Risotto
Jag älskar risotto och hur man kan variera med olika ingredienser. Jag brukar använda avorioris.
Jag gör det alltför sällan då jag tycker det är hopplöst att röra och späda hela tiden😏
Brukar ni göra risotto ofta?
/Maria
Har aldrig gjort risotto. Tänkte göra det, men kom bara så långt som att köpa riset. 😄
Anledningen är väl samma som Marias; det tar sådan tid att röra och späda hela tiden. Plus att jag aldrig har vin hemma, och inte vill köpa en flaska bara till risotton. Har dock ett recept där det inte ska vara vin i. Om jag bara hittar receptet så kanske jag lagar det någon dag. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Man kan ersätta vinet med någon god mild vinäger, blandad med vatten 😉
/Désirée
#3: Tror det var något sådant i receptet jag hittade (eller också var det buljong). Har både vitvinsvinäger och balsamvinäger hemma, plus en chardonnayvinäger, men den är rätt skarp i smaken. God dock, så kanske den funkar om man bara tar någon matsked av den?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2,3
Jag gjorde med alkoholfritt vitt vin sist. Det blev jättebra.
/Maria
#5: Har inte det heller hemma. Oftast ska man ju bara ha någon deciliter vin i risotton och de minsta vinflaskorna rymmer väl en halv liter har jag för mig. Då står jag där med fyra deciliter vin jag inte har användning för.
Carmarino, testa med någon matsked av chardonnayvinägern, det kan säkert bli bra 😊
/Désirée
#7: Får testa det någon gång - när jag känner för att stå och röra en halvtimme eller så. 😄
Går det att frysa risotto, eller måste man äta allt direkt?
#8 Jag har aldrig frusit risotto.
/Maria
Tror att det går, men blir nog en förändring i konsistens. Fast det går ju att frysa risgrynsgröt….
/Désirée
Nej gör aldrig det. Håller med om att det är så tråkigt och drygt att behöva passa hela tiden och svårt att få det kokt bra tycker jag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Den ljuvligaste risotto jag ätit var en skaldjursrisotto i Dubrovnik. Jag åt den två kvällar i rad och mina arbetskamrater (jobbresa) tyckte jag var knäpp 😉
Men jag visste ju att jag förmodligen inte skulle äta en så god igen så varför inte…
/Maria

Jag gör risotto ganska ofta. Senas var det kantarellrisotto.
Visst tar det lite tid men man kan ju roa sig med att dricka av det vita vinet 🤣
Stolt ägare till tre La permer
#6: Du kan frysa vinet. Till matlagning ska det gå bra.
Jag har aldrig varken ätit eller lagat risotto, men skulle gärna testa :) Har inte blivit av bara
//Jessie
På 80-talet fanns det färdiga paket med risotto att köpa. Det fanns två olika varianter och båda var lika goda.
Det var en påse med torrt ris och torkad lök, en påse med kryddblandning och en burk med grönsaker eller kidneybönor i sås med.
Man kokade riset och löken i vatten, sen tillsatte man stekt köttfärs som blandats med kryddblandningen i risgrytan och lät det koka ihop ett tag och sen tillsatte man burken med burkinnehållet och värmde upp. Sen var det klart att äta.
Saknar att det inte finns längre.
Det fanns inget vin med in de paketen eller stod att det fanns i innehållsförteckningen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2022-07-23 21:34 av Tarotstollan
#14: Ja, fast jag använder aldrig vin i matlagning, så det hade förmodligen bara blivit liggande i frysen. Känner mig själv så bra vid det här laget att jag vet att jag inte kommer att laga risotto särskilt ofta. 😊
I #16. skrev jag att man tillsatte burken, det gjorde man inte!😂
Man tillsatte "bara" burkinnehållet.😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#16 Den rätten kommer jag ihåg. Den var god men långtifrån en risotto skulle jag säga utan snarare en risblandning av något slag.
Risgryta kanske?😃
/Maria