kan tipsa om ett ställe som heter Duvel Café…det är inte enbart ett café som namnet antyder utan ett rätt trevligt ställe med god mat och MASSOR av belgiska ölsorter att prova.

Dom ordnar bla med ölprovning till möhippor (som jag var på) etc. Vi provsmakade 5 olika sorter, det var super roligt.

Nu är jag dökass på vad gatorna i Stockholm heter (bor på vishan vettu) men för er som är hajj på det kan klura på min beskrivning…Gatan ligger parallellt med centralstationen i samma plan som där alla taxibilar har sin depå. Står man med ryggen åt centralen så ligger Duvel en bit upp till vänster och på höger sida om gatan….

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Niklas
2006-01-09 20:24
0

Jag dricker olika öl beroende på tillfälle. En varm dag kan ett kallt ljust passa väldigt bra medan Guinness är gott ibland på en liten trång pub.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Faxlin
2006-01-11 16:36
0

Öl är inte alls dumt. Men jag dricker bara ljust öl. Favoriten är Lapin Kulta och efter den Norrladns Guld (tar en sådan när jag vill vara mig själv för en stund)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anne
2006-01-11 19:44
0

Pappa brukar åka ner till Nynäshamn och "importera". :) Så han håller med om att det är jättegott. Själv är jag inte alls förtjust i öl.. fast till julmaten gick det faktiskt ner en riktigt kall Estländsk Saku. Gott.

AndersE
2006-01-11 23:17
0

Jag gillar "mitt-e-mellan" öl som varken är ljus eller mörk. Köper inte mycket öl, men när det blir av kan det bli irländsk Kilkenny.

Riktigt god tycker jag Carlsbergs "47" är.

Marie
2006-01-12 22:39
0

Jag vill passa på att slå ett slag för mitt lokala öl: zeunerts (från Sollefteå). Inte för att jag dricker öl så ofta…

Faxlin
2006-01-13 04:21
0

zeunerts hade jag glömt. Oerhört mycket goda produkter från dem. Tummen upp där.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pelle
2006-01-18 14:54
0

Åh, öl. Vart börjar man? Olika öl beroende på tillfälle och mat, precis som Niklas säger. Men här är några favoriter…

Alkoholstarkt, med hög beska (Singha) till stark mat,
blaskigt med majs, och kanske en limeklyfta (Bud, Corona, Lone star) till amerikansk bbq eller till stekheta sommardagar.
Carlsbergs Julebrygd och Påskebrygd (när man är i Danmark vid säsong).
Ale och Bitter för pubhänget, Stout likaså. 
Porter till kräftor,
Belgiskt fruktöl till efterrätter och sötsaker
slutligen tjeckisk pilsner (Staropramen, Starobrno, Urquell t ex) allround till det mesta. Fast det är rätt gott med en enkel Hof också….

PS:Duvels ligger på Vasagatan i Stockholm. Annars är Akkurat ett bra ställe om man gillar öl.

Pernilla
2006-05-09 15:24
0

Nu när det äntligen blivit riktigt varmt tyckte jag vi skulle damma av den här strängen. Jag dricker gärna Staropramen i försommarvaärmen. Någon annan som hunnit sitta ute med en god öl i näven?

clivia
2006-05-09 16:03
0

Jag ringde just en färjelinje för att boka in oss och vår bil på en båt över till Lettland, varifrån vi ska ta en annan färja över till Ösel och sedan Dagö och sedan estniska fastlandet. Jag ser fram emot att sitta på en uteservering i kvällssolen i Kurressaare, Haapsalu eller Tallinn och njuta av en Saku on ice, som är en speciell Saku i glasflaska. A le Coq är inte heller dum.

… och så köper man ju alltid med sig lite hem, vilket föranledde mig till att sitta på balkongen i söndags med den sista burken! Dags att åka dit med andra ord (nej, det är inte bara på grund av ölet vi gärna semestrar där)

precis
2006-05-11 15:13
0

Mackmyra Whisky? bryggs i Gävletrakten, Mackmyra bruk, Valbo närmare bestämt :)

när det gäller öl så tänker jag i år bara dricka Staropramen Prague, som är en stout.

Terrierlina
2006-05-11 17:16
0

Corona med lime är kalasgott!

Har dock just upptäckt att vi har en indisk restaurang runt hörnet som har Kingfisher!!! Helt fantastiskt! Finns inte på bolaget och jag har inte druckit den sen vi va i Indien… (är ett indiskt öl) Så om någon har en indisk restaurang i närheten kan jag verkligen rekommendera er att prova!

Bertil
2006-05-11 17:17
0

Vasagatan ligger Duvel på och det är helt riktigt ett mkt bra ställe att dricka belgiska öl på.

mvh
Bertil

Bertil
2006-05-11 17:25
0

Nynäshamns Ångbryggeri är ett unikum när det gäller goda öl. Landsortslagern är mkt bra men du ska prova de mer engelsklika ölen såsom Indianvikens pale Ale, Bedarö Bitter eller deras stout som Tom antyder. Den heter Sotholmen.

Snäppet under NÅ kommer Jämtlands Bryggeri som har en liknandew arsenal av öl lik den du hittar hos NÅ. De har en mörklager som är helt fantastisk och heter Heaven. Vidare har de ales/bitters såsom Pilgrim, Postiljon och Fallen Angel. Sistnämnda är en bitter av exemplariskt märke. Vidare har de en hårt beskad lager, Hell som nästan kan liknas vid en pale ale. Deras Julöl ska man försöka hinna med att köpa då de brukar vara närmast överlägsna i denna klass och tar slut väldigt snabbt. Endast Nils Oscar kan ibland mäta sig med dessa. Försök gärna spara några flaskor till nästa jul, de blir än mer suveräna efter lite lagring.

mvh
Bertil

Pernilla
2006-05-11 20:25
0

#15 Haha! Nu blev jag allt mallig lokalpatriot! Bedarö Bitter är helt klart en annan favorit. Jo, vi försöker köpa in oss på en låda här och där, men de brukar vara slut bara några timmar efter att de anlänt till Systembolaget i Nynäshamn…

DEFENDER
2006-06-06 16:05
0

mmm…… Öl då föredrar jag henken mellan öl  ett tips nästa gång du bastar så häll skvätt öl på dom varma stenarna och känn lukten från nybakat bröd luktkar kanon gott.

MaMaMade
2006-06-06 18:38
0

Ett engelsk; Indian Pale Ale var (o är) min favvo men de har slutat att göra det nu. :(

En Carlsberg´s Hof är inte dum när man vill läska sig, el en Mariestad, gärna 3,5:an. Starkölen kan ofta smaka sprit o så är de helt enkelt för alkoholstarka…man vill ju kanske ha fler än 1 innan man somnar i solstolen! ;)

En suveränt gott öl drack vi i Colombia; Colombiano el ngt sådant. Vår tolk hällde en giftigt mjölkcerise läsk i, typ tuttifrutti, goooott…o livsfarligt!

Coronan är god, Singha en höjdare men helst då på plats. :)

Föredrar nog de ljusa nuförtiden men en porter smakar himmelskt till en riktigt kladdig chokladkaka m mkt o mörk choklad i!

bubbelbubbel
2006-06-07 02:31
0

skulle slå ett slag för stella artois när jag ändå är här, mycket gott, mycket gott. har en spännande holländsk öl hemma med, dock ej testad än..hertog jan, någon som testat ?