Processad mat sämre?
Intressant artikel om processad mat och vilka felaktiga antagande vi alla förmodligen gör när vi tänker kring det.
https://www.dn.se/debatt/processad-mat-ar-inte-samre-an-traditionella-livsmedel/
Mvh // Johan
Den här podden är också väldigt intressant om hur annorlunda historien betraktat vad som är naturligt.
Mvh // Johan
Jag läste bara artikeln, jag lyssnade inte på podden. Och jag håller med om att processat eller onaturligt inte nödvändigtvis innebär onyttigt eller vice versa, och det är klart man måste göra skillnad på i vilken grad ett livsmedel är processat (eftersom i princip allt vi äter är processat i någon mån).
Men jag upplever att man oftast pratar om att undvika processad eller ultraprocessad mat när man ger råd till allmänheten, till en större grupp eller som ett enkelt råd till någon som kanske precis börjat lära sig om kost. Jag uppfattar det som att man då med "processat" inte menar exakt all mat som behandlats på något sätt, utan mer skräpmat, färdigrätter, chips, sötsaker, hel- och eventuellt halvfabrikat osv. I den kontexten tycker jag ändå det är ett vettigt råd. Kost är väldigt komplext och alla är helt enkelt inte intresserade av att lära sig detaljerna. Om någon inte är intresserad av kost men ändå ställer frågan om vad personen ska äta för att hålla sig hälsosam, så tror jag att rådet att laga mer mat från grunden och minska på processad/ultraprocessad (beroende på vilka definitioner man använder) mat är något som kommer vara personen till nytta. Sen går det alltid att optimera mer om man vill det, men börjar man rabbla en lång lista på vilka livsmedel som bör eller inte bör processas eller på vilka sätt riskerar man nog ganska snabbt att tappa personen som är ointresserad av kost. Även om personen kanske utesluter vissa livsmedel som är bra när hen utesluter processat, så tror jag ändå det utesluter fler livsmedel som är dåliga.
Sen har åtminstone jag förstått det som att det inte är enbart processen det handlar om, utan om att processat/ultraprocessat ofta innehåller sådant vi tycker är ohälsosamt (energirikt, mycket fett, mycket socker, mycket salt, tomma kalorier osv). Men det är enklare att säga "undvik skräpmat" än att förvänta sig att folk ska lära innehållsförteckningar och lära sig vad som är näringsrikt och inte, hur många gram socker/fett/salt som är för mycket osv.
Ungefär som att om man ska ge råd om träning så skiljer sig råden förmodligen om man ska ge råd till allmänheten eller till en person som vill träna för hälsan men egentligen är ointresserad, än till en person som är beredd att göra vad som helst för att optimera sin träning för ett visst syfte.
Så enligt mig är nog artikeln lite väl hård. Jag tycker det finns vinster med att prata om oprocessat (eller kanske snarare lågprocessat) jämfört med processat/ultraprocessat. Eller "naturligt" i betydelsen att man ska laga mat från ingredienser hellre än att köpa färdiga rätter. Men det finns absolut vinster med att vara mer exakt och titta mer på detaljer också. För mig beror det på sammanhanget.
//Jessie
Podden tar upp ett par intressanta exempel. Ett av dom är is.
Innan frysen kom fanns det så klart bara is genom att ta is från sjöar eller glaciärer och frakta dit dom skulle.
När frysen kom betraktades sådan is som onaturlig och is från en sjö som den riktiga naturliga isen.
Det är svårt att tänka sig idag att det är onaturligt att använda is från en frys.
Som vanligt handlar det mycket om trender, rädsla för det nya och vem som förlorar på förändringar.
Sedan kanske inte näringsvärde är den enda faktorn man bör bry sig om.
Mvh // Johan
Nej, jag håller med om att det nog är väldigt få som skulle se is från frysen som onaturligt numera. Det behövs väl någon form av balans. Man ska inte helt vägra nya saker bara för att det är nytt, men jag tycker inte det är orimligt att vara mer skeptiskt till något nytt än det vi "alltid" ätit heller. Jag vet inte hur diskussionen gick när transfetter började tillsättas i livsmedel till exempel, men numera är väl alla(?) överens om att det är dåligt. Så där kanske det hade varit positivt med lite mer rädsla för det nya.
Sen måste något vi ätit under en långt tid inte nödvändigtvis vara nyttigt heller, förstås.
Sen håller jag med om att näringsvärde inte är enda faktorn man ska bry sig om. Det beror såklart på vad man diskuterar och ur vems perspektiv.
//Jessie
- Redigerat 2022-01-29 23:35 av Scorpio97