RAMEN - recept
Här kommer det receptet som jag använder mig av
Ramen med biff, brynt smör och svart vitlök
Buljong
200 gram champinjoner
100 gram salladslök
4 vitlöksklyftor
Smör till stekning
2 msk riven ingefära
1 tsk chiliflakes
1 msk råsocker
3 bulnongtärningar elle 4 msk oxfond
2 msk japans soja
2 msk sesamolja
½ tsk salt
Black garlic butter:
6 vitlöksklyftor
5 msk olja
100 g smör
2 krm salt
Till servering:
150 gramStekt ryggbiff
200 gram ramen nudlar
2 dl böngroddar
2 msk rostad lök
2 kokta ägg
Skiva svampen och den vita delen på salladslöken. Spara den gröna blasten till senare. Skiva vitlöken tunt.
Fräs svamp i lite smör i en stor kastrull 3-4 min. Tillsätt skivad salladslök, vitlök, ingefära, chili flakes och socker. Fräs 1 min.
Häll sedan på 1 ½ liter vatten, fond och soja. Låt sjuda under lock ca 20 min. Sila ner buljongen i en ny kastrull. Tillsätt sesamolja och salt.
Black garlic butter:
Skala och halvera vitlöksklyftorna. Hetta upp oljan i en kastrull och fräs vitlöken på medelvärme tills den är nästan svart. Rör hela tiden.
Ta från värmen och lägg vitlöken i en mixerskål. Häll bort oljan. Smält smöret i samma kastrull och bryn tills det är gyllenbrunt och doftar nötigt.
Mixa smöret med vitlöken flera minuter till en svart sås. Smaka av med lite salt.
Till servering:
Salta och peppra köttet och stek i smör 2-3 min per sida. Låt vila ca 5 min och skär sedan i cm-tjocka skivor.
Koka nudlarna enligt anvisning på förpackningen. Skiva den gröna blasten från salladslöken.
Fördela nudlar, groddar och kött i djupa skålar. Häll över den varma buljongen. Toppa med salladslök, rostad lök och ev ägghalvor. Ringla över black garlic butter och servera direkt.
Stolt ägare till tre La permer
- Redigerat 2022-08-02 15:13 av DesK

Idag kokar jag ramenbuljong.
Stolt ägare till tre La permer
Oj! Detta har jag helt missat! Låter jättegott, ska testa det snart 😋🙏😊
Ps jag la till ordet recept i rubriken. Då blir det lättare att hitta 😊
/Désirée
- Redigerat 2022-08-02 15:14 av DesK