Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 4393 ggr
MaMaMade
0

Baka i microvågsugn?

Hej!

Ny på forumet. Vet inte hur mkt tid jag kan lägga ner här men hoppas kunna gå igenom allt så småningom. Hus o familj (1 lite äldre son o 2 småflickor) tar sin tid. Älskar att laga mat o baka även om vi just nu är inne i en falukorv/köttfärssås/makaroner/…o helst hamburgare el pizza-period! :)

Har ngn här erfarenhet av att baka i microvågsugn? Vi bor mkt i husvagn på somrarna o där har jag bara tillgång till micro. Har sökt på nätet m ljus o lykta. Recepten är väl desamma men hur länge ska t ex en sockerkaka stå inne o på vilken effekt?

Tack på förhand! /MaMaMade

Anne
0

Välkommen hit!! :) Kan inte påstå att jag har testat att baka i micro, men hoppas att någon annan har goda råd till dig. Vet att jag har sett recept på kladdkaka för micro, åtminstone.

QazzaQY2K
0

baka i micro är kanske inte så bra fast det är mer vanligt att baka i en riktig riskokare.. microugn fungerar genom att få vatten molekylerna att viberera och bli varma efter som traditionell ugn har mer analog värme än microns "digitala - microvågor" så går allt mycket snabbare och därför även kortare "kok" tid .. för jäsning kan man använda micron då det förkortar jäsnings tiden med upp till 2/3 delar för en snabbare jäsning.. exempel på det är att ha en kopp med vatten sätt micron på max när det är c:a 2/3 kvar så tar du hänger på en kökshanduk på koppen. och sätter in din deg med bunken.. sätt på absoluta lägsta effekt (10% av din max, kan du inte det går det inte) och kör i c;a 18-20min. Bakning går fast det blir exakt likadant bröd som du stopar i utan någon som hälst brynings yta eller textur .. sen finns även risken för ojämn värming .. men testa och experimentera går alltid .. själv använder jag det till att jäsa bara.. iof puddingar m.m. går att använda micron till .. men det är en annan saga i sig ;P

Pia
0

Jag brukar ibland baka en chokladkaka i en pajform i micron och när den svalnat lite är den kanongod och härligt seeeg - skall försöka hitta receptet och återkomma!

Jag tror jag testbakat en sockerkaksliknande kaka någon gång, men det blir ju så trist när det inte blir någon fin brun yta…:/

MaMaMade
0

Hej!

Har haft lite att göra o inte hunnit stå framför datorn! Tack för svar!

Jag skulle hemskt gärna vilja ha ditt chokladkakerecept Pia! Glad