Dyrare mat
Finns det matvaror som du undviker nu när vissa matvaror dragit iväg i pris?
Stolt ägare till tre La permer
Jodå , jag köper inte frukt som kostar 34:- / kg .
En låda vindruvor kostar 30:- oftast , då köper jag den inte .
Kaffet kostar mycket nu , brukar kolla när det är extra pris , tex, 99:- för 2 pkt.
Köper inte oxfilé som kostar flera 100:- i kg.
HH 🙂
Inte mer än tidigare. Köper om det är extrapris, men oftast är priset väldigt högt även då, så jag köper inte det så ofta. Håller med Soligajag1 om att det är för dyrt med viss frukt, så även det köper jag bara på extrapris.
Kaffe dricker jag nästan aldrig, så där kan jag köpa ett paket till fullt pris om det skulle bli nödvändigt, men passar för det mesta på om det är extrapris även där. Köper hela bönor, för de håller längre. Att köpa två paket är dock inget alternativ för mig, för det tar lång tid innan jag gör slut på ett enda paket. Har fortfarande kvar bönor av Zoégas sommarkaffe från förra sommaren. 😊
Nåja, jag köpte även en paket julkaffe, så det är därför sommarkaffet blivit kvar. Här i stan har vi ju Zoégas café (som numera har ny ägare och har bytt namn), där man kan köpa kaffe i lösvikt. Inget extrapris, men eftersom jag inte gör av med så mycket så brukar jag köpa två hekto vid behov. Det räcker länge här hemma.
Med begränsad budget gäller det att hålla koll på extrapriserna och köpa när det är billigt. Tur att jag har en stor frys. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har alltid köpt dyrare matvaror, när det är extrapris eller kort datum, så jag fortsätter med det. Köper eller får också bara hela bönor av kaffe. Passar på att köpa mycket av sånt som vi äter, när det är extrapris, t ex frysta kycklingdelar.
/Désirée
Jag köper oftast ekologiskt. Är det dyrt med det ekologiska så får det bli en helt annan sorts vara istället. Får ändra maträtt helt enkelt. Jag köper ekologiskt smör att baka med. Svindyrt! Så jag får baka mer sällan och det är i och för sig bra för vikten.
Jag köper det som jag är sugen på. Kan bara äta det jag är sugen på och har svårt för annat. Men kollar extrapris på sånt som jag brukar kunna äta. Handlar två gånger i veckan. Då blir det inte lika mycket matsvinn för mig.
Mvh
Mig
Vi har inget vi undviker att köpa pga ökade priser och det märks i matbudgeten, tyvärr. Borde nog justera inköpen lite, helt klart.
Jag fortsätter som vanligt och visst märker man på slutsumman att det blivit dyrare.
/Maria
Fisk är riktigt dyrt, speciellt lax och torsk. Samma med skaldjur
Det har vi fått minska på, och köpa mycket mer på extrapris och frysa in.
Bröd har vi minskat på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Morötterna blev så dyra, så det blev bara ett kilo, så nu får Nelly nöja sig med gurkor i stället.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Fick en smärre chock idag.Köpte basmati ris 64 kronor för två kilo.
Frukt och grönt avstår jag ofta för att köpa just nu det finns i trädgården + de djupfrysta är det bättre pris på och ofta faktiskt mer vitaminer i. +Kyckling köper jag mer sällan. Jag köper ofta mat på kort datum + vi är bra på att använda upp rester men iår ska jag bli bättre på att verkligen skörda så mycket som möjligt och frysa in
Idag va jag till våran utländska butik "Cyrus Livs" , där är all frukt och grönt billigt .Jag köpte bananer - 9:90 kg, röda äpplen - 14:90 kg, vindruvor -
Ska handla där mer i veckan som kommer .
HH 🙂
#11 Sådana butiker söker jag ofta upp 😊 I Göteborg finns Orienthuset, som har många bra varor till vettigt pris. Dom ligger granne med en stor Willys, så jag tror att dom konkurerar med varandra, för dom har ofta liknande priser och ibland är Willys lite billigare än Orienthuset 😊
/Désirée
På Citygross ,där jag mestadels handlar, finns alltid kött, kyckling med röda lappar. Med snart utgående datum. Det handlar jag och lägger in i frysen.
Som LCHF-are så spar jag mycket pengar på att aldrig köpa färdiglagad mat, chips, godis, ris, pasta m.m. Bakar och lagar all mat från grunden.
Kaffet är ofta till extrapris. Och även grönsaker. Frukt äter jag inte.
Idag var det extrapris på ägg, turligt nog eftersom jag tog det sista igår. 😊
I ICA:s app stod det att ett 18-pack ägg storlek medium skulle kosta 30 kronor, men när jag kom dit så stod det 35 kronor och det var det priset jag fick i scannern. Så jag frågade varför det var prisskillnad. De visste de inte men skulle kolla upp det. Eftersom jag kunde visa att det stod fel i appen så fick jag köpa äggen för 30 kronor, så det lönar sig att fråga. 👍
Det var även extrapris på turkisk yoghurt. Den har ju ökat något otroligt i pris de senaste veckorna, så när jag såg att de sålde den 10 kronor billigare än normalpris köpte jag tre hinkar à en liter. Hade jag fått plats i kylen hade jag köpt fler, eftersom jag äter yoghurt till frukost. Får väl se om jag kanske måste försöka hitta något annat än yoghurt och ägg att äta till frukost framöver, eftersom båda två har blivit så dyra nu.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ja yoghurt har blivit väldigt dyrt.
Vi gör av med ca en burk i veckan så bara det gör en knapp 50 lappa ökning i månaden
#15: Den jag brukade köpa tidigare ökade från 26:95 till 33:95 på en vecka. 😱

Billigaste bacon kostade 18.90

Igår handlade vi på city gross.
Vi betalade 399 kronor och fick 517 kronor i rabatt.
Smör för 40 kronor kilot bland annat
passade på att köpa på Börjes igår som hade bregott för 40 kr/600 gram. Ligger på runt 60 kr annars nuförtiden
Igår åkte jag till Uggelsta Gård, som levererar ägg till mataffärerna. Var lite osäker på om jag som privatperson kunde handla. Men det var inga problem. Eftersom jag äter mycket ägg, så passade jag på att storhandla. 3 flak a´30 ägg för 2:-st och det var stora ägg. Bara 4 km från där jag bor. Så det lär bli många gånger.

Köpte vetemjöl idag 44,95 för fem kilo.
#21: Det är ändå bara nio kronor per kilo. Så med tanke på hur mycket man kan använda det till är det ett förhållandevis billigt livsmedel. Men visst har det blivit mycket dyrare än för ett år sedan.

Det är inte länge sen mjölet kostade fem kronor kilot.
#23: Det är lite beroende på vilken sorts mjöl det gäller. Vissa mjölsorter har kostat 13-14 kr/kg tidigare. Personligen tycker jag att fem kronor kilot är nästa för billigt för vetemjöl, med tanke på hur mycket jobb som ligger bakom att framställa det.

Durumvete kostar 34 kronor kilot
Det kostade 17 för inte så länge sen
#20:
Fantastiskt!!!
Där skulle jag vilja handla .
Jag köper utav en kompis som i sin tur kan handla från en lantgård där dem har ägg till salu, jag brukar köpa en platta för 50:- . verkligen fina ägg.
HH 🙂
#25: Ja, man kan ju fråga sig om allt beror på inflationen och bristen på råvaror, eller om handlarna passar på att höja priset och skylla på inflationen. Förhoppnings kommer åtminstone en del av höjningen odlaren tillgodo, för de har ju sett kostnaderna öka väldigt mycket den senaste tiden.
#24: ja först ska d spridas dynga på åkern,sen plöja..sen sprider man på lite mer dynga och sen harvar man..sen dax för sådd,nån månad senare ut och spruta fältet för ogräsets skull..sen ska d tröskas..är nåra timmar..lol .är mer än en 40 timmars arbetsvecka per fält i tid

Jag vet vilket jobb det ligger bakom att få fram mjöl.
Men jag har mycket svårt att tro att det är bonden som får mer för mjölet/säden.
#29 Nej de får sällan se något av ökningen tyvärr :(

Fy så trist det är att handla mat nu
Det kosom.om jag drar ner och plockar bort mat som vi tidigare har handlat.
Det blir mer vegetariskt och ännu billigare mat än tidigare.
#31 Du har ju alltid väldigt bra mat 😊 men jag håller med dig, det har verkligen blivit mycket dyrare mat.
/Désirée

Vår mat är ju inte dyr.
Men nu känns den väldigt mycket dyrare.
Jag vet, men du är en mästare på att få till fina och bra rätter 😊 Maten har blivit jättedyr, ja!
/Désirée
Jag tycker att det är onödigt att köpa juice, nu när trädgården är så full av sådant, som man kan använda, äpplen, päron krikon och en hel del andra frukter och bär. Jag har kokt päron och vindruvor och hoppas kunna orka med att göra juice av en liten del av äpplen. De flesta ramlar ner och jag inser att jag inte kommer att kunna ta vara på mer än en en liten del och det finns nog ingen, som orkar plocka.
Kanske blir det annorlunda nästa år.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

#35 Juice var det fler år sen jag köpte
Gör must av päron, äpplen,vindruvor. Pressar själv hemma och fryser in i plastpåsar .
Bara att ta fram en påse den håller tre fyra dagar i kylen
Eftersom juice är en onödig produkt, köper jag den ytterst sällan. Istället äter jag hela frukten eller gör smoothie, så får jag med hela frukten.
/Désirée

2021 låg vår matkostnad inräknat övriga förbrukning av hygien och städartiklar på 3346 / månad nu ligger den på 4987 / månad
Monica, det är en rejäl höjning!
/Désirée

Ja det känns i plånboken.
Hoppas att det planar ut.
#36:
Det är verkligen toppen .
Jag ska få äpplen av min syster , då tänkte jag göra äppelmust , äppelkakor ( ger bort till vänner och grannar som present) Äppelmos .
HH 🙂
#37:
Jag gör som du , jag köper aldrig juice i affären , ( det va mina söner som köpte det när dem bodde hemma )
Jag har kompisar som har trädgård , jag får frukt av dem. Så gulligt.
Nu hade min syster till och med odlat egna örter som basilika , oregano , timjan , gräslök . Då fick jag med mig det , har lagt det i olika burkar .
Min syster hade en slags tork maskin , så fiffigt . Där torkade hon kryddorna .
Kryddor är dyrt med.
HH 🙂
Det går finfint att odla egna kryddväxter på fönsterbänken och man kan ta skott av dom, så har man hela tiden nya och fräscha plantor 😊
/Désirée
Är vegetarian och dricker inte kaffe eller äter särskilt mycket t.ex smör (Bregott är ju svindyrt nu) så jag slipper oroa mig för den biten med kött kaffe etc. åtminstone. Kryddor köper jag billigt på Dollarstore. Handlar oftast på extrapris pch erbjudanden på ICA Maxi eller Willys och anpassar veckans matsedel efter det😊
Kan tipsa om appen Matpriskollen. Där lägger de upp extrapriser/erbjudanden för de butiker man väljer att ”följa”. Även Rusta, Dollarstore och liknande butiker finns med där.
/Fia ☁️

Mannen klagade över att hans hårda bröd blivit tunnare.Kollade vikten och numera väger ett 500 grams paket falurägrut 470 gram.
#45: Typisk krympflation. 😡
Jag tycker de tär synd att fisk och skaldjur blivit så himla dyrt