Mat över tid
Hur har era matvanor förändrats över tid.
Lagar ni mat nu som ni inte ätit tidigare och finns det mat som ni inte lägre lagar?
Stolt ägare till tre La permer
Vi testar ofta nya recept och nya kryddor.
Varvar gamla favoriter med nytt.
Vår son sa för ett tag sedan att han minns att vi hade så "bred repertoar" på maten när han växte upp vilket han mindes som positivt och han är jättebra på att laga mat själv numera.
/Maria

Vi äter mer grönt och vegitariskt numera.
Stolt ägare till tre La permer
Jag äter klart mycket mer och fler grönsaker och baljväxter nu för tiden. Har även ätit mig runt världen mer. Visserligen gjorde jag det även till viss del som mycket yngre då vi reste en del och bodde bl a i Portugal och senare i Moçambique i Afrika en längre tid, men nu är det mer "självvalt" ;)
Mat är spännande och roligt och ska helst vara varierat :D
Vi provar mycket nytt.
Nackdelen, barnen äter inte längre "vanlig" mat som ex makaroner med köttbullar /korv, stroganof osv. Sån mat som barn brukar älska rynkar de på näsan åt.
Sen är vår yngsta xtremt svår med maten. Vår barn och ungdoms psykolog tror på selektiv ätstörning på honom.
Så då kämpar vi ännu mer att hitta nya rätter han vågar smaka.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
För mig är det väl inga enorma skillnader. Det som förändrats mest för mig gällande mat var väl att laga allt mer mat själv och sedan flytta hemifrån jämfört med att äta mammas mat/med familjen.
Så i jämförelse med maten jag åt som barn äter jag mindre kolhydrater och socker, och något mer grönsaker.
Sen har jag även blivit bättre på att prova på nya saker. Vilket är rätt stort för mig för jag är väldigt kräsen. Det beror väl kanske till viss del på att jag helt enkelt blivit äldre. Men jag tror även det blev enklare för mig att prova nytt i matlagningen när det är jag själv som väljer det och som har full kontroll över matlagningen, i jämförelse med när jag blev "tvingad" att smaka något i skolan eller när mamma tyckte att jag skulle prova något hemma. Det blev liksom en press även när jag visste att det var helt okej att säga att jag inte tyckte om det.
Min mamma har alltid gillat att laga mat och tyckt det var viktigt, så jag tycker vi hade ganska varierad och bra mat när jag växte upp. Men pga min kräsenhet blev inte min kost lika varierad.
//Jessie
Jag blev vegetarian för ca 1,5 år sen så mina matvanor har ändrats ganska mycket. Innan det va jag flexitarian och peskitarian
//nån
Jag har ju samlat på kokböcker sedan jag var tonåring, så jag har alltid tyckt om att prova nya saker och smaker. Visst finns det mat som jag inte lagar nu, som jag lagade förr. Har alltid älskat att äta vegetariskt, trots att jag älskar råbiff, sashimi och grillat kött (medium rare) Med åren har animalierna blivit färre och mindre ofta förekommande och olika spännande grönsaker har istället kommit in i den dagliga kosten. Visst har jag gamla favoriter som återkommer, ofta har dom fått en lättare förändring, som gör att dom känns lättare och fräschare.
/Désirée
Jag är ju selektiv i kosten, Men försöker testa annat också ibland och lärt mig lite nya andra grejer. Men, jag är nog ganska enkelspårig haha!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.