Rättika
Köpte en svinnlåda på @aWillys idag och gick med mig en rättika bland annat.
Vad gör jag med den?
Stolt ägare till tre La permer
Skivar upp och äter den, som den är, det gör jag varje morgon 😊 Du kan också strimla den och ha i sallad, ger härligt krisp. Sen blir den jättegod fermenterad 😋 Jag älskar rättika 😍
/Désirée
Kimchi kanske.
Du kan göra gratäng av den - som potatisgratäng, eller om den är liten, blanda med potatis.

Det får nog bli en gratäng.
Har köttfärs framme undrar om jag ska göra en gratäng med köttfärs,rättika och potatis.
Jag slår också ett slag för gratäng. Används som potatisen, men skivorna bör förkokas några minuter
- Redigerat 2022-05-02 13:59 av Garm
En tjej från Japan jag kände brukade koka den i buljong, skuren i ganska stora bitar, tillsammans med morötter och purjolök.
#5: Håller med - förkoka potatis och rättika.
Min mamma gjorde " hostmedicin" av svart rättika. Hon gröpte ur ett hål i en halva och la kandisocker där som fick smälta till en seg massa. Ta nån tesked varje dag.
Jag gjorde det till sonen när han var liten också😉 Om det hjälpte vet jag inte med det var sött och gott.
/Maria
Pappa brukar göra gratäng på det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Brukade använda den som rädisor, d.v.s. skiva den på macka eller hacka den i sallad. Oavsett vilket är den god att äta som den är, men säkert god i gratäng också.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mitt recept på Rättikagratäng:
4-6 pers.
Rättika 6-700 gr
4 dl grädde
skivad vitlök (efter smak)
1 gul lök
5 dl riven ost
salt-peppar
Skala och skiva rättikan med mandolin. Skiva löken.
Koka upp grädde med rättikan, vitlök, salt och peppar, och låt koka utan lock i ca 10 min.
Lägg i löken och låt koka 5 min till.
Häll i smord form och gratinera med osten i ca 20 min på 225 gr.

Det låter gott.
#11: Vad är lindsås?

För tjocka fingrar
Linssås skulle det
#14 och #15 Korrekturtanten har fixat 😉
/Désirée
- Redigerat 2022-05-06 12:28 av DesK

#16 tusen tack